فردایکرمان – گروه جامعه: دکتر اصغر خالدان استاد برجسته تربیتبدنی کشور در مراسم هفدهمین دورۀ جایزه افضلیپور که ششم آذرماه در تالار وحدت دانشگاه کرمان برگزار شد، طی سخنانی گفت: «همانگونه که آب مایۀ حیات است حرکت و جنبش مایۀ رشد بدنی و بخشهای مختلف بدن انسان است».
پدر علم فیزیولوژی ورزشی ایران افزود: «اهمیت حرکت برای انسان چیزی است که از دیرباز و از زمانی که انسانها پا به عرصۀ وجود گذاشتند، بوده است. انسانهای اولیه به خاطر تنازع بقا و زنده ماندن همواره از کوه بالا رفتن، دویدن، در دریاها شنا کردن و با حیوانات مبارزه کردن را انجام میدادند و حرکات جزو تنازع بقا برای انسانهای اولیه به شمار میرفته است».
برگزیدۀ هفدهمین دورۀ جایزه افضلیپور ادامه داد: «بعد از آنکه انسانها مقداری متمدنتر شدند، برای تنازع بقا ابزار به کار میبردند و بالاخره بعد از هزاران سال نهضت رنسانس پیش آمد، نهضتی که ناگهان انسانها را با علوم مختلف آشنا کرد و در همین زمانها بود که افراد مسئول رنسانس پی بردند، تندرستی و حرکت چقدر برای انسان لازم است».
وی بیان کرد: «زمانی که در دورۀ رنسانس دانستند که ورزش و حرکت باید جزو برنامههای زندگی قرار بگیرد، جاهایی را برای ورزش ابداع کردند و مراکزی را راه انداختند تا معلمین ورزش را تربیت کنند».
پدر علم فیزیولوژی ورزشی خاطرنشان کرد: «در ایران دانشسرای مقدماتی و عالی یکی از جاهایی بود که برای اولین بار برای تربیت معلمین ورزش به وجود آمد که من نیز فارغالتحصیل این مرکز بودم».
وی یادآور شد: «دو سال تربیتبدنی مقدماتی خواندم و سه سال بعد در سال ۱۳۵۰ لیسانس تربیتبدنی را اخذ کردم».
خالدان توضیح داد: «چند سال برای راهاندازی رشته دکترای تربیتبدنی به طول انجامید، زیرا کسانی که کتاب نوشته باشند و در این حوزه تحصیل کرده باشند وجود نداشت و من در این چند سال به دلیل اینکه اشتیاق زیادی برای مطالعه دربارۀ حرکت انسانی داشتم و دوست داشتم محسنات این حرکت را برای مردم بازگو کنم و منابعی نیز در دسترس نبود، یک لیسانس زبان انگلیسی گرفتم که بتوانم به منابع خارجی دسترسی پیدا کنم».
وی افزود: «پس از اخذ مدرک فوقلیسانس در رشتۀ علومتربیتی از دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم و ۶ سال در دانشگاه میشیگان آمریکا درس تربیتبدنی خواندم».
برگزیدۀ هفدهمین دورۀ جایزه افضلیپور بیان کرد: «حرکت و جنبش جزو لوازم زندگی انسانهاست و بستگی به سن افراد دارد که تا چه اندازه بتوانند ورزش کنند».
وی گفت: «قبلا کشورها رشتۀ تربیتبدنی نداشتند و این رشته با اسامی دیگری مانند ورزش و تفریحات سالم نامیده میشد تا اینکه یونسکو نام تربیتبدنی را به تصویب رساند که همۀ کشورها بفهمند تربیتبدنی به چه معناست».
خالدان تاکید کرد: «بعضیها تربیتبدنی را به معنای تربیت بدن میدانند در حالی که تربیتبدنی یعنی تربیت از طریق بدن و به وسیله بدن».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، ازجمله سوابق پروفسور خالدان میتوان به تالیف ۵ کتاب تخصصی فیزیولوژی، ترجمه ۴ کتاب، ویرایش 3 کتاب، تدوین ۵ طرح پژوهشی، انتشار ۱۲ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی، موسس دانشکده تربیتبدنی و علومورزشی دانشگاه تهران، موسس رشته تربیتبدنی دانشگاه تربیتمدرس، موسس گرایشهای متعدد علمی در سطوح مختلف کارشناسی ارشد و دکترای تربیتبدنی در دانشگاه تهران، دبیر شاخه برنامهریزی تربیتبدنی و علومورزشی و ناظر راهاندازی رشته تربیتبدنی در دانشگاههای کشور، موسس آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی در دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهران و برندۀ اولین دوره کتاب سال دانشگاه تهران اشاره کرد. /پ
نظر خود را بنویسید