فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: در حالی که شهرداری کرمان وعدۀ راهاندازی فاز یک خط یک بیآرتی شهر کرمان طی امسال را میدهد و حتی هدفگذاری کرده که این خط در مسیر آزادی تا مشتاق تا مهرماه فعال شود، معاون عمرانی استاندار و رئیس شورای ترافیک استان کرمان میگوید که طرح اولیهای که شهرداری به او ارائه کرده ایرادات فنی جدیای دارد، ضمن اینکه هنوز به شورای ترافیک نرفته و مجوز این شورا را ندارد.
دکتر سیدمصطفی آیتاللهیموسوی با بیان اینکه با اصل موضوع راهاندازی بیآرتی در شهر کرمان موافقیم، در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که طرح چه ایراداتی دارد؟ میگوید: «یک نوبت دوستان شهرداری طرحی را به من ارائه کردند. یکسری ایرادات و ابهامات درخصوص آن طرح وجود داشت و بنده سوالاتی را هم مطرح کردم. قرار شد با مشاور هماهنگ و ابهامات و ایرادات را برطرف و طرح را کامل کنند و سپس، در جلسهای قبل از شورای ترافیک، موضوع را توجیه کنند که بیآرتی چگونه اجرا میشود تا اگر ابهامی و ایرادی نبود به شورای ترافیک ارائه شود. در جلسۀ شورای ترافیک، مشاور طرح جامع ترافیک و کارشناسان باید دربارۀ طرح شهرداری نظر بدهند. اگر قرار است کاری انجام شود همۀ کارشناسان فنی باید طرح را تایید کنند».
او با بیان اینکه اصل موضوع بیآرتی برای جابهجایی مسافران درونشهری مورد تایید است ولی دربارۀ اینکه به چه شکل و در کدام مسیرها اجرا شود، هنوز مشاور طرح را کامل نکرده است، ادامه میدهد: «آنچه که شهرداری تاکنون انجام داده در مرحلۀ مطالعات خودشان است و هیچ مصوبهای از شورای ترافیک ندارند حتی خود من هم هنوز آن را تایید نکردهام».
وی با تاکید بر اینکه طرح بیآرتی در مرحلۀ مطالعات و بررسی اولیۀ شهرداری است، ادامه میدهد: «اینکه دوستان عجله میکنند و توضیح میدهند که بیآرتی باید اجرا شود در حالی است که هنوز تائیدیهای برای اجرا ندارند».
ایرادات فنی
موسوی سپس با اشاره به ارائۀ این طرح از سوی شهرداری به وی، دربارۀ مهمترین ایراداتی که در این طرح شناسایی کرده است، میگوید: «یکی مربوط به عرض معبری است که میخواهند بیآرتی را از آزادی تا مشتاق در آن راهاندازی کنند. در حال حاضر، در مسیر خیابان شریعتی و بهشتی سه باند عبور سواره داریم که در بسیاری از ساعات با تراکم ترافیک مواجه است. شهرداری قصد دارد یکی از این باندهای عبور سواره را حذف کند و به بیآرتی اختصاص دهد. من به دوستان شهرداری گفتم که همین الان که سه لاین حرکت در این مسیر داریم با مشکل ترافیک مواجهیم؛ چطور میخواهید یک لاین آن را هم کم کنید؟ با این اقدام، حجم ترافیکی که در این مسیر ایجاد میشود را چطور میخواهید پوشش بدهید؟».
وی میافزاید: «شهرداری پاسخی به این پرسشها نداشت و قرار شد این موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنند».
معاون استاندار کرمان ادامه میدهد: «موضوع دیگری که برای من بسیار اهمیت دارد این است که برای اجرای بیآرتی، قصد دارند درختان این مسیر را قطع کنند. هم با قطع این درختان مخالفم و هم اینکه مشخص نیست چطور میخواهند درختانی که از این مسیر حذف میشود را جایگزین کنند تا منظر سبز خیابان دچار مشکل نشود. شهرداری توضیح و پاسخی در اینباره نداشته است».
موسوی بیان میکند: «دربارۀ یکسری از دسترسیهایی که باید ایجاد شود هم پرسیدم که نتوانستند پاسخی بدهند».
وی میگوید: «در نهایت، به شهرداری اعلام کردم که با این شیوهای که قصد اجرای بیآرتی دارید موافق نیستم و خواستم که این ایرادات و ابهامات را برطرف و مجدد طرح را ارائه کنند. قرار شد آن را به مشاور منتقل و هماهنگ کنند و در جلسۀ دیگری، طرح را بررسی کنیم، اگر من توجیه شدم، به شورای ترافیک ارائه شود».
سرنوشت مبهم ترافیک
در گفتوگوی اخیر فردایکرمان با مدیرعامل سازمان مدیریت شبکه حملونقل شهرداری کرمان، این پرسش مطرح شد که اگر عرض خیابان شریعتی برای راهاندازی بیآرتی تغییر نکند، آیا ترافیک بدتر نمیشود؟ دکتر خلیفه ضمن توضیحاتی که داد گفت که اگر نگاه خودرومحور به مسیر شریعتی داشته باشیم عرض این خیابان برای اینکه خط بیآرتی هم اضافه شود جوابگو نیست ولی نگاه ما انسانمحوری است. میخواهیم یک خط عبور ماشینها را بگیریم و به مسیر اتوبوس تبدیل کنیم.
