فردایکرمان ـ گروه جامعه: مدیرعامل ایران ایر (هما) دربارۀ زیان این شرکت هواپیمایی ناشی از تحریم اعمالشده از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس و توقف پروازهای اروپایی ایرانایر گفت: «ایرانایر از قطع پروازهای اروپایی متضرر شد و مهمتر اینکه این زیان متوجه مردم، مسافران و حتی حوزههای حیاتی مانند دارو شد. بخش قابل توجهی از مسافران با ناوگان ملی برای دیدار با خانوادۀ خود به اروپا سفر میکردند و ایرانیهای مقیم اروپا هم با ناوگان هما به ایران رفت و آمد داشتند که این افراد از تحریم هوایی هما متضرر شدند».
حسین خانلری افزود: «ایرانایر یکی از شرکتهای فعال در حوزۀ حملونقل دارو بود و با هواپیماهای مسافری دارو از اروپا وارد کشور میشد. در هر پرواز اروپایی حداقل ۱۲ کالا جابهجا میشد که دو سوم آن دارو بود. بخش عمدۀ این داروها از آلمان وارد کشور شد».
وی اظهار کرد: «در حال حاضر واردات دارو با پروازهای ایرانایر قطع شده است و برای بیماران مشکلاتی ایجاد شده و بیماران هم تحت تاثیر تحریمهای ایران ایر قرار گرفتهاند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایلنا، وی چهارم فروردینماه در ادامۀ اظهاراتش بیان کرد: «بخشی از مسافران اروپایی هما دانشجویان و از قشر علمی بودند که برای ادامه تحصیل و شرکت در دورههای آموزشی در اروپا، مسافر این پروازها بودند که در حال حاضر آنها هم تحت تاثیر تحریمها قرار گرفتند و هزینۀ سفر برای آنها هم افزایش پیدا کرده است».
مدیرعامل ایران ایر گفت: «در تلاش هستیم که در مجامع بینالمللی از طریق مسائل حقوقی این موضوع را دنبال کنیم تا پروازهای اروپایی از سر گرفته شود تا به ویژه مشکل فعلی دارو در کشور حل شود».
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرانایر در بخش دیگری از اظهاراتش دربارۀ برنامۀ این شرکت برای جبران درآمدهای پروازهای اروپایی اظهار کرد: «پروازهای منطقهای را افزایش دادیم اما از لحاظ درآمدی نمیتوانند میزان درآمدزایی حاصل از برقراری پروازهای اروپایی را جبران کنند و جایگزین آنها شوند».
خانلری ادامه داد: «همچنین برقراری پرواز به کشورهای آسیای دور را به برنامه پروازی اضافه کردیم و به جنوب آسیا و شرق آسیا پرواز داریم. در واقع مسیرهایی که پیش از این، ناوگان ایرانایر در آن تردد داشت را احیا میکنیم و این مسیرها هم متقاضی و مسافر دارد و برقراری این پروازها به صرفه است».
وی اضافه کرد: «البته ایرانایر همچنان تمایل دارد پروازهای اروپایی از سر گرفته شود تا مردم کشورمان بتوانند از این پروازها بهرهمند شوند اما از حیث درآمدی وقتی امکان برقراری پروازهای اروپایی نیست، باید پروازهای آسیای دور را فعال کنیم». / الف
نظر خود را بنویسید