گروه جامعه ـ مسئول پیگیری برنامههای پیشنهادی شهردار کرمان به شورا دربارهی تازهترین اقدامات برای ایجاد سیستم دوچرخهی عمومی در شهر کرمان توضیحاتی داد.
عماد محسنیتکلو، در گفتوگو با خبرنگار «فردایکرمان» اظهار کرد: «در طرح جامع حملونقل شهر کرمان که سال 1395 به تصویب شورای عالی ترافیک وزارت کشور رسیده 14 خط ایمن دوچرخه برای شهر کرمان پیشنهاد شده است. این 14 خط در هشت اولویت باید در خیابانهای شهر کرمان اجرا میشد اما متاسفانه علیرغم ضرورتی که به توسعهی سیستم دوچرخه در شهر کرمان احساس میشود، تاکنون در این زمینه اتفاق مثبتی نیفتاد است».
وی با بیان اینکه شهر کرمان هم به لحاظ فرهنگی و هم از نظر فیزیکی بسیار شهر مناسبی برای توسعه سیستم دوچرخه است، دربارهی اینکه چرا تاکنون این روش حملونقل در کرمان مورد استفاده نبوده است، چند عامل را برشمرد.
محسنیتکلو گفت: «اول خطراتی است که دوچرخهسواران را ممکن است تهدید کند این خطرات را باید با احداث خطوط ایمن دوچرخه رفع کنیم. دوم در دسترس نبودن دوچرخه برای همهی مردم است که سعی داریم از طریق سرمایهگذاری مشابه آن چیزی که در تهران و اصفهان اتفاق افتاده دوچرخههای اشتراکی در شهر در اختیار مردم قرار دهیم و سوم این تلقی اشتباه است که فکر میکند جابهجایی با دوچرخه در شهر کار دشواری است که این ذهنیت هم باید با اقدامات فرهنگی و مشارکتهای مردمی تغییر کند».
وی ادامه داد: «بسیاری از شهرها از سالهای گذشته کار روی توسعه سیستم دوچرخه را آغاز کردهاند مانند تهران، اصفهان، یزد، مشهد و چند شهر دیگر. شهرداری تهران با وجود اینکه هزینهی زیادی را برای توسعهی دوچرخه در شهر انجام داده توفیقات چندانی را کسب نکرده است و این تجربه ناموفق در چند شهر دیگر هم وجود دارد. اگر ما هم در کرمان بیبرنامه و بدون مطالعه دست بهکار شویم ممکن است شکست بخوریم و شکست خوردن در چنین پروژههایی موجب میشود کلیت امر یعنی کلیت موثر بودن دوچرخه در حملونقل زیر سوال برود».
وی تصریح کرد: «به همین دلیل است که تصمیم داریم برای پیشگیری از شکست در این پروژه از تجربهی سایر شهرها استفاده کنیم».
محسنیتکلو با بیان اینکه در بین شهرهای ایران، اصفهان جلوتر از بقیه است، افزود: «پیرو همین موضوع بود که سفری را به اصفهان داشتم و از نزدیک با اقدامات شهرداری اصفهان و تاسیسات و خطوط ایمن این شهر برای دوچرخه بازدید کردم. در خلال همین بازدیدها و مذاکرات با مدیران شهرداری اصفهان تفاهم کردیم شهرداری اصفهان تجربیاتش در این زمینه را با شهرداری کرمان به اشتراک بگذارد».
وی گفت: «همچنین، مقرر شد هفتهی آینده مهندس پورابوطالب مدیر توسعه حملونقل پاک شهرداری اصفهان به کرمان سفر کند. در این سفر دو روزه قرار است زیرساختهای کرمان برای توسعه خطوط ایمن دوچرخه بررسی شود و مسیرهای پیشنهادی طرح جامع برای راهاندازی خطوط ایمن دوچرخه بازدید شود و در نهایت به راهکاری جامع برای افزایش سهم حملونقل از طریق دوچرخه در شهر کرمان برسیم».
وی یادآور شد: «منظور ما از توسعهی دوچرخه، ترویج دوچرخهسواری صرفا برای ورزش، تفریح و قهرمانی نیست. هر چند که دوچرخهسواری تفریحی و قهرمانی هم واجد ارزش است اما ما به دنبال روشی هستیم که مردم با دوچرخه در شهر جابهجا شوند، یعنی دوچرخه به عنوان یک روش حملونقل. در کشورهایی مثل هلند بیشتر از 50 درصد جابهجاییها در شهر به وسیله دوچرخه صورت میگیرد. متاسفانه این عدد در کرمان کمتر از یک درصد است. در شهری مثل اصفهان این شاخص از چهار درصد عبور کرده و در برنامه میان مدت 1400 قرار است به 10 درصد برسد. وقتی 10 درصد جابهجایی در یک شهر با دوچرخه انجام شود یعنی 10درصد ترافیک کمتر، 10 درصد هوای پاکتر، 10 درصد هزینه کمتر شهرداری برای حملونقل عمومی».
وی با بیان اینکه ما در کرمان باید سه اقدام کلی برای توسعهی حملونقل با دوچرخه را انجام دهیم، اظهار کرد: «اول ایجاد خطوط ایمن دوچرخه و تاسیساتی مانند ایستگاهها و پارکینگهای دوچرخه. دوم اقدامات فرهنگی مانند آموزش، تبلیغ و طراحی کمپینهای مردمی. و سوم مدیریت و راهبری طرح با همکاری نهادهای دیگر مانند پلیس هیات دوچرخهسواری و گروههای اجتماعی. هر سه دسته این اقدامات باید به موازات هم پیش رود تا در نهایت اعتماد و توجه مردم به دوچرخه به عنوان یک روش پاک و ایمن در جابهجایی جلب شود».
5253
محسنیتکلو مطرح کرد
نظر خود را بنویسید