گروه جامعه ـ اعتراضات مردم به اجرای طرح اصلاح هندسی خیابان بهمنیار و پنجراه 24 آذر که با مصوبهی شورای ترافیک استان و توسط شهرداری کرمان با هدف تسهیل در عبور و مرور در این محدوده اجرا شده به صحن علنی شورای شهر کشیده شد.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، در اینباره، رامین ارجمند کرمانی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان، شامگاه دوشنبه سیزدهم آبانماه در صحن علنی شورای شهر گفت: «این طرح باعث مراجعات و تذکرات مکرر مردم شده است».
وی افزود: «برای این طرح ترافیکی، مراحل قانونی سپری شده؛ هرچند قبل از اجرا، این موضوع در شورای شهر هم مطرح شد اما گفته شد چون مراحل تصویبی طرح طی شده اجازه دهید اجرا شود تا بازخورد آن را ببینیم. بعد از اجرا اما، شهروندان، هم در مسیر رفتوآمد خودروها و هم در حوزههای اقتصادی اجتماعی زندگی با مشکلاتی مواجه شدهاند که دربارهی آن، مکرر به ما مراجعه میکنند».
عضو شورای شهر کرمان افزود: «این مشکلات را با شهرداری مطرح کردیم اما گفته شد هر طرح ترافیکی نیاز به زمان دارد تا مردم خود را با آن تطبیق دهند اما شهروندان مکرر تماس میگیرند و من مجبور شدم این موضوع را در صحن علنی مطرح کنم».
وی ادامه داد: «من فیلم کوتاهی هم از این محدوده گرفتم. هرچند شهرداری مقررات را رعایت کرده ولی مردم به نافرمانی روی آوردهاند و حتی در کوچههای یک طرفه دارد تخلف صورت میگیرد و در واقع این طرح مردم را به سمت تخلف سوق داده است».
ارجمند کرمانی گفت: «هرچه هم در مجامع حرفهای و کاری و خویشاوندی دربارهی این طرح توضیح میدهیم باز هم مردم ابراز نارضایتی میکنند».
وی اضافه کرد: «اگر ممکن است در این طرح تجدیدنظر شود تا کمترین مشکل برای شهروندان ایجاد شود».
او سپس فیلمی که از نحوهی عملکرد این طرح گرفته بود را در صحن علنی شورا نمایش داد.
شهردار کرمان اما در اینباره گفت: «از دکتر ارجمندکرمانی به عنوان مشاور و کارشناس شهرسازی انتظار دیگری داریم. وقتی موضوع تخصصی و کارشناسی وجود دارد قبل از اینکه به صحن علنی شورا بیاید، میتوان آن را به شهرداری و کمیسیون منتقل کرد تا بحثهای کارشناسی دربارهی آن صورت گیرد؛ این، به نظر من بهتر از آن است که یکسری کدها را به مردم و مخاطبان بدهیم که شهرداری اقدامی انجام داده است».
سیدمهران عالمزاده افزود: «اینکه شورا در برابر مصوبات قانونی موضع بگیرد به صلاح نیست و صحن شورا بهتر است محل سیاستگذاری و تصمیمگیری مسائل کلی باشد».
وی گفت: «این موضوع را میشد در حوزهی ترافیک شهرداری مطرح کنید اگر قانع نمیشدید آن را به صحن علنی میآوردید».
شهردار کرمان سپس اظهار کرد: «آنچه در این فیلم دیدم، انتقاد به عملکرد شهرداری نیست بلکه به عملکرد پلیس است. وقتی تابلوی ورود ممنوع در جایی نصب میشود پلیس باید در صورت تخلف رانندگان اعمال قانون کند».
وی تصریح کرد: «ضرورت رعایت فرهنگ ترافیکی برخورد قاطع با متخلف است».
وی ادامه داد: «ما یک کار کارشناسی در 24 آذر انجام دادیم و مصوبهی شورای ترافیک را هم دارد». عالمزاده اظهار کرد: «مصوبات شورای ترافیک درست است که رفتوآمد و نظم شهری را کنترل میکند ولی جز بار مالی و زحمت برای شهرداری نفعی ندارد».
وی تاکید کرد: «اجرای این طرح، حضور قاطع پلیس را میطلبد تا با تخلفات برخورد کند».
