گروه جامعه ـ مصطفی علیمهدی دکترای مدیریت رسانه با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر ساختارهای اجتماعی گفت: «فضای مجازی و رسانههای دیجیتال کارکرد مثبت و منفی بر ساختارهای اجتماعی دارند، و سبب تحول در این ساختار میشوند».
به گزارش فردای کرمان؛ علیمحمدی در میزگرد خبرگزاری ایرنا (کرمان) با موضوع مسائل رسانه و تاثیر فضای مجازی بر جامعهی امروز، با اشاره به اینکه برخی معتقدند که ماهیت تکنولوژی رسانه، پیام است افزود: «با این موضوع بهطور 100درصد موافق نیستم؛ چرا که بخش قابل توجهای از رسانه، محتوا است که رسانه را به عنوان یک ابزار برای صاحبان رسانه تبدیل میکند».
وی به کارکردهای مثبت فضای مجازی و رسانههای دیجیتال بر تقویت نظام اجتماعی اشاره کرد و افزود: «افزایش سرعت انجام خدمات الکترونیکی یکی از کارکردهای فضای مجازی است که این مهم سبب سرعت بخشیدن به خدمات میشود و از بینظمی خدمات در جامعه پیشگیری میکند».
این دکترای مدیریت رسانه دسترسی آسان به اطلاعات را کارکرد مثبت دیگر فضای مجازی برشمرد و بیان کرد: «افزایش شفافیت مهمترین کارکرد مثبت این فضا است که به نوعی تقابل ارتباطات افقی و عمومی است و معتقدم کمر ارتباطات عمومی به واسطه ایجاد ارتباطات افقی در فضای مجازی شکسته شده یعنی یک مخاطب یک سو نداریم».
علیمهدی ادامه داد: «جریان فضای مجازی در اندازهی زیادی میتواند به شفاف سازی کمک کند؛ یعنی اینکه اگر روزی مدیری حقوق نجومی دریافت میکرد، کسی مطلع نمیشد، اما هم اکنون دسترسی مردم عادی به منابع راحت شده و هر فرد میتواند یک مخبر در جامعه باشد».
دکترای مدیریت رسانه افزود: «اگر افزایش شفافیت سازی در همهی عرصهها به ویژه در مسائل اقتصادی رخ دهد، به همان میزان به نظام اجتماعی و ایجاد اعتماد برای شهروند کمک میکند و به نظم اجتماعی قوت بیشتری میبخشد».
وی بحران هویت در فضای مجازی را اصلیترین کارکرد منفی این فضا دانست و گفت: «این امر گاهی به بحران «هویت اجتماعی و فرهنگی» تبدیل میشود و در هویت فردی متوقف نمیشود و در واقع این بحران به نظام اجتماعی ضربه وارد میکند».
علیمهدی با اشاره به اینکه تقلیل مفاهیم یا سطحی شدن به واسطهی استفاده از مجازی شدن، یکی دیگر از کارکردهای منفی این فضا است، خاطرنشان کرد: «گاهی اوقات خواننده در این فضا فقط سریع مطالب را مطالعه میکند و به عمق مفاهیم تامل نمیکند که معتقدم این یک فرهنگ «بزن در رو» است و به مرور این فرهنگ نهادینه میشود و سبب کاهش تابآوری جوانان در برخورد با مسائل میشود».
دکترای مدیریت رسانه، اعتماد و امنیت خاطر را از دیگر کارکردهای منفی این فضا عنوان کرد و گفت: «اعتبار سنجی مطالب در فضای مجازی ضعیف است و دروغ و شایعه در این فضا زیاد است که این امر سبب بهم ریختن امنیت خاطر مخاطبان میشود».
وی با اشاره به اینکه برخی از شایعات ساده، امنیت خاطر مردم را به خطر میاندازند تصریح کرد: «بحثهای امنیتی این نیست که لزوماً تیراندازی شود؛ اگر شهروند احساس کند، اتفاقی قرار است رخ دهد، امنیت ذهنی او بهم میریزد و کنشهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد».
علیمهدی گفت: «شایعات نظم اجتماعی را مختل میکند و هر فرد بدون پرداخت هزینه، در فضای مجازی به راحتی میتواند به شایعات دامن بزند که این خود میتواند به تضعیف بنیانهای اجتماعی در یک جامعه منجر شود».
وی با اشاره به اینکه برهم ریختگی معانی و مفاهیم از دیگر کارکردهای منفی فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: «احترام در فضای اجتماعی به یک هنجار تبدیل شده و به مرور در شخصیت استفاده کنندگان این فضا تاثیر میگذارد».
1018
یک دکترای مدیریت رسانه:
نظر خود را بنویسید