گروه جامعه ـ در حالیکه شهر کرمان از معضلات و کمبودهای عدیدهای در رنج است، هر از گاهی این معضلات دستمایهی بحثهایی در صحن علنی شورای شهر میشود که اغلب هم، نتیجه و خروجی مشخصی برای مردم شهر ندارد. پارکینگ از این دسته معضلات است و تاکنون دربارهی سرگردانی خودروها بارها در شوراهای مختلف شهر بحث شده بیآنکه بهطور اساسی به این حوزه اندیشیده شود؛ آن هم در شرایطی که شورای شهر که وظیفهی سیاستگذاری در سطح محلی را دارد و میتواند با ریشهیابی مشکل و اصلاح مقررات موجود و یا تصویب مقرراتی تازه، شهر را از این معضل برهاند.
شامگاه یکشنبه، شانزدهم دیماه، بار دیگر معضل پارکینگ در شهر کرمان به صحن علنی شورای شهر کرمان کشیده شد و منصور ایرانمنش؛ عضو شورای شهر کرمان در قالب یادداشتی در اینباره طرح دغدغه کرد. همین اما کافی بود تا بار دیگر پای تقاطعهای غیرهمسطح نیز به میان کشیده شود؛ باری سنگین که بر دوش مردم و شهرداری این شهر گذاشته شده است.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، منصور ایرانمنش در این یادداشت که به سبک نامههای اداری تنظیم شده بود، خطاب به رئیس شورا و همکارانش گفت: «بارها در مقاطع مختلف در شورای شهر و شهرداری کرمان دربارهی مشکل کمبود پارکینگ صحبت به میان آمده ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی انجام نشده است».
وی با بیان اینکه در چندین نقطهی شهر، معضل عدم وجود پارکینگ داریم، افزود: «بهویژه در مکانهایی مثل خیابانهای قدس، شریعتی، محدودهی آزادی و چهارراه طهماسبآباد با مشکل مواجهیم که میتوان با جدیت برای رفع آن اقدام کرد».
ایرانمنش ادامه داد: «میدانم همهی شما برای بهبود اوضاع شهر از هیچ کمکی دریغ نمیکنید اما تقاصا دارم به هر نحو صلاح میدانید برای ساخت پارکینگهای طبقاتی در این نقاط اقدام عاجل صورت گیرد. میتوان هزینهی آن را از قبل پیشبینی کرد که توسط شهرداری احداث شود یا با مشارکت بخش خصوصی و یا از طریق افرادی که ناچارا باید پارکینگ خریداری کننند پروژههایی را میتوان اجرا و به مرور مشکل را مرتفع کرد». وی تصریح کرد: «امیدوارم با همکاری شهرداری و شورای شهر شاهد شروع ساخت و بهرهبرداری از این نمونه پارکینگهای طبقاتی در طول این دورهی شورا باشیم تا یکی از نیازهای مبرم شهر را پاسخ دهیم».
وی پس از قرائت متن خود توضیح داد: «چندین مرتبه دربارهی پارکینگ طبقاتی، هم در شورای چهارم و هم پنجم بحث کردیم ولی هیچ قدمی برداشته نشده است. هم شهرداری میتواند این پروژهها را اجرا کند و هم بخش خصوصی میتواند ورود کند».
ایرانمنش تصریح کرد: «شهرداری اقداماتی انجام داده ولی پاسخگو نیست و باز هم نیاز به پارکینگ داریم. ساخت پارکینگ طبقاتی خیلی هزینهی بالایی ندارد و صرفا یک سازهی بتنی میخواهد. از شورا و شهرداری میخواهم این مسئله را در دستور کار قرار دهد تا حداقل در یک نقطه کار را شروع کنیم و در آینده آن را ادامه دهیم».
ماهبانو معصومزاده؛ عضو دیگر شورای شهر کرمان نیز در اینباره گفت: «در زمینهی پارکینگها مصوباتی که داریم، برای بایگانی نیستند و برای حل مسائل مردم هستند. پارکینگ واقعا مقولهی بسیار مهمی است اینکه پول ساخت پارکینگ را به محل دیگری منتقل کردیم ولی برنگرداندیم؛ خلاف اخلاق و قانون است».
به گزارش فردایکرمان، اشارهی معصومزاده به اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده که آخرین مورد آن مربوط به دورهی سرپرستی موسوی در شهرداری کرمان رخ داده است. سال گذشته شهرداری توانست مصوبهی شورای شهر را بگیرد تا 10 میلیارد تومان پول از حساب پارکینگ بردارد و به قرارگاه خاتم برای ساخت تقاطعهای غیرهمسطح بدهد و مقرر شد این پول تا شش ماه بعد برگردد. این، دومین مجوز شورای پنجم در مدت شش ماه بود که به شهرداری داده میشد تا از حساب پارکینگ خود بردارد. پیش از آن هم، یک مجوز برداشت سه میلیاردی را صادر کرده بود. در آن جلسه همچنین اعلام شد که در زمان شهرداری علی بابایی هفت میلیارد تومان از حساب پارکینگ برداشته شده و هنوز برنگشته است.
