فردایکرمان ـ گروه جامعه: سازمان غذا و دارو نسبت به تبلیغات گمراهکننده قطرههای چشمی در فضای مجازی هشدار داد.
کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآوردههای سلامتمحور سازمان غذا و دارو در اینباره گفت: «اخیرا برخی سایتها و صفحات با عنوانهایی نظیر «درمان معجزهآسای پیرچشمی» اقدام به ترویج استفاده از فرآوردههایی کردهاند که حاوی پیلوکارپین ۱.۲۵ درصد هستند و صرفا با تنگ کردن مردمک چشم، باعث بهبود موقت دید نزدیک میشوند».
دکتر ندا کاظمینیا با تاکید بر اینکه این قطرهها درمانی برای پیرچشمی محسوب نمیشوند، افزود: «استفادۀ مکرر و خودسرانه از این داروها ممکن است با عوارضی مانند افزایش خطر جداشدگی شبکیه، تاری دید، سردرد شدید، اسپاسم پلک، التهاب و حساسیتهای چشمی همراه باشد».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا، وی 21 تیرماه در اینباره اظهار کرد: «مصرف پیلوکارپین بدون بررسی دقیق فشار داخل چشم میتواند علائم گلوکوم (آبسیاه) را تشدید کند. همچنین ممکن است در نور کم، اختلال بینایی یا کاهش تمرکز دید ایجاد شود».
وی ادامه داد: «پیرچشمی یک پدیدۀ طبیعی مرتبط با افزایش سن است و درمان آن تنها از طریق عینک، لنز یا روشهای جراحی مانند لیزر امکانپذیر است. بنابراین، نباید به تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی در فضای مجازی اعتماد کرد».
این کارشناس یادآور شد: «مصرف هرگونه قطرۀ چشمی باید صرفا تحت نظر پزشک متخصص چشم و پس از معاینه دقیق انجام شود. مردم باید از خرید اینترنتی دارو بدون مشورت با پزشک یا داروساز پرهیز کنند و صرفا از داروخانههای معتبر اقدام به تهیه دارو کنند». / الف
نظر خود را بنویسید