فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: اسفندماه گذشته بود که شهردار کرمان حسین کرمانی را بهعنوان مشاور در امور گردشگری معرفی کرد. آن زمان، بسیاری از کسانی که در حوزۀ گردشگری کرمان فعالیت میکنند برایشان سوال بود که مشاور گردشگری کیست؟
کرمانی کارشناس ارشد مرمت بناها و احیای بافتهای تاریخی است و به گفتۀ خودش، حدود پنج، شش سال تحصیلاتش را به حوزۀ گردشگری برده و مدیر فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری است.
او که بنا به دلایلی در حال حاضر بین کرمان و تهران در رفتوآمد است، خود را نمایندۀ بخش خصوصی میداند و گردشگری سلامت یکی از حوزههایی است که میگوید در زمینۀ آن بسیار پر و پیمان کار کرده است.
برای اطلاع از برنامههایی که شهرداری در حوزۀ گردشگری دارد با او گفتوگو کردم که در ادامه میخوانید.
*آقای کرمانی، بهعنوان مشاور شهردار، در حال حاضر اولویت گردشگری شهر کرمان را چه میدانید؟
در راستای تحقق اهداف سند توسعۀ گردشگری بالادست، یکی از موضوعاتی که در حال حاضر مجدانه تلاش میکنیم تا به نتیجه برسد تدوین سند راهبردی و عملیاتی گردشگری شهر کرمان است تا نقشۀ راه شهرداری را مشخص کند. پیش از این، فعالیتها بیشتر به صورت رویدادمحور و موضعی و موضوعی بودند و در کنار هم قرار نداشتند و اکنون، تلاش ما بر این است تا این سند راهبردی برای شهرداری تهیه شود و این فعالیتها همچون دانههای تسبیح در کنار هم قرار گیرد. وزارت میراثفرهنگی در این زمینه یکسری اسناد بالادستی دارد ولی اینکه بومی شود و برای شهرداری کرمان قابل استفاده باشد و تکلیف آن با اسناد دیگر مشخص شود را داریم پیگیری میکنیم تا در قالب سند راهبردی تدوین شود.
علاوه بر این، از آنجا که شهر کرمان بهعنوان جهانشهر مقاومت و تاریخ معرفی شده است، همچنان که حوزۀ گردشگری مقاومت را در دستور کار قرار دادیم، به موازات آن فراموش نکردیم که کرمان یک کهنشهر تاریخی است و باید معرفی شود. بنده بهعنوان یک مرمتی دغدغۀ این را دارم که شهر تاریخی کرمان بتواند در مقام خود معرفی شود و ظرفیتهای تاریخی که در آن وجود دارد و ظرفیتهایی که بالقوه هستند بالفعل شود. مسیر گردشگری ما طولانی و پرچالش خواهد بود چون پیش از این، به آیتمها به صورت موردی نگاه میشد ولی در حال حاضر تمام تلاش بدنۀ شهرداری و شهردار محترم و سازمان فرهنگی این است که چنین دستور کاری داشته باشیم. موضوع بعدی این است که ما اذعان داریم تاکنون، کرمان را آنطور که شایسته بوده معرفی نکردهایم. حوزۀ تبلیغات گردشگری یکی از مواردی است که شهردار محترم به کرات تاکید کردند مدنظر قرار گیرد و نه فقط برای مخاطبان داخلی بلکه برای مخاطبان خارجی چه آنها که از کشورهای عربی و چه از کشورهای اروپایی میآیند کرمان معرفی شود. بنابراین، تدوین سند راهبردی و تبلیغات گردشگری شهر کرمان در اولویت ما قرار دارد.
