گروه جامعه - رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران بهدنبال تعدد اخبار حوادث و وقوع اتفاقات ناگوار در کشور، نسبت به آسیب روحی و روانی کودکان هشدار داد. او خواستار ایجاد فضای بانشاطتر در مدارس، با استفاده از کارهای گروهی و مشارکتی شد و در عین حال از خانوادهها نیز خواست برای جلوگیری از افسرده شدن کودکان که قدرت تجزیه و تحلیل درست اخبار و رویدادها را ندارند، تمام زمان حضور در منزل و مجاورت با فرزندان را صرف گفتوگو دربارهی اخبار نکنند.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، سیدحسن موسویچلک با بیان اینکه حوادث ناگهانی گاهی پشت سر هم اتفاق میافتد و تاثیرات منفی زیادی را روی کودکان برجا میگذارد، گفت: «در مدت اخیر با حوادث و وقایع ناگواری همچون شهادت سردار سلیمانی، فوت تعدادی از تشیعکنندگان در کرمان، سقوط هواپیما و واژگونی اتوبوس روبهرو شدیم. وقتی تعداد حوادث ناگوار زیاد میشود افراد به تناسب شرایط و سنشان تاثیرات متفاوتی را میپذیرند».
وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان از شنیدن اخبار ناگوار مستمر در بازهی زمانی کوتاه تاثیر بیشتری میبینند، افزود: «طی هفتهی گذشته عمدهی اخبار رسانههای مکتوب و تصویری، مکالمات روزمرهی مردم و بهطور کلی فضای اجتماعی معطوف به این موضوعات است. به همین دلیل یکی از کارهایی که باید انجام شود مراقبت از کودکانی است که با سن کم نمیتوانند همهی بحرانها را تجزیه و تحلیل کنند».
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه یکی از محیطهایی که میتواند فضا را مدیریت کند، مدارس است، اضافه کرد: «در حال حاضر حدود 13 میلیون دانشآموز در مدارس حضور دارند. مدارس اگر بتوانند در این شرایط سازوکار لازم را برای کاستن از فشار روحی کودکان بردارند و به اصطلاح تبدیل به «مدارس دوستدار کودک» شوند، میتوانند فضای بانشاطتری را برای کودکان فراهم کنند».
موسوی چلک با بیان اینکه کودکان باید از ترس، هراس، نگرانی و ... که به دنبال تعدد اخبار مربوط به مرگ و حادثه ایجاد میشود، محافظت شوند، خاطرنشان کرد: «مدرسه میتواند چنین فضایی را با برنامههای مشارکتی، کارهای گروهی، تغییر فضای مدرسه و ...فراهم کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم بحرانها موجب ایجاد اضطراب در کودکان میشود، اما آیا کودکان نباید در مورد این حوادث اطلاعات داشته باشند؟ پاسخ این است که کودکان به هرحال اطلاعاتی را از طرق مختلف کسب میکنند، اما باید این اطلاعات به شکل مدیریت شده بدون آنکه موجی از نگرانی را به آنها منتقل کند، در اختیارشان قرار بگیرد».
وی ادامه داد: «در صورت بی توجهی به این موضوعات ممکن است کودکان دچار افسردگی شوند. افسردگی تنها به دنبال سیل و زلزله اتفاق نمیافتد بلکه تمام اخبار ناگوار و منفی میتواند زمینهساز این شرایط باشد. در کنار مدرسه نقش خانوادهها نیز حائز اهمیت است. حضور بیشتر کنار فرزندان، با هم بودن و... میتواند ترسها و نگرانیهای کودکان را کاهش دهد. همچنین والدین باید دقت داشته باشند که تمام زمان حضور در منزل و مجاورت با فرزندان را صرف گفتوگو دربارهی اخبار نکنند. خانوادهها باید در این شرایط خودمراقبتیها را داشته باشند».
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اهمیت مدیریت انتشار اخبار ناگوار نیز اظهار کرد: «انتشار فیلمها و اخبار ناگوار نیز روی این مساله تاثیرگذار است. حضور در فضاهای مجازی نیز باید با نظارت والدین و کنترل شده باشد. کودکان قدرت تجزیه و تحلیل بزرگترها را ندارند و اگر این فضا را مدیریت کنیم، آنها را از آسیبدیدگی نیز حفظ خواهیم کرد. گسترش فضای غم حتی روی بزرگسالان تاثیرگذار است و باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشیم تا امنیت روانی افراد حفظ شود». /پ
17001
از فرزندانتان در برابر هجوم خبرهای بد محافظت کنید
نظر خود را بنویسید