فردایکرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان گفت: «با وجود همۀ مزیتهای پسته ایران ازجمله برندینگ مناسب، حضور گسترده و مزۀ غیرقابل مقایسۀ این محصول بهویژه در بازارهای هند و چین، اما پسته همچنان از نوعی روزمرگی رنج میبرد».
سیدمهدی طبیبزاده افزود: «سرمازدگی، گرمازدگی، قطعی برق و طغیان آفات به مسائلی دائمی تبدیل شده که به دلیل وقت بسیار زیادی که از فعالان پسته گرفته، آنها را از مسائل اساسی مانند خردهمالکی، کوچکمقیاس بودن واحدهای تولید و فرآوری، پایین بودن شدید بهرهوری، تطابق با تغییرات اقلیمی، مدیریت مصرف آب و مدیریت دفع آفات با توجه به ضرورت استاندارد بودن محصول از لحاظ باقیماندۀ سموم، غافل کرده است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از روابط عمومی اتاق کرمان، وی در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره پسته در رفسنجان اظهار کرد: «زنجیره پسته واقعیت غیرقابل انکار اقتصاد کشور است که میتواند همه ساله حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار ارزآوری داشته باشد».
رئیس اتاق کرمان افزود: «صنعت پسته با داشتن همۀ عوامل توفیق در توسعه و رشد میتواند جای پای خود را علیرغم وجود رقبای توانمند در بازار به شدت رقابتی بینالمللی، محکم نماید».
وی ادامه داد: «500 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در مقایسه با ۱۷ میلیون هکتار سطح زیر کشت کشاورزی کشور، امکان رشد کمّی سطح زیر کشت را ایجاد کرده و با وجود همۀ محدودیتها همچنان شاهد رشد فیزیکی سطح زیر کشت هستیم که البته این موضوع میتواند هم تهدید و هم فرصت باشد».
طبیبزاده وی همچنین آمادگی اتاق کرمان با همکاری انجمن پسته و مراکز تحقیقاتی برای بازطراحی و بازمهندسی اکوسیستم پسته و تهیۀ نقشه راه حضور قدرتمند در بازارهای قوی بینالمللی را اعلام کرد.
نظر خود را بنویسید