فردایکرمان – گروه اطلاعرسانی: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: «سازمان ثبت اسناد و املاک در اجرای قانون الزام یک سال مهلت دارد نسبت به راهاندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی اقدام کند و ظرف مدت ۲ سال از راهاندازی سامانه، اشخاص باید نسبت به بارگذاری مستندات مالکیت خود در سامانه اقدام کنند و این مهلت قابل تمدید نیست».
سیدمهدی هاشمی تاکید کرد: «قانون الزام هیچ تفاوتی بین اشخاص حقیقی و دستگاههای اجرایی در زمینۀ مستندسازی اراضی و املاک قائل نشده است».
وی افزود: «هر چند مطابق قانون الزام عدم ثبت اراضی و املاک دستگاههای اجرایی نافی مالکیت دولت نیست اما در صورت عدم انجام این کار در مهلت مقرر، مدیران و کارکنان متخلف به مجازات انفصال محکوم میشوند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از روابط عمومی ادارهکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، هاشمی در نشست مشترک با مسئولین حقوقی، املاک و فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی استان کرمان اظهار کرد: «دورنمای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، اعتبارزدایی تدریجی از قولنامههای عادی است تا با حاکم شدن ثبت رسمی معاملات، امنیت معاملات تضمین شود».
وی یادآور شد: «مطابق این قانون، یکسال پس از راهاندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی، هر عمل حقوقی اعم از انتقال عین یا منفعت بیش از دو سال باید در سامانه به ثبت برسد والّا در دادگاهها و نیز دستگاههای اجرایی بیاعتبار است».
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان افزود: «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ازجمله دستگاههای پیشتاز در زمینۀ دولت الکترونیک است و بخش عمدهای از خدمات را بهصورت هوشمند و از طریق سامانههای «ثبت من» و «کاتب» به شهروندان ارائه میکند».
وی اضافه کرد: «یکی از خدمات قابل ارائه در سامانۀ کاتب، استعلام مالکیت املاک است که به صورت آنی گواهی مالکیت یا عدم مالکیت اشخاص را صادر میکند و دستگاههای اجرایی میبایست به جای اخذ استعلامات به صورت مکاتبه فیزیکی و سنتی، گواهیهای صادره از این سامانه را ملاک عمل قرار دهند».
هاشمی در خاتمه یادآور شد: «برای استفاده از خدمات سکوی کاتب میتوان از سه روش مراجعه به تارنمای اینترنتی www.kateb.ir، شماره گیری کد دستوری #۲۲۸۲* و یا نصب و راهاندازی برنامه کاربردی کاتب اقدام کرد». /پ
نظر خود را بنویسید