فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: شهرداری کرمان به دومین وعدهای که دربارۀ اتمام پیادهراه سازی میدان ارگ داده بود هم عمل نکرد. از ابتدا، قرار بود این پروژه تا نیمۀ مردادماه به پایان برسد اما چنین نشد و تاخیر در کار افتاد.
پس از آن، یحییزاده ـ معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان خبر داد که حداکثر تا نیمۀ شهریورماه کار را تمام خواهند کرد. صحبت از پروژهای است که اوضاع کسبوکار در بخش گستردهای از بازار تاریخی کرمان تحت تاثیر آن قرار دارد. روز سهشنبه 13 شهریورماه اما معاون شهردار خبر داد که هنوز 20 درصد از پیادهراه سازی ارگ باقی مانده است. بازاریان کرمان میگویند عدم اجرای پروژه در موعد مقرر، تنها خلف وعدهای نیست که شهرداری داشته است. آنها که پیش از این، به اتّکای گفتۀ مسئولانی در شهرداری خوشبین بودند که پس از پیادهراه شدن ارگ، این میدان بهطور کامل به روی خودروها بسته نمیشود حالا میشنوند که شهرداری میگوید از این خبرها نیست. پس از افتتاح پیادهراه ارگ، راه بر روی همۀ خودروها بسته میشود. کسبه این برنامۀ شهرداری را اینطور تفسیر میکنند: با بستن کامل میدان ارگ، مشتریان بهدلیل عدم دسترسی آسان، قید خرید از بازار را میزنند.
فهرست مشکلاتی که کسبه با پیادهراه سازی ارگ با آن دست به گریبان خواهند بود گزینههای دیگری نیز دارد از جمله کمبود پارکینگ!
سعید حاجمرادعلی ـ عضو هیات امنای بازار تاریخی کرمان روز پنجشنبه 15 شهریورماه در اینباره به فردایکرمان گفت: «از ابتدا قرار بود همزمان با اتمام پیادهراه سازی میدان ارگ، فاز دوم پارکینگ ساروجپارس به بهرهبرداری برسد تا مردم از این امکان استفاده کنند اما نهتنها این اتفاق نیفتاد که از زمان شروع پروژۀ ارگ، همان فاز اول ساروجپارس هم تعطیل شده است!».
وی با بیان اینکه «شهرداری از ابتدا بدون هیچ هماهنگی و نظرخواهی از کسبه این پروژه را شروع کرد، توضیح داد: «همان ابتدا بهخاطر تبعاتی که این پروژه بر کسبوکار بازاریان دارد با شورای شهر و شهرداری جلساتی را برگزار کردیم. گفتند 40 روزه پروژه را تمام میکنیم. میدانستیم نمیتوانند. در همان جلسه، از سوی رئیس اتاق اصناف زمانبندی 60 روزه برای اتمام پروژه پیشنهاد شد و همه هم پذیرفتند. براساس این توافق پروژه باید تا 15 مردادماه تمام میشد که نشد. مجدد جلسه برگزار کردیم و گفتند بهدلیل قطعی برق، کارخانه نتوانسته مصالح را بهموقع تامین کند. آنجا وعدۀ جدیدی دادند مبنی بر اینکه پروژه تا 10 شهریورماه به پایان میرسد. مستندات تمام این وعدهها موجود است. امروز که 15 شهریورماه است اما پروژه هنوز به پایان نرسیده است».
خلف وعدۀ مکرر
این فعال صنفی افزود: «متاسفانه شهرداری نه فقط دربارۀ زمان پایان پروژه خلفوعده کرد که دربارۀ مسدود کردن میدان نیز به وعدهای که به کسبه داد عمل نکرد». وی در اینباره اظهار کرد: «مدتی پیش با چند نفر از کسبه جلسهای در دفتر مهندس یحییزاده معاون شهردار داشتیم. ایشان گفت که میدان پس از پیادهراه شدن کاملا به روی خودروها بسته نمیشود ولی برای پارک در اطراف آن پارکومتر نصب میکنیم».
حاجمرادعلی ادامه داد: «شهرداری گفت که کسبه بیرون از فضای میدان خودروهای خود را پارک کنند و مشتریان و بازدیدکنندگان از فضای پارک داخل میدان استفاده کنند. روز شنبه (11 شهریورماه) جلسهای با شورای شهر و نمایندۀ شهردار داشتیم و آنجا گفتند چنین چیزی نیست و میدان ارگ کاملا به روی خودروها بسته میشود و حتی این را هم گفتند که این طرح، ملی است. ما برایمان سوال است که چطور طرح ملی است که بودجۀ آن را مردم کرمان باید بپردازند؟!».
وی گفت: «شهرداری ابتدا باید فاز دوم پارکینگ ساروجپارس را اجرا میکرد تا افراد خودرویشان را در آن پارک کنند و با پلۀ برقی از پارکینگ بالا بیایند و بهراحتی وارد میدان شوند ولی الان مردم باید خودرویشان را در چهارراه طالقانی پارک کنند؛ تازه اگر جای پارک باشد و پس از آن 500،600 متر پیاده بیایند تا به ارگ برسند. به نظرتان مردم حاضر به این کار میشوند؟».
وی اضافه کرد: «پارکینگهای خیابان گلبازخان هم که همه در اختیار مراجعان و کارمندان ادارات آن محدوده است. ساعت 8 صبح به این پارکینگ بیایید ببینید جای پارک هست؟».
