فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: شمارش معکوس برای پیادهراه سازی میدان ارگ شهر کرمان آغاز شده است. شهرداری مدتی پیش با نصب یک بنر به کسبه اطلاع داد که قصد دارد این پروژه را شروع کند و اکنون محمدرضا یحییزاده ـ معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان به فردایکرمان میگوید که به احتمال زیاد از نیمۀ خردادماه عملیات عمرانی پیادهراهسازی ارگ را شروع میکنند.
کسبۀ ارگ و بازار تاریخی اما نسبت به پیامدهای این پروژه بر کسبوکارشان نگرانیهایی دارند. پیش از این، در گفتوگو با سعید حاجمرادعلی ـ عضو هیات امنای بازار تاریخی گزارش دادیم که کسبه علاوه بر نگرانی از احتمال طولانی شدن زمان اجرای پروژه، بابت تامین پارکینگ خودروهای خودشان و کسانی که به قصد خرید به بازار میآیند و همچنین، تغییر کاربری اجباری مغازههای اطراف میدان ارگ نگران هستند.
در گفتوگویی که در ادامه میخوانید، یحییزاده میگوید که با کسبه به توافق رسیدهاند و حتی در آخرین جلسهای که با هم داشتند، برای شهرداری دعای خیر کردهاند که بتواند این پروژه را بهخوبی اجرا کند.
او معتقد است با وجود پارکینگهای مجتمع ساروجپارس و خیابان گلبازخان نگرانیای بابت تامین جای پارک وجود ندارد.
معاون شهردار کرمان پیشبینی میکند پیادهراه شدن میدان ارگ بسیار برای مغازهداران نفع دارد.
*آقای مهندس، شهرداری قصد دارد پیادهراهسازی میدان ارگ را اجرا کند. کسبه نسبت به این پروژه اعتراضات و نگرانیهایی دارند. قبل از اینکه به این مسائل بپردازیم، ممکن است در ابتدا بفرمایید قرار است چه کاری در میدان ارگ انجام دهید؟ آیا این میدان کاملا بهروی خودروها بسته میشود؟
در راستای پیادهراهسازی میدان ارگ، بهسازی حدود 8500 مترمربع کففرش میدان را انجام خواهیم داد. سعی میکنیم پروژه را در کوتاهترین مدت زمان اجرا کنیم تا کسبه دچار مشکل نشوند به خصوص اینکه خاطرۀ بدی از پروژۀ قبلی (پیادهراهسازی خیابان تجلی) دارند. به این منظور، هم از مصالحی جدید و هم از روشی که اصطلاحا به آن خشکهچینی میگویند استفاده میکنیم. قرارداد پیمانکار دو ماهه است و اخطارهای لازم هم داده شده که در صورت تاخیر در اجرای پروژه، جریمههای سنگینی به پیمانکار تعلق میگیرد. تاکنون با کسبه چندین جلسه داشتیم. یک جلسه با حضور شهردار محترم و اخیرا هم در دفتر بنده برگزار شد. یکی از نگرانیهایی که کسبه داشتند این بود که در زمان اجرای پروژه مغازههای آنها تعطیل شود. از آنها خواهش کردیم که بهخاطر شهر این تحمل را داشته باشند. نگرانی دیگر کسبه تامین پارکینگ خودروهای خودشان و مشتریان بود. قرار شد پارکینگهای ساروجپارس و گلبازخان را رایگان در اختیار کسبه قرار دهیم و این دغدغهشان برطرف شد. مسئلۀ دیگر کسبه طولانی شدن پروژه بود که قول دادیم این اتفاق نیفتد؛ با اینکه استفاده از مصالح جدید برای شهرداری هزینۀ بیشتری بهدنبال دارد اما در کنار حفظ کیفیت، سرعت بالای پروژه را هم مدنظر قرار دادیم و حاضر شدیم این هزینۀ بیشتر را بپردازیم تا کسبه کمترین خسارت را ببینند. همانطور که به کسبه هم گفتیم بعد از کفپوش میدان ارگ، ماشینهای سنگین به شیوۀ سابق نمیتوانند برای باراندازی وارد میدان شوند. قرار شد یا تخلیۀ بار در ورودی چهارراه ارگ صورت بگیرد یا از خودروهای سبک استفاده کنند. شرکت سازندۀ مصالح تضمین کرده که این مصالح مقاومت فشاری بالایی دارند اما هرچه ماشینهای سنگین کمتر تردد کنند دوام آن بیشتر خواهد بود.
