پروین میرزاحسینی - مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس، دربارهی تهیهی لباس فرم مدارس در استان و مشکلات این حوزه گفت: «پاسخگویی دربارهی لباس مدارس با آموزش و پرورش است اما در واقع خانوادهای که میخواهد فرزندش را به مدرسه بفرستد باید لباس او را تهیه کند».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، احمد اسکندرینسب با بیان اینکه سازمان صمت مسئول تایید کیفیت پارچهی فرم مدارس بود، گفت: «کارشناسی رنگ و کیفیت فرم مدارس به عهدهی آموزش و پرورش نبوده و ما فقط با توجه به ظرفیت تولیدیها، مدارس را به آنها معرفی کردیم».
وی اظهار کرد: «ما باید نمونهی فرم را در مدرسه نصب کنیم و خانواده از هر جا دوست دارد آن را تهیه کند اما در چند سال گذشته برای اینکه تولیدیهای استان رونق بگیرد، در این خصوص تصمیماتی اخذ شد».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: «زمان استانداری آقای رزمحسینی با همکاری عطا احمدی (خیّر مدرسهساز) طرحی ارائه شد که فرم مدارس از تولیدیهای استان تهیه شود تا اشتغال در استان شکل بگیرد و از طرفی به کارگاههایی که در استان ایجاد شده کمک شود».
وی بیان کرد: «بر اساس این طرح، پارچه از دو منبع معتبر در اختیار تولیدیها قرار گرفت اما متاسفانه چون متولی این کار چند حوزه بود منجر شد که تصمیمگیریها به موقع اجرایی نشود».
اسکندرینسب یادآور شد: «کارخانه پشمبافی آسیا متعهد شد پارچهی باکیفیت و لازم را به موقع در اختیار تولیدیها قرار دهد و تولیدیها با توجه با ظرفیتی که داشتند کار را انجام دهند».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه میپذیریم امسال نقصهایی وجود داشت، گفت: «در شهر کرمان بعضی تولیدیها نتوانستند به تعهد خود عمل کنند اما باید کمک دهیم این نقصها برطرف شود».
وی افزود: «تولیدیهایی که نتوانستند پارچهی مورد نیاز را از کارخانههای آسیا یا فدک تهیه کنند قرار شد از کارخانه زرین اصفهان کمک بگیرند».
اسکندرینسب بیان کرد :«ظرف یکی دو ماه آینده نقصهای این کار را رصد میکنیم».
وی با بیان این که سازمان صمت مسئول تایید کیفیت پارچه بود، خاطرنشان کرد: «کارشناسی رنگ و کیفیت فرم مدارس به عهدهی آموزش و پرورش نبوده و ما فقط با توجه به ظرفیت تولیدیها، مدارس را به آنها معرفی کردیم».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه نیت خوبی است و به رونق اشتغال و اقتصاد استان کمک میکند، گفت: «باید ضعفها را شناسایی کنیم تا در سال آینده برطرف شود».
راهاندازی 17 هنرستان کارآفرین در استان
وی همچنین با اشاره به نقش رسانه در بازگو کردن حقیقت، اظهار کرد: «علیرغم اینکه نظام جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال با پستی و بلندیهای زیادی مواجه بوده و دشمنان به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی و ایجاد شکاف بین مردم و مسئولین بودند اما رسانهها با بیان واقعیات از این کار جلوگیری کردند».
وی با بیان اینکه امسال قریب به هفتهزار و ۷۷۰ مدرسه در قالب ۳۰ هزار و۶۵۰ کلاس درس در استان کرمان همزمان با آغاز سال تحصیلی فعالیت خود را شروع کردند، افزود: «حدود ۶۵۲ هزار دانشآموز در سطح استان تحصیل میکنند و ۴۲ هزار معلم کار آموزش به این دانشآموزان را بر عهده دارند».
اسکندرینسب با بیان اینکه تنها راهبرد و سند آموزش و پرورش اجرایی کردن سند تحول بنیادین است، یادآور شد: «این مسئله هم مطالبهی مردم و هم مسئولین ارشد نظام بهویژه مقام معظم رهبری است».
وی ادامه داد: «یکی از دستورکارهای جدی سند تحول بنیادین مدرسهمحوری است و باید تلاش کنیم مدرسه آباد و بانشاط باشد و بچهها از ماندن در مدرسه احساس نشاط کنند».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان توضیح داد: «انتخاب مدیرانی که بتوانند این جایگاه را ارتقا دهند، ارزیابی کیفی مدارس، نهادینه کردن تصمیمگیری در مدارس، اجرای برنامهی تدبیر و تعالی در مدارس ابتدایی و متوسطه و راهاندازی اتاق بازی و یادگیری از جمله کارهایی است که در حوزهی مدرسهمحوری دنبال میشود».
وی با اشاره به برنامهی مهارتآموزی در حوزهی متوسطه، خاطرنشان کرد: «سال گذشته ۱۷ هنرستان کارآفرین در استان راهاندازی شد زیرا بر اساس برنامهی ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانشآموزان به رشتههای فنیوحرفهای هدایت شوند که استان کرمان در حال حاضر با ۴۲ درصد در این حوزه پیشگام است».
اسکندرینسب با بیان اینکه تلاشمان این است فعالیتهای فردی از محیط مدرسه فاصله بگیرد، افزود: «اتاق بازی و یادگیری در 150 مدرسهی استان راهاندازی شده و این کار ادامه خواهد داشت».