این فعال صنفی یادآور شد: «به ما گفتند با شروع پروژۀ پیادهراهسازی ارگ، کسبۀ بازار میتوانند از پارکینگهای ساروجپارس بهصورت رایگان استفاده کنند. تمام اطلاعاتی که در این خصوص نیاز بود اعم از شماره پلاک خودروی کسبه را به شهرداری ارائه کردیم اما بعد از شروع پروژۀ ارگ، ساروجپارس تعطیل شد و بنری هم نصب کردند که پارکینگ تا اطلاع ثانوی به دلیل تعمیرات تعطیل است».
تغییر شغل اجباری
حاجمرادعلی با بیان اینکه شهرداری کاری را شروع کرده که سرانجام آن فقط بدبختی برای کسبه است، ادامه داد: «شهرداری با این بیبرنامگی خود کاری کرده که چکهای کسبه برگشت خورده و آبرویشان پیش بنکداران رفته است».
وی بیان کرد: «اینها همۀ ماجرا نیست. شهرداری به مغازههای اطراف میدان ارگ گفته که باید رستۀ کاری خود را تغییر دهند. مثلا به مغازهای که 50 سال دور میدان ارگ عرضۀ چای و قهوه دارد گفته که مغازهات را باید جمع کنی و کافیشاپ یا فلافلفروشی باز کنی! مگر چنین چیزی ممکن است؟».
وی با بیان اینکه ما کسبه هیچ ضدیتی با این پروژه نداریم، افزود: «اما هر پروژهای به زیرساختهایی نیاز دارد. برای پیادهراهسازی پیش از هر چیزی باید پارکینگهایی مشرف به آن محدوده در نظر گرفته شود».
وی ادامه داد: «یکی دیگر از ضروریات پیادهراه این است که دسترسی مردم با وسایل حملونقل عمومی هم به آن محدوده آسان باشد. در طرحهایی در شهرهای پیشرفتۀ دنیا اجرا شده و موفق هم بودهاند به این مسائل توجه شده است. طرحهای ناموفق اما در ایران زیاد داریم که به نظر میرسد شهرداری کرمان از آن درس نمیگیرد!».
عضو هیات امنای بازار تاریخی شهر کرمان اظهار کرد: «یکی از طرحهای ناموفق در کشور پیادهراه کردن خیابان 17 شهریور تهران یا میدان امیرچخماق یزد است که چون با مردم و کسبه همکاری نکردند، الان خودروها بر روی سنگفرش ویژۀ پیادهراه تردد میکنند».
تقاضای مسدودنکردن میدان
عضو هیات امنای بازار تاریخی شهر کرمان سپس گفت: «در جلسۀ اخیر با شهرداری اعلام کردیم که کاری کنند تا مردم بتوانند کسبوکار خود را ادامه بدهند. حداقل شش ماه قبل از پروژه باید به کسبه اطلاع میدادند که بتوانیم برنامهریزی کنیم و اینطور آبرویمان پیش بنکداران شهرهای دیگر نرود».
وی افزود: «گفتیم حالا که کار به اینجا رسیده، میدان را پس از پیادهراه شدن باز کنید تا زمانی که فاز دوم پارکینگ ساروجپارس وارد مدار شود».
وی ادامه داد: «ظاهرا در طرح پیادهراه قرار بوده مشرف به چهارراه ارگ یک پایانۀ اتوبوسرانی و پارکسوار در نظر بگیرند که اتوبوسها در آن مستقر شوند و دسترسی مردم آسان باشد. اما خبری از اجرای این بخش از طرح نیست».
وی در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که در جلسۀ اخیر شهرداری در پاسخ به خواستههایی که داشتید چه پاسخی دادند؟ اظهار کرد: «گفتند به هیچ عنوان امکان ندارد و میدان را به روی خودروها کاملا مسدود میکنیم».
وی اضافه کرد: «نمیدانیم چه دلیلی دارد که طرحی را بدون زیرساخت لازم اجرا میکنند. نه پارکینگ و نه دسترسی به حملونقل عمومی برای پیادهراه کردن ارگ در نظر گرفته نشده است».
این فعال صنفی کرمان گفت: «ما از شهرداری خواستیم که اجازۀ ورود خودرو به میدان را بدهد و کارتپارک نصب کند و هزینهای برای آن در نظر بگیرد که برای کسبه صرف نکند ساعتهای طولانی ماشین خود را در میدان ارگ پارک کنند و این فضای پارک در اختیار خریداران و بازدیدکنندگان بازار قرار گیرد».
وی افزود: «حالا منتظریم پروژه به پایان برسد ببینیم چه میکنند. آیا به وعدۀ قبلی خود مبنی بر اینکه میدان کاملا به روی خودروها بسته نمیشود عمل میکنند یا خیر. چنانچه شهرداری خلفوعده کنند کسبه به واسطۀ حق و حقوقی قانونی که دارند بیتفاوت نخواهند بود».
حاجمرادعلی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «نمایندۀ شهرداری در جلسۀ اخیر گفت که اکثر ارگانهای دولتی و قضایی از این طرح شهرداری حمایت کردهاند. سوال ما این است که چرا کسی بابت تبعات این پروژه بر کسبوکار مردم که باعث برگشت خوردن چکها و از دست رفتن اعتبارشان میشود از کسبه حمایت نمیکند؟».
به گزارش فردایکرمان، یحییزاده ـ معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان هفتم خردادماه امسال در گفتوگو با فردایکرمان تاکید کرد که میدان بهطور کامل بسته نمیشود بلکه رفتوآمد خودروها در میدان محدود میشود. دربارۀ تغییر این تصمیم تاکنون بهصورت رسمی چیزی اعلام نشده اما بنا به گفتۀ حاجمرادعلی اخیرا نظر شهرداری عوض شده و قرار است با پایان پروژه، میدان ارگ کاملا بسته و پیادهراه شود. / الف
*عکس: سعید حاجمرادعلی ـ پنجشنبه 15 شهریورماه 1403
نظر خود را بنویسید