در همین حال، شامگاه یکشنبه، 16 دیماه، علی خدادادی؛ عضو دیگر شورای شهر کرمان اما تصمیمگیری دربارهی پارکینگ را منوط به گزارشی کرد که شهرداری به شورا ارایه کند. او گفت: «دربارهی پارکینگ از شهردار محترم میخواهم آماری ارایه کند. شائبهای وجود دارد که پولی که شهرداری از حساب پارکینگ برداشته را چه کرده است؟ من میدانم شهرداری در خیلی از نقاط شهر پارکینگ ساخته است اما اگر آمار را هفتهی آینده به شورا بیاورند میتوان سازوکاری برایش تعریف کرد». وی اظهار کرد: «مسئلهی پارکینگ یک معضل بسیار جدی در شهر کرمان است اما آمار اگر داشته باشیم، میتوانیم براساس آن صحبت کنیم».
رئیس شورای شهر کرمان نیز در اینباره توضیحاتی داد. محمد فرشاد گفت: «مبلغی که از حساب پارکینگ برداشته شد و به حساب شهرداری رفت تا به پروژههای عمرانی کمک کند؛ قرار شد برگردد و قرار هم نیست برنگردد و شرط مصوبه، به قوت خودش باقی است ولی آن مبلغ اندکی است که باید برگردد و با این پنج، 10 میلیارد تومان، نمیتوان پارکینگ طبقاتی ساخت». وی با بیان اینکه پارکینگهای زیادی در شهر کرمان در دست احداث است، افزود: «دو هزار و 400 واحد پارکینگ در مجتمع ساروجپاروس در حال ساخت است، 800 واحد در پروژهی وکیل و 600 واحد در پروژهی ستارهقشم داریم».
وی تصریح کرد: «شهرداری وقتی پول پارکینگ را میگیرد باید پارکینگ تولید کند. وقتی زمینی در اختیار سرمایهگذار قرار میگیرد ملک شهرداری است به پول تبدیل میشود ضمن اینکه پولی که به حساب پارکینگ میرود هم باید در پارکینگسازی هزینه شود. آن پول هم که رفته، در موعد مقرر پارکینگهای جدید در مناطقی از جمله کنار مسجد الرسول و جاهای دیگر در دستور کار است که سرمایهگذاری میشود».
منصور ایرانمنش اما گفت: «انتظار و توقع از همکاران این است که معضل نبود پارکینگ را توجیه نکنند. همهی اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، به جای خود، ولی الان در چند نقطه مشکل داریم و باید حل شود».
در ادامه سیدمهران عالمزاده گفت: «مشکلات امروز پارکینگ در این شهر ریشهای دارد که توجه به آن، میتواند موجب شود مردم بدانند که تصمیمگیری یک شورا و شهرداری برای شهر چه اثرات و تبعاتی میتواند داشته باشد».
وی افزود: «مسئلهی ما در شهر کرمان در حوزهی حملونقل، ساماندهی این حوزه بود که روشهای مختلفی دارد؛ ناوگان عمومی را تقویت کنیم، پارکینگ را در شهر ساماندهی کنیم و نهایتا اگر این اقدامات را انجام دادیم و نتیجهی مطلوب را نگرفتیم، پل و زیرگذر بسازیم. ما متاسفانه در شهر کرمان، آخرین مورد را انتخاب کردیم و گرانترین نسخه را برای شهر کرمان پیچیدیم و امروز شهرداری کرمان دارد تبعات تصمیماتی را تحمل میکند که به نظر نمیرسد هیچیک از این اقدامات بتواند مشکلی را از شهر حل کند».
وی با بیان اینکه با پول پل باغملی میشد همان سال 120 دستگاه اتوبوس برای شهر خرید، اظهار کرد: «محاسبه کنید با این پول چه تعداد پارکینگ میشد ساخت؟».
شهردار کرمان گفت: «وقتی پول را در پروژههایی هزینه میکنیم که بازدهی لازم را ندارد در نتیجه شهر معطل تقویت سیستم حملونقل عمومی و پارکینگ میماند و مردم باید چندین سال شرایط سخت را تحمل کنند تا به یک پارکینگ یا سیستم حملونقل عمومی خوب برسند». عالمزاده سپس با بیان اینکه در گذشته، اقدامات خوبی در حوزهی سرمایهگذاری ساخت پارکینگ صورت گرفته است، افزود: «ما وظیفه داریم هم سیستم حملونقل عمومی را ساماندهی کنیم و هم پارکینگ بسازیم که به آن توجه خواهیم داشت و نمود توجه این نیست که فقط خودمان پارکینگ بسازیم بلکه معتقدیم باید ظرفیت بخش خصوصی را در حوزهی پارکینگ فعال کنیم. ضوابط تشویقی متعددی برای ساخت پارکینگ در لایحهی شهرسازی بودجه دیده شده؛ برای اینکه رغبت در سرمایهگذاران ایجاد شود».
*عکس تزیینی است
نظر خود را بنویسید