فردایکرمان ـ گروه جامعه: شورای شهر در جلسۀ علنی روز دوشنبه 8 اسفندماه با پیشنهاد اولیۀ شهرداری مبنی بر «احداث تقاطع غیرهمسطح در سهراهی سیلو با قرارداد EPC و از طریق برگزاری مناقصۀ 190 میلیارد تومانی که 100 درصد بهصورت تهاتر زمین و پروانه پرداخت و طی 24 ماه اجرا شود» مخالفت کرد.
در قرارداد EPC شرکت پیمانکار، مسئولیت طراحی، تدارکات، ساخت، راهاندازی و تحویل یک پروژه را بر عهده دارد.
شورا این پیشنهاد را که پیش از این، در کمیسیون عمران مصوب شده بود را اصلاح و اعلام کرد: «در خصوص اجرای پروژۀ سهراهی سیلو، با نحوۀ برگزاری مناقصه به صورت طراحی و سپس مناقصۀ پیمانکار پس از طراحی، با رعایت صرفه و صلاح شهرداری موافق است».
علیرضا نادری رئیس شورای شهر کرمان اما در مخالفت با شروع پروژههای بزرگ گفت: «در شهر، پروژهها و کارهای کوچکی داریم که همه معطل است. در این شرایط، چرا باید منابع شهرداری صرف کارهای بزرگ شود؟».
وی با بیان اینکه زیرگذر میدان آزادی (بهدلیل عدم تملکات) هنوز بدون استفاده مانده و برخی از گذرها در چهارراه احمدی نیز همین شرایط را دارد، افزود: «اولویت شهر انجام کارهای اینچنینی است. ابتدا باید این پروژهها به بهرهبرداری کامل برسد، بعد پروژۀ بزرگ جدید شروع کنیم».
وی همچنین بیان کرد: «چرا این پروژه باید خارج از بودجه بررسی شود؟ ما الان در حال بررسی بودجۀ سال 1402 هستیم. باید این پروژه در بودجۀ سال آینده تصویب و بعد اقدامات بعدی انجام شود، نه اینکه این پروژه را از بودجه بیرون بکشیم و مصوب کنیم».
شهردار کرمان اما با بیان اینکه پروژۀ سهراهی سیلو در بودجۀ سال آینده آورده شده است، اظهار کرد: «در شهرداری، غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد و سیلو را قطعی کردهایم اما دربارۀ نقاطی مثل میدان بیرمآباد و چهارراه نیکزاد ابهام داریم ولی برای شرفآباد و سیلو، جمعبندی مشاور طرح جامع هم هست».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایهگذاری شورای شهر نیز با اعلام موافقت خود با شروع این پروژه گفت: «از ابتدای شورای ششم این سیاست که به مناطق محروم و حاشیهای و پروژههای با مقیاس خرد توجه شود دنبال شده و مردمی که بهرهمند از این نوع خدمات شدهاند راضی هستند و حتما این سیاست ادامه خواهد داشت اما در شهر کرمان به شدت نیاز است که در حوزۀ ترافیک و عبور و مرور مردم فکری جدی کنیم».
وی افزود: «دربارۀ چند تقاطع حساس که نقش بزرگراهی دارند و به شدت در نارضایتی فعلی مردم موثرند، باید توجه و تصمیمگیری کنیم که سهراه سیلو یکی از این نقاط است».
وی با بیان اینکه باید هرچه زودتر برای این نقاط تصمیمگیری کنیم چون هزینههایی که به شهر تحمیل میکنند کمتر خواهد بود، ادامه داد: «شورای ششم تا پایان دوره باید دو، سه پروژۀ بزرگ در مقیاس مالی شروع کند».
چناریان اظهار کرد: «دربارۀ سهراه سیلو بگویم که براساس گزارش مشاور اگر پروژه را امسال به مناقصه بگذاریم، قطعا ارزش آن از نظر اقتصادی به نفع شهرداری است تا اینکه به سال آینده آن را موکول کنیم. موضوع دیگر اینکه در نوع قرارداد که دوستان پیشنهاد دادند کلا تهاتر است. در بودجه هم این پروژه پیشبینی شده است».
وی اضافه کرد: «چون تامین مالی پروژه از طریق تهاتر است، خیلی تاثیری در نقدینگی بودجۀ سال آینده ندارد».
وی تاکید کرد که برگزاری مناقصه در امسال به نفع شهرداری است.
پروژه قطعا باید اجرا شود
سیدمحمد موسوی عضو دیگر شورای شهر گفت: «در مدلی که الان به شورا ارائه شده، طراحی ساخت و اجرا به عهدۀ پیمانکار است. براساس ضوابط و قوانین، این مدل شاید در تعیین زمان انجام کار و مبلغ تمام شده به نفع کارفرما باشد اما ایراداتی دارد».
او با بیان اینکه دربارۀ اجرای پروژه بحثی ندارم و قطعا یکی از نقاطی که باید مشکل ترافیکی آن حل شود سه راه سیلو است، افزود: «اگر بزرگواران حضور ذهن داشته باشند، حدود دو ماه پیش بود که مشاور، طرحی برای سهراهی سیلو ارائه کرد که زیرگذر در پیشنهادات آنها بهترین گزینه بود. آن روز پروژه را با 90 میلیارد تومان پیشنهاد دادند اما اکنون آن را با 190 میلیارد تومان پیشنهاد دادهاند».
وی تاکید کرد: «با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، این نوع قرارداد نه تنها کمکی به ما نمیکند بلکه به ضد خود تبدیل میشود».
