فردایکرمان – گروه جامعه: رئیس پلیسراه جنوب استان کرمان با اشاره به اشاره به آمار بالای تصادفات در جادههای جنوب استان گفت: «روند تصادفات از ابتدای سال نگرانکننده است».
سرهنگ امیر معینالدینی افزود: «عرض جادهها در جنوب استان کرمان کم است، شانۀ راه به گونهای است که در صورت خارج شدن راننده از جاده امکان بازگشت به مسیر وجود ندارد و از سوی دیگر با کوچکترین خطای انسانی و انحراف در شب ممکن است با خودروی روبهرو برخورد کند».
وی یادآور شد: «پر حادثهترین جادههای جنوب استان کرمان، جادۀ راین ورودی به سمت ساردوئیه و جیرفت، جادۀ کهنوج به سمت منوجان و بندرعباس و محور رودبار به سمت ایرانشهر و استان سیستان و بلوچستان هستند».
معینالدینی با بیان اینکه این محورها ورودی و خروجی استان کرمان با استانهای همجوار بوده و از رتبۀ بالایی در میزان وقوع تصادفات برخوردار هستند، ادامه داد: «تعداد بالای سفرها و ترددها در این محورها ازجمله عوامل میزان بالای حوادث در این جادهها است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از تسنیم کرمان، وی سپس توضیح داد: «استان کرمان به دلیل پهناور بودن از راههای مواصلاتی زیادی برخوردار است و از این جهت رتبۀ بالای تصادفات را در کشور به خود اختصاص داده است».
رئیس پلیسراه جنوب استان کرمان بیان کرد: «آمار تصادفات در محورهای استان کرمان زیاد است اما نسبت به طول راههای استان از وضعیت نامناسبی برخوردار نیستیم».
وی با بیان اینکه حتی جانباختن یک نفر هم زیاد است و این میزان تصادفات و تلفات رانندگی، زیبنده استان کرمان نیست، ادامه داد: «متاسفانه اکثر راههای جنوب استان کرمان دو طرفه هستند، بخشندگی لازم و کافی را ندارند و کمترین اشتباهی از سوی رانندگان به تصادف رخ به رخ منجر میشود».
معینالدینی با بیان اینکه راه، وسیله نقلیه، انسان و شرایط محیطی هر کدام به سهم خود تأثیر زیادی را در بروز تصادفات دارند، گفت: «در 70 درصد تصادفات، عامل انسانی نقش دارد و باعث بروز تصادفات میشود و جادهها عامل حدود 20 درصد تصادفات هستند».
وی خاطرنشان کرد: «راههای جنوب استان کرمان عمدتاً راههایی هستند که در سالهای گذشته و در مناطق کم برخوردار ساخته شدهاند اما امروز کارکرد این راهها تغییر کرده و بار زیادی به این راهها تحمیل میشود، در این شرایط میطلبد که رتبۀ این راهها ارتقا یابد تا کمتر شاهد چنین حوادثی باشیم».
رئیس پلیسراه جنوب استان کرمان افزود: «وضعیت راههای جنوب و شمال استان کرمان با هم تفاوت زیادی دارد. در جنوب استان شهرها، روستاها و زمینهای کشاورزی به جادهها بسیار نزدیک بوده و تردد کاربران در این محورها زیاد است».
وی گفت: «خواستۀ بهحق رانندگان این است که از محورهای ایمن و خوب و خودروهای ایمنی برخوردار باشند که با کوچکترین خطای انسانی جان خود را از دست ندهند».
معینالدینی ادامه داد: «طی 5 سال گذشته تمام نقاط حادثهخیز محورهای جنوب استان کرمان احصا شده و حادثهخیز بودن تمام این نقاط یا رفع و یا آشکارسازی شده است».
وی با اشاره به معضل خودروهای قاچاق سوخت یادآور شد: «تردد این خودروها در سطح محورهای استان کرمان تاثیرات آشکار و پنهانی بر تصادفات دارد».
رئیس پلیسراه استان کرمان گفت: «لاستیک و ترمزی که روی این وسایل نقلیه سواری تعبیه شده برای جابهجایی مایعات مناسب نیست و در پیچها و در سرعت بالا و زمانی که نیاز است رانندگان این خودروها عکسالعمل مناسبی نشان دهند، توانایی خود را از دست داده و واژگون میشوند و متاسفانه در بیش از 94 درصد موارد راننده این خودروها فوت میکند». /پ
نظر خود را بنویسید