شهردار کرمان اضافه کرد: «وقتی پلیس در محل اجرای طرح حضور نداشته باشد، بیاحترامی به تابلو صورت میگیرد و تسری هم مییابد و در نتیجه طرح شکست میخورد چون پای اجرای کامل آن نماندیم».
وی گفت: «از پلیس محترم که پای این مصوبه بودند خواهش میکنم پای اجرای طرح هم بایستند تا شکل درست آن اجرا شود که خدای نکرده شهروندان اینطور احساس نکنند کار کارشناسی نبوده است».
شهردار کرمان افزود: «البته، این را هم نمیتوان انکار کرد که یک کار کارشناسی براساس ضعف و قوت نیروی کارشناسی ممکن است ایراداتی داشته باشد ولی بعید میدانم دربارهی این طرح، براساس مسیری که طی کرده و در کارگروههای مختلف چند بار رفته و برگشته این اتفاق افتاده باشد».
طرح را شورای ترافیک مصوب کرده است
محمد فرشاد، رئیس شورای شهر کرمان هم در اینباره گفت: «دکتر ارجمند از شهرداری انتقاد نکرد بلکه صحبت ایشان این است که تخلفاتی در آنجا صورت میگیرد ضمن اینکه نارضایتیهایی هم وجود دارد».
وی افزود: «از اصحاب رسانه میخواهم که به اطلاع مردم برسانند که این طرح، کار شهرداری نیست. الان مشکلی که پیش میآید همه از چشم شهرداری میبینند در صورتی که طرح مصوبهی شورای ترافیک است که شهرداری یک عضو آن است».
وی اظهار کرد: «اگر طرح نیاز به اصلاحات دارد مجدد باید در شورای ترافیک دربارهی آن تصمیم گرفته شود».
مشکلات ناشی از عدم کارشناسی زیرگذر آزادی است
حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه شورا و نماینده شورا در کارگروه ترافیک شهرداری هم گفت: «اجرای پروژهی بهمنیارـ 24 آذر از لحاظ تخصصی و ترافیکی موضوع چندوجهی است. یک دلیل اصلی مشکلات این محور، عدم کارشناسی خود زیرگذر آزادی است. وقتی زیرگذر از قبل برمبنای کار کارشناسی و تخصصی انجام نشده، این مشکلات تبعات آن است».
وی افزود: «بیش از 100 میلیارد تومان در پروژهی زیرگذر خرج شده و باید نتیجهی بهتری میگرفتیم ولی این مشکلات، تبعات آن شده است که باید مدیریت شود».
وی ادامه داد: «این موضوع هم در شورای ترافیک بحث شده و موضوع تمام شدهای نیست. دیروز هم در کارگروه ترافیک شهرداری پیشنهاد شد که مطالعهی فوری انجام شود تا در صورت امکان، مسیر 24 آذر، حدفاصل چهارراه اقبال تا 5 راه دوطرفه شود تا بخشی از بار ترافیکی در این محور کاهش یابد».
چناریان گفت: «دیروز به مهندس قنبری، معاون محترم شهردار گفتم این یک نقص است که پیشنهادات اصلاح هندسی و معابر و طرحهای ترافیکی مثل نصب تابلو یا برداشتن پل را در کارگروه تصویب میکنیم ولی حضور مامور پلیس را تصویب نمیکنیم».
وی با اینحال اظهار کرد: «پروژه زمان میبرد تا اقدامات آن تکمیل شود و همه باید صبوری کنند و در این زمینه از رسانهها میخواهیم که کمک کنند. این، یک پروژهی خاص است. پنج راه و شکل هندسی و معابر و تقاطعهایی که در این محدوده داریم واقعا شرایط خاصی دارد».
وی مجدد تاکید کرد: «بخش عمدهی مشکلات ناشی از عدم توجه به مسائل کارشناسی در پروژهی زیرگذر آزادی است».
ارجمند کرمانی هم پاسخ شهردار را داد و گفت: «من واقعا منظورم شهرداری نبود و عرض کردم مصوبهی شورای ترافیک استان را دارد. ولی واقعا مراجعات و صحبتهای زیادی در اینباره وجود دارد». وی افزود: «به هر حال، این مشکل در سطح شهر وجود دارد و از کل حوزهی ترافیک شهر میخواهیم در این طرح تجدیدنظر یا آن را اصلاح کنند». / پ
نظر خود را بنویسید