اکنون، معاون عمرانی استاندار کرمان در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که آیا این نگاه شهرداری را میپذیرید؟ میگوید: «این یک شوخی است. شوخی خیلی بدی هم هست».
وی میافزاید: «آقای دکتر خلیفه به من هم این را گفتند. گفتم شما وقتی میخواهید خرید کنید پیاده میروید یا با ماشین؟ پاسخ دادند با ماشین. گفتم وقتی مسیر بسته شود چطور میروید؟! پاسخ این سوال، مشخص میکند که ترافیک در این محدوده بعد از کمشدن عرض سواره به چه وضعیتی خواهد رسید».
وی ادامه میدهد: «ضمن اینکه وقتی بیآرتی راهاندازی شود، همان عدهای که در این مسیر از اتوبوس استفاده میکردند بیآرتی را جایگزین میکنند. بماند که چون بلیت بیآرتی گرانتر از اتوبوس است، ممکن است خیلی از همین مسافران هم نتوانند سوار آن بشوند بنابراین، ممکن است به سمت استفاده از موتورسیکلت بروند».
موسوی اظهار میکند: «کسانی که خودرو سوار میشوند، بهخاطر یک مسیر بیآرتی، خودرو را کنار نمیگذارند به خصوص اینکه سرویسدهی بیآرتی در قالب یک شبکۀ کامل نیست».
بیآرتی در حد حرف
رئیس شورای ترافیک استان کرمان خاطرنشان میکند: «با این طرحی که وجود دارد، باید بگویم که بیآرتی در شهر کرمان فعلا در حد حرف است و از سوی معاونت عمرانی و شورای ترافیک تاکنون تائید نشده است».
وی اضافه میکند: «اصل راهاندازی بیآرتی در شهر کرمان پذیرفته شده است و میبینیم که در شهرهای دنیا نیز از این امکان استفاده میشود و جواب هم داده است اما اینکه در کرمان چگونه میخواهند آن را اجرا کنند موضوع مهمی است. نباید به گونهای عمل شود که تجربهای که شهرداری در خیابان سپه برای مسیر دوچرخه داشت و بعد از مدتی مجبور شدند مسیر را جمع کنند برای بیآرتی هم تکرار شود».
مخالفت با کار اشتباه
شهردار کرمان در مراسم شروع ساخت پل سهراهی سیلو اعلام کرده که زیبنده نیست با راهاندازی بیآرتی در شهر کرمان مخالفت شود؛ چه پاسخی به این اظهارنظر دارید؟
معاون عمرانی استاندار کرمان در اینباره میگوید: «آقای شهردار درست میگویند. با اصل بیآرتی کسی نباید مخالفت کند. من هم با اصل این کار مخالف نیستیم ولی با کار اشتباه، همه مخالفند، من هم مخالفم».
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما، چرا در حالی که هنوز طرح بیآرتی مجوز شورای ترافیک را ندارد، شهرداری اتوبوس 16 متری مخصوص بیآرتی خریداری کرده است؟ اظهار میکند: «ما که نباید پاسخ هرکاری که شهرداری انجام داده را بدهیم. شورای محترم شهر کرمان این موضوع را مصوب کرده است. شما بهتر است این سوال را از دوستان شورا بپرسید».
به گزارش فردایکرمان، نخستین وعده دربارۀ راهاندازی بیآرتی در شهر کرمان هشت سال پیش مطرح شد و بیسرانجام هم بود. طی سالیان گذشته، شهرداری بارها گفته که در حال انجام مطالعات طرح بیآرتی است تا اینکه 18 خردادماه امسال، دکتر وحید خلیفه ـ مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری کرمان در پاسخ به فردایکرمان گفت که مطالعات طرح بیآرتی که توسط دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده، تقریبا به پایان رسیده و دانشگاه در حال اخذ مجوز از کارگروههای فنی بالادستی است.
بنا به گفتۀ او، خط یک بیآرتی در مطالعات از فرودگاه تا گلزار شهدا تعریف شده است. خلیفه افزود: «اما آنچه که در برنامۀ امسال است تا اجرا شود راهاندازی بیآرتی در مسیر میدان آزادی تا مشتاق است».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پروژه امسال شروع میشود؟ تصریح کرد: «بله. فاز یک خط یک بیآرتی شهر کرمان امسال آغاز خواهد شد».
وی دربارۀ اینکه آیا در نیمۀ اول امسال این پروژه شروع خواهد شد یا دوم؟ اظهار کرد: «هدف ما این است که تا مهرماه فعال شود ولی اتوبوسها نمیرسد».
اگرچه خلیفه در این گفتوگو یادآور شد که در حال طی مراحل اخذ مجوز برای شروع بیآرتی هستند و این یعنی طرح شهرداری به شورای ترافیک هم خواهد رفت ولی آنطور که رئیس شورای ترافیک استان کرمان میگوید، طرح فعلا در وضعیتی نیست که بتواند مجوز شورای ترافیک را بگیرد. / الف
نظر خود را بنویسید