فردایکرمان – گروه جامعه: رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با انتقاد از کیفیت و ایمنی خودروها گفت: «شرایط مناسبی در وسایل نقلیه نداریم. ممکن است انسان خطا کند اما وسیله نقلیه باید از جان انسان دفاع کند. خودروهایی که تولید میشود و ما به آن افتخار میکنیم و میگوییم ۳۹ درصد هم افزایش تولید دادیم، آیا پیچ ایمنی به آنها اضافه کردهایم. اگر امروز مردم اشتیاق خرید خودرو را دارند به دلیل حفظ ریال و سرمایهشان است نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودرو».
سردار سیدکمال هادیانفر ادامه داد: «در نوروز تصادفی رخ داد که ۱۲ نفر فوتی داشت که خودروی حامل دو خانواده در محور سیستان رخ به رخ باهم تصادف کردند. اگر عکس دو خودرو را ببینید، تشخیص نمیدهید که چه نوع ماشینی است. خودرو باید از جان سرنشین دفاع کند».
وی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر ساعت تقریبا دو نفر یا به بیان دقیقتر ۱.۹ نفر جان خود را در تصادفات از دست میدهند و ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مصدوم میشوند، افزود: «تصادفات موضوعی جدی است. خسارات ناشی از تصادفات در کشور ما هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص میدهد و به طور متوسط ۸ تا ۱۳ درصد از بودجۀ کشور صرف خسارت ناشی از تصادفات میشود».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا، هادیانفر 29 فرودینماه در همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی بیان کرد: «در دنیا سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جادهای فوت میکنند و تقریبا ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر مصدوم و مجروح میشوند. در کشور ما هم همین شرایط برقرار است. هرچند در چند دهۀ اخیر اقدامات موثری در کشور صورت گرفته است».
وی ادامه داد: «در سال ۱۳۸۳ تقریبا سالانه ۲۸ هزار جانباختۀ ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم و پیشبینی میشد که تا سال ۱۳۸۵ این رقم تا ۳۵ هزار نفر هم برسد، اما با تلاشهای انجام شده توسط ۳۲ دستگاه مسئول، روند کاهش تلفات در تصادفات را شاهد بودیم و از ۲۸ هزار کشته به ۱۶هزار کشته در سالهای اخیر رسیدیم و به همین میزان تعداد مصدومان هم کاهش پیدا کرد و در عین حال تعداد وسایل نقلیه، رانندگان و طول راهها هم افزایش پیدا کرد».
هادیانفر با بیان اینکه در برنامۀ ششم توسعه کاهش ۳۱ درصدی جانباختگان به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه در کشور برنامهریزی شد، گفت: «اکنون ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و سالانه دو میلیون اضافه میشود و هیچ خروجی برای وسیله نقلیه وجود ندارد و اسقاطی نداریم. عمر وسیله نقلیه هفت سال است، اما وسیلهای مانند نیسان آبی ۷۴ سال در کشور میچرخد و مادامی که معاینه فنی بگیرد، ۷۴ سال دیگر هم میتواند بچرخد».
وی تاکید کرد: «عامل دوم عامل انسانی است. در این زمینه آموزش مستمر مردم در کاهش سوانح میتواند موثر باشد. در سالهای گذشته کمربند ایمنی را از طریق همیاران نهادینه کردیم و بنابراین میتوان در زمینۀ آموزشی اقدام کرد. عامل سوم راه است. ما هنوز ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم و برای رفع آن نیازمند بودجه هستیم و مدیریت کلان باید برای آن برنامهریزی کند. در جادههای کشور ۳۲۰۰ نقطه و ۲۰۰۰ نقطه در شهرهای کشور مستمر حادثه میدهد و ۸۷۷ نقطه پر تصادف داریم که وزارت راه مکلف به کاهش آن شده است». /پ
نظر خود را بنویسید