فردایکرمان – گروه جامعه: رئیسجمهور از وزیر علوم، بهداشت و آموزش و پرورش خواست پروندۀ همۀ اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج کرده است را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند.
مسعود پزشکیان هشتم شهریورماه در آیین تکریم و معارفۀ وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: «دانشجو که اعتراض میکند، من هم باید جوابش را بدهم؛ یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه میکند که هدایتش میکنم. دانشجو نمیتواند آدم بدی باشد؛ دانشجو کسی است که فردای مملکت ما است و باید بتواند سؤال کند».
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها افزود: «این کرسی ها به این معنی است که من بتوانم آزادانه حرف بزنم و طرف مقابل اگر منطق دارد، جواب بدهد و اگر منطق ندارد، منطق من را بپذیرد».
رئیسجمهور با بیان اینکه اینها مسائل روشن علمی است که باید بر اساس شواهد نتیجه بگیریم، ادامه داد: «می شود دانشجو را هدایت و توجیه کرد و اگر حق با اوست، این من هستم که باید خودم را اصلاح کنم نه اینکه او را بزنم».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا، وی در این مراسم با انتقاد از تعدد دانشگاهها در کشور بیان کرد: «این همه دانشگاه را برای چه میخواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟».
پزشکیان با بیان اینکه در این نظام آموزشی جوانان کشور را چهار تا ۱۰ سال وادار میکنند که درسی بخوانند که به در بازار کار به آن نیازی نداریم، آن را مشکل اصلی کشور برشمرد و از مجلس و وزارتخانههای علوم و بهداشت خواست در این زمینه کمک کنند تا افرادی تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند.
وی با بیان اینکه آموزش باید از کلاس درس به درون جامعه برود و مشکل مردم را حل کند، ادامه داد: «در دانشگاهها جوان تربیت میکنیم و افتخار میکنیم نخبه تربیت کردهایم؛ اما چند درصد از نخبههای ما در این مملکت میمانند؟ چرا نمیمانند؟ چگونه تربیت کردهایم که نخبههای ما میروند و میخواهند برای جای دیگری کار کنند؟».
رئیسجمهور علت اصلی این مشکل را ناشی از مشکلات نظام آموزشی کشور دانست و گفت: «در بحثهای آموزشی بحثی به عنوان آموزش برای توانمندسازی وجود دارد که بر اساس آن باید آموزشی به افراد داده شود که شخص توانمند شود و این اصل برای همۀ رشتهها کاربرد دارد».
وی در ادامه با بیان اینکه باید برای بهبود سیستم آموزشی پنج مهارت را در دستور کار قرار داد، یادآور شد: «قدم اول این است که بتوانند با هم کار کنند، قدم دوم اینکه ارتباطات بدانند و دیگر اینکه حل مسئله را بدانند تا اگر مشکل پیش آمد، بتوانند حل کنند نه اینکه وقتی با مشکل مواجه شدند قهر کنند و بروند».
پزشکیان با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راهحل علمی آن هم نه یک راهحل بلکه شاید چند 10 راهحل نداشته باشد، اظهار کرد: «مشکلی که ما داریم این است که یا راهحل علمی را نمیدانیم یا میدانیم و مهارتش را نداریم یا هم میدانیم و هم مهارت را داریم ولی دلمان نمیخواهد برایش کاری بکنیم و به آن بپردازیم».
وی ادامه داد: «زمانی که رئیسجمهور نبودم، همیشه در ذهنم میگفتم به دانشگاهها میگویم شما اساتید اقتصادید، اقتصاد جامعه با شما؛ شما اساتید فنی و مکانیک، فنی و مکانیک و ریختهگری جامعه با شما، بروید حل کنید؛ اگر حل کردید پول میدهم اگر حل نکردید پول نمیدهم. مگر نمیگویید بلد هستید، میخواهید آدم تربیت کنید که برود این مشکل را حل کنید، بروید مشکل را حل کنید پول هم میدهم قرارداد هم میبندم».
رئیسجمهور از دانشگاه به عنوان محل خلاقیت و نوآوری و حل مساله یاد کرد و افزود: «این در حالیست که دانشگاههای ما همه پول میخواهند و چیزی از آن در نمیآید». /پ
نظر خود را بنویسید