موسوی پیشنهاد کرد: «مشاور جزئیات مطالعات فاز یک، برآورد 190 میلیاردی و جزئیات طرح را باید به شورا ارائه کند».
وی ادامه داد: «با این پیشنهادی که شهرداری داده، کلیات را تصویب میکنیم و معلوم نیست در نهایت، به چه نرخی برسد. نباید چیزی را تصویب کنیم که معلوم نیست چه میشود؟».
عضو شورای شهر کرمان یادآور شد: «اگر پیمانکار کار را شروع کند و نتواند با شرایط اقتصادی ادامه دهد، بحثهای حقوقی پیش میآید و مشکلات زیادی خواهیم داشت».
وی گفت: «اصل پروژه قطعا نیاز شهر است اما به این شیوهای که پیشنهاد شده، مخالفم».
مناقصه را امسال برگزار کنیم
منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان با تاکید بر غیرهمسطحسازی در سهراهی سیلو و سهراهی شرفآباد گفت: «ترافیک شهر را همین الان همۀ ما داریم لمس میکنیم. پنج یا 10 سال دیگر مشکلات خیلی بیشتر از این خواهد بود».
او با بیان اینکه باید به موازات خودروهایی که وارد شهر میشود، تدبیری شود، افزود: «شهر همین الان در برخی ساعات قفل است و ما از روند افزایش خودروها عقب هستیم و دیگر نباید دست روی دست بگذاریم».
ایرانمنش ادامه داد: «دربارۀ نحوۀ اجرا هم در کمیسیون مصوب کردیم زمان اجرا از 24 ماهی که مشاور پیشنهاد داده به 15 ماه کاهش یابد و مناقصه را همین امسال برگزار کنیم».
وی اظهار کرد: «غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد هم مطرح است که به نظر میرسد اولویت باشد و امیدواریم در این دوره هر دو این پروژهها به مرحلۀ اجرا برسند».
احتمالا پروژه 250 میلیاردی است
محمدرضا کمساری بهعنوان مخالف پیشنهاد شهرداری، گفت: «اینکه تورم دارد به شهر و شهرداری ضرر میزند یک بحث است اما ماجرای اینکه هزینۀ اجرای پروژه طی مدت کوتاهی 100 میلیارد تومان افزایش یافته چیست؟ شهرداری استدلالهای منطقی بیاورد تا هفتۀ آینده این پیشنهاد را بررسی کنیم». وی تاکید کرد: «با شکل فعلی قرارداد مخالفم».
فتحالله مویدی هم در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: «حتی گفته شد که هزینۀ 190 میلیارد تومانی اجرای این پروژه حداقل هزینه است و احتمالا اتمام آن به 240، 250 میلیارد تومان نیاز دارد».
سیدمحمدصادق تقوی نیز گفت: «موضوع مهم این است که ابتدا معلوم کنیم چقدر تقاطعهای غیرهمسطحی که تاکنون ساخته شده موثر بوده و گرههای ترافیکی شهر را باز کرده و تا چه زمانی باید ساخت آن ادامه داشته باشد؟».
وی با بیان اینکه باید به ترافیک نگاه جامعتری داشته باشیم، افزود: «ظرفیت حملونقل عمومی و دوچرخه اشتراکی و اسکوتر اشتراکی باید بیشتر شود».
در ادامه، شهردار کرمان با توضیح دربارۀ نوع قراردادی که در ابتدا پیشنهاد کردهاند، تاکید کرد که غیرهمسطحسازی در سهراهی سیلو و شرفآباد را قطعی کردهاند.
سعید شعربافتبریزی گفت: «براساس مذاکراتی که امسال داشتیم و جمعبندی شورا و همکاران ما در شهرداری، سهراهی سیلو در بودجۀ سال آینده دیده شده است».
وی افزود: «مشاور اولیه، برآورد پروژه را انجام نداده است. در فاز اول، شبیهسازی نرمافزاری را انجام داده و اینکه روگذر یا زیرگذر باشد را تعیین کرده است».
وی اظهار کرد: «دربارۀ مدل قرارداد یک پیشنهاد میتواند این باشد که شهرداری قراردادی با مشاور ببندد تا برآورد دقیق پروژه را انجام دهد، بعد از آن، مناقصۀ پروژه برگزار شود اما فرایند تعیین دقیق و قابل اطمینان برآورد، سه، چهار ماه زمان نیاز دارد».
وی افزود: «ما در اجرای پروژه به فکر صرفه و صلاح شهرداری بودیم اما میتوانیم یک هفته تامل کنیم تا بخش هزینهای بودجه مشخص شود اما در اصل اجرا مسئلهای نیست و فقط نوع قرارداد مطرح است. اگر قرارداد EPC باشد، چون طراح و مجری کنار هم هستند، کیفیت کار بهتر خواهد بود اما فرایند اجرای طولانی دارد. اگر هم این نوع قرارداد مورد تایید نیست و برآورد دقیق نیاز است، سه ماه آینده مشاور برآورد نهایی را میدهد که پروسهای طولانیتر خواهد بود و مقداری عدم تطابق بین مجری و طراح اتفاق خواهد افتاد».
در نهایت، با رای مخالف اکثریت اعضای حاضر در جلسه و ردّ پیشنهاد شهرداری برای اجرای قرارداد EPC با برگزاری مناقصه به صورت طراحی و سپس مناقصۀ پیمانکار پس از طراحی، موافقت شد. / الف
نظر خود را بنویسید