گروه فرهنگوهنر –نشست خبری تئاتر «بنبست خجسته» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حشمتی، با حضور عوامل اجرایی پس از اجرای نمایش در محل پلاتوی همایون صنعتی برگزار شد. مهدی حشمتی در این نشست که شامگاه پنجشنبه 13 دیماه برگزار شد، با بیان اینکه نمایش بنبست خجسته اصلا کمدی نیست و فقط در روابط بین شخصیتها لحظاتی در جریان کار به وجود میآید که شاید لحظات خندهداری باشد، درمورد نمایش در پاسخ به سوالات خبرنگاران توضیحاتی داد.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان حشمتی در این نشست در پاسخ به محمد لطیفکار، مدیرمسئول پایگاه خبری فردایکرمان که پرسید: «شما در متنی که برای بروشور این نمایش نوشتهاید، از «تئاتر مردمی» یاد کردهاید؛ منظور شما از تئاتر مردمی چیست؟»، گفت: «این مطلب عقیدهی شخصی من است. به اعتقاد من، تئاتر کرمان در بعضی از اشکال اجرایی خودش، دچار یک آفت شده که این آفت ابتدا از گروه اجرایی شروع میشود و بعد به مخاطب سرایت میکند. به عنوان مثال من برای تماشای یک تئاتر میروم، اما هیچچیزی از این تئاتر نمیفهمم؛ ولی در تمجید از آن سخن میگویم! این مطلب را که میگویم به این معنا نیست که مشکل از فهم من است. معتقدم شاید خود گروه هم نفهمیده چه کاری انجام میدهد! و این یک معضل است».
وی افزود: «معضل بعدی در تئاتر کشور «تئاتر لاکچری» است. نمونهاش کار آقای پارسایی است که با هنرمندان سلبریتی و با بلیط 300 هزارتومانی به روی صحنه رفته است. این نوع از تئاتر به تئاتر مردمی در تهران لطمه میزند. بعضا کارهایی به اجرا میرود که واقعا مخاطب فراموش شده است. حال آنکه مخاطبهای تئاتر سرمایه اصلی کار هستند و نباید نسبت به آنها بیتوجهی صورت گیرد. به عقیدهی من ما باید مواظب باشیم تا از هیچ طرف بام نیفتیم. عدهای کاری اجرا میکنند و با آن کار سلیقهی مخاطب را به پایینترین حد تنزل میدهند و از آن طرف عدهای هم کارهایی را به روی صحنه میبرند که مفهوم ندارد، و کوچکترین بایدها و نبایدهای تئاتری هم در اجرا رعایت نمیشود. من میخواستم با این یادداشت اول به خودم و بعد به گروه خودم یادآوری کنم تئاتر ما اگر به مردم نپردازد، و مردم به تماشای ما نیایند، تئاتر بیارزشی است».
وی خاطرنشان کرد: «چند سالی است اما در کرمان یک اتفاق خیلی خوب را شروع کردهایم؛ و با همهی مشکلات موجود، داریم در یک فضای نیمهحرفهای دستو پا میزنیم».
در ادامه لطیفکار با بیان اینکه در نمایش «بنبست خجسته» شخصیتها درست معرفی نشدهاند گفت: «در این نمایش افرادی که پیشهی هنری دارند در مکانی واحد با عدهای از افراد فرو دست، متخلف و معتاد زندگی میکنند و صحنههایی وجود دارد که نشان میدهد این همنشینیِ تنها به مکان ختم نمیشود. این دو تیپ شخصیتی از نظر اندیشه و رفتار نیز کاملا بهم شبیهاند و ما میان این دو گروه هیچ تفاوتی نمیبینیم. در حالی که واقعیت اینگونه نیست و قطعا میان گروههای هنرمند با آن گروه اجتماعی دیگر، تفاوت چشمگیری وجود دارد. در این نمایش هنرمند در کنار کسی قرار گرفته که قاچاق میکند و یا اهل اعتیاد است. قبول دارم که این آسیبها در برخی هنرمندان هم هست، اما اگر تیپشناسی کنیم، هنرمندان امید جامعه هستند و باعث پویایی و رشد جریان زندگی در جامعه میشوند و نشان دادن آنها در حد و اندازهی افراد فرودست یا مستاصل و معتاد و بزهکار درست نیست. او سپس پرسید: بهعنوان نویسنده و کارگردان این اثر شما چه توجیهی برای دیدگاه خودتان دارید؟
حشمتی در پاسخ گفت: «اتفاقا اشارهای که شما دارید درست است. ما دقیقا دچار این آفت هستیم. همین که این دونفر عنوان میکنند:«ما هنرمند هستیم»، اما هیچ نوع رفتار و شخصیت هنرمندانهای در آنها نمیبینیم یک آفت است. اشکال کار همینجاست که آنان دارند اسم هنرمند را یدک میکشند.
وی اضافه کرد: «درواقع آدمهای نمایش ما، آدمهای «بهدرد بخوری» نیستند! آنان به واسطهی یکسری شرایط دور هم جمع شدهاند و آن شرایط هم بر آنها تاثیر گذاشته و مثل هم شدهاند. ما اتفاقا نمیخواستیم وجه هنری اینها در شخصیتشان بارز شود. این را هم بگویم که من در مورد هنرمندهای این نمایش برای هرکدام یک کپی از بیرون در ذهن دارم و عمدی هم بر این کار داشتم».
حشمتی افزود: «من به نظر شما احترام میگذارم اما بههرحال این شخصیتها وجود دارند. ما نمیتوانیم بگوییم نیستند. حتی سعی کردیم این هنرمندان را متفاوتتر از بقیه نشان بدهیم».
لطیفکار در واکنش به گفتهی حشمتی تصریح کرد؛ شما در این روایت خود نسبت به معرفی تیپ هنرمند کملطفی کردهاید. حال آنکه باید شخصیت و تیپ معرفی کنید؛ این دو هنرمند در نمایش شما معرف تیپ هنرمندان نبودند.
منصور محمدحسنی بازیگر نمایش در تکمیل نظر کارگردان گفت: «اینها نمونههایی هستند که دستآویزی برای نوشتار متن شدهاند نه برای خلق شخصیتها. درواقع جبر جغرافیا و مکان بر آنها غلبه کرده و همگی در یک گودال جمع شدهاند و در ظاهر یک تم دارند. میخواستیم به تماشاچی نشان بدهیم که آن هنرمند اتوکشیدهی سلبریتی که ما داریم در ظاهر جامعه میبینیم در فضای خانهاش ممکن است وضعیت آشفته و بینظمی داشته باشد؛ اما او در جامعه بهشیوهای متفاوت خود را نشان میدهد».
در بخش دیگری از این نشست لطیفکار با اشاره به عنوان «بنبست خجسته»، گفت: «اتفاقی که ما در این نمایش میبینیم اتفاق سیاهی است. کسی از این بنبست خارج نمیشود و پایانبندی آن سیاه است. بنابراین عنوان بنبست خجسته مقداری گمراهکننده و اشاره به یک وضعیت پارادوکسیکال دارد؛ مگر آنکه قصد شما همانطور که اشاره کردید ابتدا یک کار طنز بوده، اما بعدها به دلیلی شیوهی طنز از روایت شما حذف شده باشد.
گفتنی است، این نمایش تا تاریخ پنجم بهمنماه هرشب ساعت ۱۷:۴۵ در محل پلاتوی همایون صنعتی روی صحنه خواهد بود.
نظر خود را بنویسید