فردایکرمان ـ گروه جامعه: آنچه که از زمان سفر وزیر میراثفرهنگی به شهداد تاکنون در لوت میگذرد موضوع سرمایهگذاری شرکت هواپیمایی ماهان در این بیابان را به صورتی معماگونه درآورده است! پس از سفر صالحیامیری در اوایل آبانماه امسال، کاربران اینستاگرام از فعالیت ماشینآلات سنگین در لوت برای اجرای طرحی خبر دادند که هواپیمایی ماهان سرمایهگذار آن است. برخی فعالان گردشگری و مدیرسابق پایگاه ملی بیابان لوت نسبت به تبعات این طرح ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند. حتی کارزاری هم برای توقف این پروژه فعال شد که تاکنون 2500 نفر آن را امضا کردند.
در تازهترین اظهارنظر، سعید شاهرخی ـ مدیرکل میراثفرهنگی استان کرمان گفته که بهدلیل حساسیتهای ایجاد شده در افکار عمومی و دوستداران میراثفرهنگی، طرح گردشگری هواپیمایی ماهان در لوت پس از طرح در شورای فنی استان، برای بررسی و تصویب نهایی به وزارت میراثفرهنگی ارسال شده است. او همچنین اعلام کرده که عملیات اجرایی ماهان در لوت فعلا متوقف شده تا شورای فنی وزارتخانه نظر بدهد.
معین افضلی ـ مدیر سابق پایگاه میراثجهانی لوت در استان کرمان اما در یک استوری به این ادعاها واکنش داد. او نوشت: «کارشناسان شورای فنی بهدلیل عدم حضور سرمایهگذار در جلسه و همچنین مغایرت با ضوابط میراثجهانی با طرح مخالفت کردند».
وی افزود: «شرکت هواپیمایی ماهان همچنان در لوت در حال فعالیت است و چیزی متوقف نشده است».
او در این استوری، نسبت به تبعات این نوع اظهارنظرها هشدار داد و اعلام کرد که چنین مواضعی موجب میشود کار سرمایهگذار نیز سختتر بشود.
مدیرکل میراثفرهنگی استان کرمان 10 دیماه نیز دربارۀ طرح ماهان در لوت اظهارنظری داشت که همان زمان، افضلی آن را نیز رد کرد.
به نقل از ایرنا کرمان، مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه بیابان لوت در سه سطح سبز، نارنجی و قرمز تعریف شده است، افزود: «تا سال گذشته سطح سبز (محل اجرای طرحها و تورهای گردشگری) فقط از محدودۀ شهداد تا نهبندان بوده است و سطح سبز زیادی وجود نداشت تا میراثفرهنگی به شرکتها و دفاتر گردشگری اجازه دهد تورهای ساماندهی شده را به این مناطق وارد کنند».
وی توضیح داد: «از ماه گذشته محدوده سطح سبز بیابان لوت در حوزۀ کرمان گسترش پیدا کرده و رودشور، دریاچه نمک و گندم بریان جزو محدوده سبز قرار گرفته است. برای دسترسی از طریق مسیر واحد به منطقه گندم بریان و دریاچه نمک، جادۀ دسترسی با حفظ الگوهای میراث جهانی به طول حدود ۲۰ کیلومتر توسط هواپیمایی ماهان اجرا میشود».
به گزارش فردایکرمان، پیرو انتشار اظهارات مدیرکل میراثفرهنگی استان کرمان، افضلی ـ مدیر سابق پایگاه لوت در کرمان در یک استوری در صفحۀ شخصی خود در اینستاگرام خطاب به شاهرخی نوشت: «یعنی ۲۰ سال است که اشتباه به گندم بریان میرویم؟ شما از کدام مسیر رفتید که ۲۰ کیلومتر شده، شاید هم ۱۲۰ کیلومتر جاده زدند؟!».
وی افزود: «کار به طرح ماهان ندارم. مگر اول طرح نباید به میراثفرهنگی ارائه شود و بعد به شورای فنی یا شورای راهبردی برود و بعد از دریافت مجوز شروع کنند؟».
وی ادامه داد: «وقتی ضوابط میگوید ممنوع است، شما چطور طرح را به شورای فنی میبرید؟».
افضلی سپس نوشت: «چه زمانی مسیر سبز شد ما خبردار نشدیم؟ کی به آژانسهای مسافرتی ابلاغ کردید؟ دستورالعمل کامل لوت را که ما نوشتیم، هرگز نه مصوب شد و نه ابلاغ».
وی اضافه کرد: «طرح ماهان را چطور تشریح کردید؟ هنوز که طرحی به میراثفرهنگی ارائه نکردهاند!».
در حالی اظهارات ضد و نقیض دربارۀ لوت مطرح میشود که نگرانی از آنچه که ماهان در یکی از مهمترین مناطق بیابان لوت انجام میدهد شدت گرفته است.
طی ماههای اخیر، از سوی استاندار و معاونان وی نسبت به این وقایع موضعگیری علنی نشده آن هم در شرایطی که استاندار کرمان در مدت حضورش در این مسئولیت، خود را از طرفداران جدی توسعۀ گردشگری و حمایت از سرمایهگذاران معرفی کرده است. / الف
نظر خود را بنویسید