گروه جامعه ـ مسئول خانه گفتمان معماری و شهرسازی کرمان نسبت به اجرای بلوار 45 متری کوثر که دیروز دفاع رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر از آن در سایت فردایکرمان منتشر شد؛ واکنش داد.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، کورش افضلی، در صفحهی اینستاگرامی خود نوشت: «هفتهی دوچرخهسواری در کرمان چگونه میگذرد؟ از روز یکشنبه که هفتهی دوچرخهسواری شروع شد، منتظر حداقل موضعگیری از طرف شورای شهر کرمان در این ارتباط بودم. ولی دریغ از حداقلی از حرفهای تریینکنندهی محافل دولتی! دریغ از یک شعار دل خوشکُن در مورد دوچرخه و فرهنگ دوچرخه».
وی ادامه داد: «ولی در همین چند روزی که از هفتهی دوچرخهسواری میگذرد، صحبت از احداث بلوار کوثر توسط یکی از اعضای شورای شهر شد. بلواری که فقط حرکت سواره را از شرق به غرب و از غرب به شرق در شهر کوچک کرمان بالا میبرد! ولی این بلوار تبعات اجتماعی زیادی دارد».
افضلی در ادامهی این متن نوشت: «شهر کرمان را باید شهر ماشین نام گذاشت. شهر پیاده، دوچرخه و حملونقل عمومی در کرمان مفهومی ندارد. شهر انسانمحور از کرمان رخت بربسته است».
وی اضافه کرد: «بیچاره دوچرخهای که بخواهد از لابهلای ماشینها به محل کار، مدرسه و حتی تفریح و بازی به سایر مکانها برود! ناامنی جان دوچرخهسوار را تهدید میکند».
وی تصریح کرد: «سیاستمدار ناآشنا به انسانمحوری در شهر کرمان، شهر کرمان را از مدنیت و شهری بودن خالی کرده است».
مسیر 45 متری کوثر(سیدی) از تقاطع بزرگراه شرقی با جادهی کوهپایه شروع میشود و پس از قطع خیابانهای شهدای خانوك، سده و مهدیه به خیابان مصلی متصل شده و در ادامه، از میدان عاشورا عبور کرده، بلوار جانباز در خیابان شهید رجایی را قطع میکند و از خیابان جهاد از طریق پنجراه 24 آذر به میدان کوثر متصل میشود. در ادامه، این بلوار با عبور از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شمالی و سهراهی کوثر، اراضی حسنآباد و محمد آباد را به بلوار غدیر دو وصل میکند و سپس از کنار فرودگاه عبور کرده و به بلوار حجاج متصل میشود. این پروژه سالیان درازی است که بهدلیل نبود منابع مالی کافی نتوانسته پیش برود.
حدود سه هفته پیش، در آیین بهرهبرداری از پلسیدی رئیس شورای شهر کرمان به اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: «از آقای دکتر فدایی و دیگر مدیران درخواست دارم کمک کنند تا مقدمات اجرای شریان حیاتی و ضروری 45 متری کوثر را فراهم کنند. این مسیر از تقاطع کوهپایه شروع میشود و به فرودگاه میرسد و بسیار برای کرمان ضروری است».
دیروز، رامین ارجمند کرمانی، معمار و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان در پاسخ به فردایکرمان از ساخت این پروژه حمایت کرد و آن را یک پروژهی درست و ضروری برای کرمان دانست. اکنون اما دکتر کورش افضلی؛ رئیس گروه شهرسازی دانشگاه آزاد کرمان و مسئول خانهگفتمان معماری و شهرسازی دربارهی پیامدهای چنین پروژهای هشدار میدهد.
2553
واکنش یک شهرساز به اظهارات عضو شورای شهر کرمان:
نظر خود را بنویسید