*مگر تهیۀ سند گردشگری وظیفۀ شهرداری است؟ سالهاست که در استان صحبت از تهیۀ طرح جامع گردشگری است که بتواند نقشۀ راه استان را در این زمینه مشخص کند و حتی در مقطعی، اتاق بازرگانی برای تهیۀ این طرح، با مشاوران خارجی مذاکراتی کرد ولی همۀ این تلاشها ابتر ماند. در نبود طرحی جامع، شهرداری کرمان چطور میخواهد سندی برای خودش تهیه کند؟
این سند راهبردی منحصرا مرتبط با گردشگری شهر کرمان است. ببینید، شهرداری تحت هر شرایطی میزبان گردشگرانی که وارد کرمان میشوند خواهد بود؛ ممکن است طبق برنامهریزی که صورت گرفته، مثلا موضوع گردشگری ورزشی طرح شود. درست است در این وضعیت، اداره کل ورزش و جوانان وظایفی را باید انجام بدهد اما بازدید این گردشگران از بدنۀ شهر کرمان انجام میشود. بنابراین، مستعدسازی شهر کرمان در راستای اهداف بیرونی و اهداف سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری را داریم تدوین میکنیم و این طرح، در کنار طرحهای بالادستی قرار میگیرد. طرح بالادستی اعلام کرده که در حوزۀ گردشگری کشور قرار است چه اتفاقی بیفتد، این سند راهبردی مشخص میکند که شهرداری کرمان در این راستا، چه اقداماتی باید انجام بدهد؟ بهعنوان مثال از بدنۀ بازار تاریخی گرفته تا سایر بناهایی که گردشگر باید به آنها برسد، در تعامل حداکثری با میراثفرهنگی استان باید اقداماتی از سوی شهرداری انجام شود. بهزودی جلسۀ «کارگروه بافت تاریخی و گردشگری کرمان» به میزبانی شهرداری و با حضور میراثفرهنگی و دانشگاهیان تشکیل شود و طرحها ارائه و تدقیق میشود. یکی از کارهایی که در کرمان زیاد انجام میشود این است که هر دستگاه طرح خود را پیش میبرد. نگاه ما این است که بیتالمال بیش از این هزینه نشود و طرحها در کنار هم قرار گیرد و در این زمینه تلاش لازم را خواهیم داشت.
*این سند راهبردی توسط چه کسانی تهیه میشود؟ بدنۀ شهرداری یا مشاور؟ چه نهادهایی در تهیۀ این طرح با شهرداری مشارکت دارند؟
سند راهبردی گردشگری شهر کرمان فقط مرتبط با شهرداری است و توسط مشاور ذیصلاح که سازمان فرهنگی و اجتماعی صلاحیت آن را تایید کرده در حال تدوین است و ما هم به کمک آمدیم.
*این مشاور اهل کرمان است؟
این موضوع را از سازمان فرهنگی و اجتماعی بپرسید.
*برای اینکه هر فعالیتی در حوزۀ گردشگری انجام شود نیاز به بودجه و اعتبارات است. آیا در بودجۀ امسال، شورای شهر توجۀ کافی به این مقوله داشته یا انتظار داشتید گردشگری، بیش از این حمایت شود؟
جزئیات بودجه را باید کمیسیون گردشگری شورا تشریح کند. نظر بنده این است که برای بافت تاریخی بودجۀ خوبی در نظرگرفته شده که حتما گردشگری ذینفع آن خواهد بود. نگاه شورای شهر به گردشگری خیلی خوب بود و حمایت خوبی انجام شده است.