*بعد از کفسازی ارگ، خودروهای شخصی و تاکسیها دیگر وارد میدان نمیشوند؟
خودروهای شخصی به میدان میآیند ولی بهطور محدود. الان کسبه معترض هستند که کارمندان ادارات اطراف ارگ و بازار، خودروی خود را در این میدان پارک میکنند و همین، مشکلساز شده است. با هماهنگی با پلیس راهور، تمهیداتی مثل پارک حاشیهای و هزینهدار کردن پارکها را در نظر گرفتهایم تا پارک خودروها را به حداقل برسانیم.
*پس میدان بهطور کامل به روی خودروها بسته نمیشود. درست میگویم؟
بهطور کامل بسته نمیشود بلکه رفتوآمد خودروها در میدان محدود میشود.
*آنچه که قرار است اجرا کنید همان طرحی است که مشاور داده یا تغییراتی در آن ایجاد کردید؟
از نظر طراحی یا ورود ماشینها؟
*طراحی.
مشاور طرحی داده بود که مصالح پیشنهادی آن خیلی ارزانتر از مصالح فعلی بود اما شهردار محترم و اعضای محترم شورا بسیار تاکید داشتند که پروژه در اسرعوقت به پایان برسد تا ضرر و زیانی به کسبه وارد نشود یا کمتر ضرر برسد. به همین دلیل مصالح جدید که زیبا و شکیل و با کیفیت بالا هستند را انتخاب کردیم؛ با اینکه نسبت به طرح مشاور، هزینۀ بالاتری برای شهرداری داشته است.
*بهجز نوع مصالح، تغییر دیگری در طرح مشاور ایجاد نکردید؟
نه. تغییر دیگری ندادیم.
*اشاره کردید که بعد از پیادهراه شدن میدان ارگ، از پارکینگ ساروجپارس استفاده میشود. در حال حاضر چه تعداد جای پارک در ساروجپارس وجود دارد؟ و آیا پارک در این مکان، فقط برای کسبه رایگان است و مشتریان بازار باید هزینه بپردازند؟
فقط برای کسبه رایگان است. علاوه بر ساروجپارس، پارکینگهای گلبازخان هم برای کسبه رایگان است ولی مردم باید هزینهای بپردازند که رقم قابلتوجه و بالایی نیست.
*ساروجپارس الان گنجایش چه تعداد پارک خودرو دارد؟ کل ظرفیتی که نیاز است، از طریق ساروجپارس تامین میشود؟ یا مشکل جایپارک در آن محدوده، بعد از پیادهراه شدن ارگ تشدید میشود؟
تعدادی از کسبه خواستار پارک خودرو در خیابان گلبازخان بودند و برخی هم ساروجپارس را انتخاب کردند. به تعداد کسبه و حتی مردمی که برای خرید مراجعه میکنند جای پارک در این دو مکان وجود دارد. سازمان ترافیک شهرداری بررسیای انجام داده که مشخص شد در حال حاضر حدود 300 خودرو دور میدان پارک میشود. در گلبازخان و ساروجپارس به این تعداد جای پارک داریم.
*وقتی میدان پیادهراه شود علاوه بر کسبه و مشتریان، افراد دیگری از شهروندان و گردشگران هم به این محدوده خواهند آمد. فکر میکنید پارکینگهای ساروجپارس و گلبازخان پاسخگوی همۀ این نیازها هست؟
با توجه به ظرفیت ساروجپارس و گلبازخان قطعا جواب میدهد. ساروجپارس پارکینگ مکانیزۀ مدرن بسیار خوبی است و مردم بهراحتی میتوانند از آن استفاده کنند. درگلبازخان هم سه پارکینگ بزرگ وجود دارد.
*کسبه پیشبینی میکنند که شهروندان کرمان، اگر قرار باشد خودروها را در ساروجپارس پارک کنند، بهدلیل فاصلهای که این پارکینگ تا ورودی بازار دارد، قید خرید از بازار را میزنند. چه پاسخی به این نگرانی دارید؟
در جلسهای که با کسبه در دفتر بنده داشتیم، این موضوع را توجیه کردم؛ کوچهای در ضلع جنوبی ارگ وجود دارد که میدان را به ساروجپارس وصل میکند. برای پیادهراه کردن ارگ، این کوچه کففرش میشود و طی توافقی که با سرمایهگذار ساروجپارس داشتیم وضعیت روشنایی آن نیز متفاوت خواهد شد. با انجام این اقدامات و تمهیداتی که در نظر گرفته شده، از پارکینگ ساروجپارس به میدان ارگ عبور و مرور به سهولت انجام خواهد شد.
*کسبه میگویند بخش زیادی از جای پارک خودروها در گلبازخان توسط کارمندان و مراجعان ادارات آن محدوده تکمیل میشود. برای میدان ارگ، گفتید که با کمک پلیس و اخذ هزینه بابت پارک خودرو وضعیت را کنترل میکنید. در گلبازخان که نمیتوانید جلوی پارک شهروندان را بگیرید به این دلیل که میخواهید کسبه جای پارک داشته باشند.
