فردایکرمان ـ گروه جامعه: شورای شهر کرمان با پیشنهاد شهرداری مبنی بر اینکه 15 میلیارد تومان از بودجۀ حملونقل عمومی و 15 میلیارد تومان از بودجۀ خرید ماشینآلات عمرانی کاهش یابد و با این 30 میلیارد برق ساروجپارس تامین شود موافقت کرد.
شهردار کرمان در دفاع از این مصوبه گفت: «در بودجۀ امسال ردیف 40 میلیاردی برای حملونقل عمومی و ردیف 150 میلیاردی برای ماشینآلات عمرانی مصوب شده است. سال گذشته برای خرید 58 دستگاه اتوبوس پیگیری کردیم، 15 دستگاه تامین شد و 37 دستگاه طلبکاریم اما وزارت کشور اعلام کرده که امسال به سختی میتوانیم آن را تحویل دهیم. بنابراین، امسال برنامهای برای خرید اتوبوس نداریم و برای بازسازی 18 دستگاه 25 میلیارد تومان کافی است».
وی افزود: «خرید ماشینآلات عمرانی نیز وابسته به تسهیلات است، اگر تسهیلات بیاید، نیاز 100 میلیاردی سر جای خودش است و (با کاهش این 15 میلیارد تومان) بیش از 130 میلیارد تومان باقی میماند».
وی با بیان اینکه هرچه زمان بگذرد، هزینۀ تامین برق ساروجپارس بیشتر میشود، ادامه داد: «تنها ردیفهایی که میتوان از آن 30 میلیارد حذف کرد آسفالت و همین موارد است. بقیه، پروژههای 5،6 میلیاردی هستند که به مردم وعده داده شده و به نظر من به صلاح نیست که حذف شود».
محمد امینیزاده ـ رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان اما در مخالفت با این مصوبه گفت: «تخمینی که در زمینۀ تامین برق ساروجپارس زده شده واقعی نیست و شهردار قبلا گفته که 30 میلیاردی که برآورد شده به حدود 50 میلیارد تومان خواهد رسید».
وی افزود: «نکتۀ دوم این است که این بودجه از کجا دارد حذف میشود؟ برای تامین برق مجتمع ساروج میخواهید 15 میلیارد تومان از سهم خرید ماشینآلات عمرانی؛ که سال گذشته مقدار زیادی از آن تحقق پیدا نکرد و 15 میلیارد تومان از سهم خرید اتوبوس کم شود، در حالی که شهردار گفته است در شهر تنها 71 دستگاه اتوبوس فعال داریم که نسبت به گستردگی شهر و نیازی که وجود دارد، بسیار ناچیز و کم است. بنابراین، من موافق نیستم از این ردیفهای بودجه کم شود».
حسین چناریان ـ رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان در موافقت با این مصوبه گفت: «نکاتی که آقای امینیزاده گفتند شاید در جای خودش صحیح باشد. اما موضوع اجرای تعهد شهرداری در قرارداد با سرمایهگذار ساروجپارس هم مطرح است. شهرداری باید تعهد را انجام دهد تا پروژه به تاخیر نیفتد و شهرداری مقصر تلقی نشود».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی در ادامۀ اظهاراتش در صحن علنی شورای شهر در روز دوشنبه 29 خردادماه اظهار کرد: «اینکه اصل این پروژه چطور اتفاق افتاده در این جلسه جای بحث نیست. موضوع این است که شهرداری تعهدی داده و منجر به این شده که در جلسات محتلف با مسئولان استان پیگیر اجرای تعهد باشند و این در شان شورا و شهرداری نیست».
وی با بیان اینکه شهرداری اگر در زمان مناسب این تعهد را انجام داده بود این هزینهها روی دوش شهرداری نمیماند، تاکید کرد: «هرچه زودتر این پروژه اجرا شود بهتر است».
چناریان اظهار کرد: «دلیل تاکیدم بر موافقت با درخواست شهرداری این است که تعهدی داده شده هرچه زودتر اجرا شود ولی دربارۀ اینکه اصلاح بودجه از چه محلی انجام شود، شاید تذکر و توضیح دکتر امینیزاده درست باشد که میتواند در جلسهای مورد بررسی قرار گیرد».
وی بیان کرد: «در زمینۀ حملونقل عمومی سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داد و اخیرا هم مجوزی برای بازسازی تعدادی اتوبوس دیگر داده شده و من فکر میکنم خیلی دغدغهای در این زمینه نداشته باشیم».
وی اضافه کرد: «برای ماشینآلات هم اخیرا شهرداری پیشنهادی برای اجارۀ آن داشت که با آن موافقت شد چون خرید ماشینآلات عمرانی هم به راحتی امکانپذیر نیست».
در ادامه، محمود بابایی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمان گفت: «کاش زمانی که قرارداد نوشته میشد، دقت میشد که چه مواردی را شهرداری تعهد میدهد و لحاظ میشد که از منافع شهر چه امتیازاتی داده میشود».
وی افزود: «در نامهای که شهرداری نوشته، آمده که برق لازم و کافی مورد نیاز تا ابتدای پروژه باید تامین شود. این میزان کافی چه حدی است؟ و چه کسی باید آن را تشخیص دهد؟».
شهردار کرمان در پاسخ به او گفت: «تاییدیه اصلی کار شرکت برق بوده است. ادعای دوستان برق این بود که تفاوتی بین هزینههای 4 مگاوات و 8 مگاوات نیست و بالغ بر 90 درصد هزینه در خط انتقال است و تفاوتی در اینکه حجم انتقال چقدر است نیست».
در نهایت، با رای مثبت 8 عضو شورا با تامین این 30 میلیارد تومان موافقت شد. محمد امینیزاده و عشرت کردستانی به این مصوبه رای مخالف دادند. محمود بابایی رای ممتنع داد.
به گزارش فردایکرمان، متن پیشنهاد شهرداری که مصوب شد آمده است: «براساس قرارداد بین شهرداری و ساروجپارس شهرداری متعهد شده که برق لازم و کافی موردنیاز پروژه تا ابتدای مجموعه را تامین کند. با توجه به نظر شورای شهر مبنی بر عدم هزینه در این خصوص، در بودجۀ سال 1402 ردیف اعتباری برای این کار پیشبینی نشده است ولی با توجه به مصوبۀ شورای حفظ حقوق بیتالمال و جلسۀ اقتصاد مقاومتی با حضور اعضای شورا در محل دادگستری استان، مقرر شد مجوز لازم برای انتقال 7 مگاوات از محل پست واقع در جاده تهران تقاطع شهید بادپا تا مجتمع توسط شورای شهر صادر شود.
پیشنهاد میشود 15 میلیارد تومان از محل ردیف اعتباری خرید ماشینآلات عمرانی و 15 میلیارد تومان هم از محل ردیف خرید ماشینآلات و تجهیزات حملونقل عمومی کسر شده و برای اجرای پروژۀ فوق تخصیص یابد». / الف
نظر خود را بنویسید