*یکی از اقداماتی که باعث میشود برنامههای گردشگری شهرداری بهتر پیش برود، ارتباط با فعالان بخش خصوصی است. تا جایی که بنده اطلاع دارم تاکنون این ارتباط به شکل منسجم و هدفمند برقرار نشده است. نگاه شهرداری در این زمینه چگونه است و آیا ممکن است مثلا اتاق فکری با حضور فعالان بخش خصوصی تشکیل شود؟
قطعا بازوی عملیاتی تمام طرحهای بالادستی ما بخش خصوصی است. من خودم نمایندۀ بخش خصوصی در ادوار مختلف بودم و به واسطۀ فعالیتم در بخش خصوصی بوده که در شهرداری کرمان دعوت به همکاری شدم. بیشک نگاه بر این است که بخش خصوصی درگیر فرایندها و فعالیتها شود. ادبیات مشترک ما را سند راهبردی تعیین میکند که بدانیم چه کاری میخواهیم انجام بدهیم و بعد در تعامل با بخش خصوصی، برنامهها را عملیاتی کنیم. یکی از مسائلی که بهطور جدی دنبال میشود خواهرخواندگی کرمان با شهرهای دیگر است. شورای شهر کرمان و ادارات استانی وزارت امور خارجه و شهرداری موضوع خواهرخواندگی شهر کرمان را خیلی جدی دنبال میکنند. آبانماه سال گذشته تفاهم خواهرخواندگی کرمان و آرماویر ارمنستان امضا شد. تلاشها ادامه دارد تا خواهرخواندگی با شهرهای دیگری که قرابت تاریخی و فرهنگی و علمی و صنعتی با کرمان دارند برقرار شود. یکی از ارکانی که میتواند به تحقق اهداف خواهرخواندگی کمک کند، بخش خصوصی است، به عنوان مثال تورهای گردشگری کرمان و ارمنستان را بخش خصوصی باید برنامهریزی کند و در سایر زمینهها هم این قابلیت وجود دارد. چهار شهر دیگر در حال امکانسنجی است تا تفاهمنامههای خواهرخواندگی آن با کرمان امضا شود و قطعا فعالیتهای بخش خصوصی میتواند در این زمینه موثر باشد.
*پس نحوۀ همکاری بخش خصوصی و شهرداری موکول به تهیۀ سند راهبردی است.
ببینید، ما ابتدا باید بدانیم چه کاری میخواهیم انجام بدهیم و ذینفعان چه کسانی هستند؟ در بخش اول سند راهبردی بر جهانشهر تاریخ تاکید شده بنابراین، باید ذینفعان مرتبط با تاریخ را دعوت کنیم. نمیخواهیم کارها به گونهای باشد که در کلافی سردرگم قرار بگیریم که کسی نداند چه میخواهد انجام دهد بلکه تاکید بر این است که دستورکار داشته باشیم و براساس آن، بخش خصوصی را دعوت کنیم.
ضمن اینکه در نوروز امسال، در فعالیتهایی که شهرداری انجام داد، بخشی از اقدامات توسط بخش خصوصی صورت گرفت. نگاه شهردار محترم هم این است که حتما بخش خصوصی درگیر کارها شود.
*مشخص است سند راهبردی تا چه زمانی باید تحویل شود؟
براساس آنچه که مشاور متعهد شده، در مدت دو و نیم ماه طرح اولیه را برای بررسی شورای فنی ارائه میکنند.
*این دو و نیم ماه چه زمانی به پایان میرسد؟
تقریبا از ابتدای اردیبهشتماه کار مشاور بهطور رسمی شروع شده و اواسط تیرماه طرح اولیهای از این سند را خواهیم داشت. زمان برای ما خیلی مهم است؛ بهزودی مسافرتهای تابستانی را خواهیم داشت، در شش ماهۀ دوم سال، سالگرد سپهبد سلیمانی را داریم و در نهایت هم که به نوروز 1403 میرسیم، میخواهیم طرح هرچه سریعتر آماده و بررسی و نهایی شود تا برای اجرا ابلاغ شود.
*یکی از بناهایی که در اختیار شهرداری است و در سالهای گذشته برای مرمت آن هزینههایی شده اما بنا رها شده است، حمام تهباغ لله است. شما برای ورود این بنا به چرخۀ گردشگری و تعیینتکلیف آن پیگیری کردید؟ برنامۀ شهرداری چیست؟
اگر اشتباه نکنم سرمایهگذار این بنا در مرحلۀ عقد قرارداد است و گفته شد که تا پایان تابستان این مجموعه فعال خواهد شد. خود بنده هم اصرار دارم که این بنا فعال شود به خصوص اینکه هزینۀ زیادی هم برای بازسازی آن شده است. / الف
نظر خود را بنویسید