پارکینگهای گلبازخان متعلق به شهرداری است و برای پارک خودرو، کسبه را در اولویت میگذاریم.
*نگرانی دیگری که کسبه دارند مربوط به تغییر کاربری مغازههای دور میدان ارگ است. بعد از پیادهراه شدن این محدوده، آیا مغازهها باید تغییر کاربری بدهند؟
من فکر میکنم بعد از اتمام این پروژه، رونق این مغازهها بیشتر میشود. قبل از اینکه وسط میدان ارگ به میدان غذا تبدیل شود، از ساعات ابتدایی شب کسی جرات نمیکرد به این میدان بیاید اما الان ارگ زیست شبانه پیدا کرده و بسیاری از خانوادهها در ساعات شب به آنجا میروند. مگر وقتی خیابان تجلی پیادهراه شد هیچکدام از مغازهها تعطیل شد؟ مسفروشی و خواروبارفروشی و لباسفروشی و بقیۀ مغازهها مثل گذشته فعالند اما مراجعۀ مردم به آنجا بیشتر شده است. اشتباهی که برخی دوستان دارند این است که فکر میکنند با پیادهراه شدن ارگ مغازهها تعطیل و میدان از حیزانتفاع خارج میشود در حالی که هدف شهرداری این است که جذابیت بیشتری در میدان ایجاد شود و مراجعهکنندگان افزایش یابند.
*پس تغییر کاربری مغازههای میدان ارگ منتفی است.
بله. شما نسبت به دو سال پیش آمار بگیرید، ببینید آن زمان در ساعات شب مراجعه به میدان ارگ بیشتر بود یا در حال حاضر که میدان غذا ایجاد شده است؟ قطعا الان. در بسیاری از ایام سال، ساعت 11 شب جای پارک ماشین در آن محدوده نیست. پیادهراه شدن ارگ خیلی به نفع مغازهداران آن محدوده است.
*پروژۀ پیادهراه سازی ارگ از چه زمانی شروع میشود؟
سعی میکنیم پروژه از اواسط خردادماه شروع شود. پیمانکار در حال خرید مصالح و آوردن آن به محل پروژه است. قرار گذاشتیم که حداقل 50 درصد از مصالح را تخلیه کند و بعد پروژه شروع شود.
*با همۀ اتفاقاتی که رخ داده فکر میکنید همدلی لازم بین شهرداری و کسبه به وجود آمده است؟ منافع بازاریان در جریان اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است؟
با کسبه چند جلسه داشتیم. آخرین جلسه، هفتۀ پیش بود که با هم صحبت کردیم. با رضایت کامل از دفتر بنده رفتند. میخواستند زمان پروژه کوتاه باشد و میدان (کاملا بهروی خودروها) بسته نشود. تضمین دادیم که خودروها بهصورت محدود وارد شوند اما نه مثل الان که بهصورت نامنظم دور هستۀ مرکزی میدان و حاشیۀ آن پارک میکنند. بعد از پیادهراه شدن، دیگر دور میدان پارک نخواهیم داشت بلکه تنها بهصورت محدود در اطراف میدان اجازۀ پارک خودروها داده میشود و اگر کسی جز این عمل کند پلیس راهور برخورد خواهد کرد. ظاهرا که با کسبه مشکلی نداشتیم و همه هم دعای خیر کردند تا بتوانیم کار را بهخوبی انجام دهیم.
*گفتید قرارداد با پیمانکار دو ماهه است. پس اگر پروژه را 15 خرداد شروع کنید 15 مرداد کار تمام شود. درست میگویم؟
تمام سعی و تلاش ما این است که در حداقل زمان موجود، این پروژه اجرا شود. قرار بود از اوایل خردادماه مسیر بسته و کار شروع شود ولی مصالح پیمانکار باید از کرج تامین شود. گفتیم دپوی مصالح داشته باشد و 50 درصد آن که تامین شد، پس از آن، عملیات اجرایی شروع شود. خود ما خیلی دغدغهمند هستیم که مردم کمترین خسارت را در جریان اجرای این پروژه ببیند و سعی میکنیم حداکثر طی دو ماه کار تمام شود.
*پروژه که شروع بشود در حین اجرای آن، برای کسانی که الان در وسط میدان کسبوکاری دارند مزاحمتی ایجاد نمیشود؟
نه. مردم میتوانند خودروهای خود را در ساروجپارس و گلبازخان و اطراف پارک کنند و بهراحتی وارد میدان شوند. / الف
نظر خود را بنویسید