فردایکرمان – گروه جامعه: رئیس پلیسراه جنوب استان کرمان از افزایش حوادث رانندگی در راههای جنوب کرمان خبر داد و گفت: «۴۰ درصد از تصادفات در جادههای روستایی رخ میدهد و بسیاری از مصدومان به دلیل جراحات اولیه و نبود فوریتهای پزشکی جان خود را از دست میدهند».
سرهنگ امیر معینالدینی افزود: «سه هزار و ۱۲۳ روستا در جنوب کرمان وجود دارد و ۲ هزار دستگاه سنگین و نیمهسنگین برای حمل محصولات کشاورزی از این جادهها و جادههای اصلی میگذرند؛ این حجم از خودروهای سنگین در این منطقه با جادههای نامناسب، خود حدیث مفصلی است که نیاز به تامل و اهتمام مدیران ملی دارد».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، وی با بیان اینکه شرایط جادههای جنوب کرمان یکی از نمودهای محرومیت این منطقه محسوب میشود، اظهار کرد: «به عنوان مثال تنها ۲۵۰ کیلومتر جاده دو بانده یا اتوبان در این منطقه وجود دارد و هفت هزار کیلومتر از راهها دوطرفه یعنی رخ به رخ و با عرض کم هستند که تصادفات امسال افزایش قابل توجهی داشته و هر سال نیز روند آن افزایشی بوده است».
معینالدینی ادامه داد: «اختلاف ارتفاع میان آسفالت با شانه جاده به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ایجاد شده از دیگر مشکلات جادههای جنوب است و رانندههای زیادی که با سرعت غیرمجاز رانندگی میکنند توانایی کنترل خودرو را بهویژه در این جادهها از دست میدهند».
وی اضافه کرد: «درصد افرادی هم که در این جادهها رانندگی میکنند و گواهینامه ندارند چشمگیر است و این احتمال تصادف را افزایش داده است زیرا نمیدانند در شرایط آب و هوایی متفاوت چه تصمیمی بگیرند».
رئیس پلیسراه جنوب استان کرمان یادآور شد: «شرایط محیطی جادههای جنوب، از جمله خلوت بودن راه، نبود غذاخوری مناسب و نیز استراحتگاه، موجب میشود راننده سعی کند زودتر به مقصد برسد و این حوادثی را رقم میزند».
وی در ادامه با اشاره به مسیرهای قاچاق بهویژه زهکلوت - رودبارجنوب و مسیر قلعهگنج گفت: «وجود برخی رانندگان که اقدام به قاچاق میکنند هم خود شرایط خطرساز میآفریند و هم تا حدودی بر رفتار دیگر رانندگان تاثیر منفی میگذارد».
معینالدینی عبور و مرور موتورسیکلتهای عموما متعلق به کارگران یا کشاورزان در جادهها که بسیاری از آنان بدون گواهینامه هستند را عامل دیگری در تصادفات دانست و افزود: «بسیاری از این موتورسیکلتها در اوایل تاریکی شب یا صبح با موتور ناایمن بدون چراغ و شبرنگ تردد میکنند».
وی اضافه کرد: «اطمینان از سالم بودن چراغهای عقب و جلو وسیله نقلیه و استفاده از وسایل بازتابنده نور در شب در کاهش تصادفات بسیار مهم است که بسیاری از رانندگان به آن بی توجه هستند».
معینالدینی ادامه داد: «ماهانه اقدام به توزیع رایگان کلاههای ایمنی و برچسب های بازتابنده نور در میان موتورسیکلت سواران میکنیم اما از آن استفاده نمیکنند و این نیاز به فرهنگسازی دارد».
وی با اشاره به اینکه کمبود تابلو علائم و تعداد کم دوربینهای ثبت تخلفات از دیگر عوامل تصادفات در جادههای جنوب استان است، اظهار کرد: «فاصلۀ دوربینهای ثبت تخلفات در جادههای کشور ۳۰ کیلومتر است که در جنوب کرمان این میزان به ۴۷ کیلومتر افزایش مییابد و فرصت بیشتری به راننده برای تخلف میدهد که در کنار شرایط جادهای که بیان شد بر افزایش تصادفات اثر گذاشته است».
معینالدینی یادآور شد: «براساس مستندات و گزارشهای مدیران متولی اعتبارات راههای روستایی نزدیک به صفر است و راههایی همچون راه جیرفت – بلوک، راه روستایی محسوب میشود اما تبدیل به راه اصلی شده است و شاهد تردد بالایی در آن هستیم». /پ
نظر خود را بنویسید