وی با اشاره به برنامهی آموزش و پرورش در پوشش تحصیلی بیان کرد: «در استان 610 مدرسهی زیر ۱۰ نفر، ۲۵۱ مدرسهی زیر پنج نفر و نیز مدارس دو نفره داریم».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه در استان دانشآموز، مدرسه و مناطق لازمالتوجه داریم، گفت: «۱۰ منطقهی لازمالتوجه شناسایی شده که امسال تحت پوشش قرار میگیرند».
وی از برگزاری یادمان شهدا در مدارس استان خبر داد و اظهار کرد: «امسال ۱۰ هزار دانشآموز به اردوی راهیان نور اعزام میشوند».
اجرای طرح «نماد» برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی
اسکندرینسب توضیح داد: «برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی طرح نماد در دستور کار قرار دارد که سال گذشته در راور، کرمان و بم اجرا شد و امسال نیز این طرح با همکاری ۱۴ دستگاه اجرا میشود که بر اساس آن دانشآموزان غربالگری میشوند و اگر دانشآموزی مشکلی داشته باشد برای رفع آن تلاش میشود».
وی یادآور شد: «۲۸۰ مدرسه شبانهروزی در استان دایر است که ۳۲ هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از تحصیل قریب ۳۴ هزار دانشآموز اتباع خارجه در مدارس استان خبر داد و افزود: «حمایت كمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان در این زمینه بسیار کم است و فقط هفت مدرسه مخصوص اتباع در استان ساخته شده است».
وی گفت: «امسال حدود سه هزار نفر از فرهنگیان متقاضی نقل و انتقال بودند که دو هزار و ۲۰۰ نفر جابهجا شدند».
اختصاص تجهیزات به مدرسه غیردولتی جیرفت بیتدبیری بود
اسکندرینسب در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران دربارهی اختصاص تجهیزات به یک مدرسه غیرانتفاعی در جنوب کرمان توضیح داد: «در آموزش و پرورش چند نوع مدرسه داریم، مدارسی داریم که فرد خیّری آن را ساخته، خودش مدرسه را اداره میکند و هیچ پولی هم از دانشآموزان دریافت نمیکند و یا هزینهی بسیار ناچیزی دریافت میکنند، بعضی مدارس کاملا غیردولتی هستند و بعضی مدارس نیمه غیردولتی و عامالمنفعه هستند».
وی ادامه داد: «آموزش و پرورش در گذشته که وضع اعتبارات خوب بود خیلی از دانشآموزانی که بیبضاعت بودند و در نزدیکی مدارس غیردولتی سکونت داشتند را به دلیل ایابوذهاب به سمت این مدارس هدایت میکرد و در قالب طرحی به نام رافع، بخشی از شهریهی این دانشآموزان را پرداخت میکرد و یا گاهی اگر در توانش بود در زمینهی تجهیزات به این مدارس کمک میکرد»
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه توزیع تجهیزات مربوط به اداره کل نوسازی است، اظهار کرد: «آموزش و پرورش بر اساس تشخیص رئیس اداره هر شهرستان میتواند بخشی از تجهیزاتی که در اختیارشان قرار دارد را در اختیار بعضی از مدارس عامالمنفعه که دانشآموزان بیبضاعت را تحت پوشش دارند، قرار دهد».
وی با بیان اینکه تاکنون آماری مبنی بر اینکه دانشآموزی در استان میز و صندلی نداشته باشد به ما ارائه نشده است، یادآور شد: «امسال رقم قابل توجهی به اختصاص لوازم سختافزاری به مدارس استان اختصاص داده شده است».
اسکندرینسب ادامه داد: «هر ساله نیاز داریم بخشی از تجهیزات نو و جدید را جایگزین وسایل قدیمی کنیم و در این سالها اگرچه اوضاع اعتباری خوب نبوده اما باز هم اجازه ندادیم که دانشآموزان از حداقل امکانات محروم باشند».
وی تاکید کرد: «اگر آموزش و پرورش اوضاع مالی مناسبی داشته باشد میتواند حتی در قالب کمکسرانه نیز به مدارس غیردولتی با توجه به اینکه در پوشش تحصیلی دانشآموزان بیبضاعت همکاری دارند، کمک کند».
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: «موضوع پیشآمده در جیرفت شاید بیتدبیری بوده و برای 100 صندلی نباید این اتفاق رخ میداد، این کار نباید انجام میشد و همهی ما در اداره کل از این حرکت ناراحت شدند این ۱۰۰ صندلی را میتوانستند از طریق خیرین تامین کنند».
وی افزود: «یک تیم ویژه برای این کار تشکیل شده و برخورد قانونی با این مساله انجام خواهد شد».
رتبه تک رقمی نداشتیم
وی دربارهی رتبههای کنکور دانشآموزان کرمانی در سال 98 نیز اظهار کرد: «در کنکور سراسری امسال رتبهی تک رقمی در استان نداشتیم اما رتبههای دو و سه رقمی زیاد داشتیم».
اسکندرینسب همچنین با بیان اینکه ۳۱۰ پروژهی نیمهتمام ملی، استانی و خیرساز در آموزش و پرورش داریم، داریم، خاطرنشان کرد: «تلاش کردیم همهی این پروژهها فعال شوند و بنا داریم اول پروژههای نیمهتمام را کامل کنیم».
وی ادامه داد: «۱۴۰ پروژهی جدید نیز در دستور کار قرار دارد». /پ
نظر خود را بنویسید