فردایکرمان ـ گروه جامعه: در حالیکه برخی شهرهای کشور از جمله مشهد و اصفهان کیلومترها مسیر دوچرخهسواری دارند، در شهر کرمان فعلا 400 متر مسیر دوچرخه ایجاد شده اما حدود یک ماه میشود که بر سر این مسیر مناقشاتی در گرفته است. در تازهترین مورد، در صحن علنی شورای شهر در هفتهی جاری بود که منصور ایرانمنش گفت که بهدلیل کم شدن عرض خیابان سپه، این مسیر دوچرخهسواری برای مردم دردسرهایی ایجاد کرده است. او خطاب به شهردار اظهار کرد که اگر قرار است جمع بشود، هرچه زودتر این کار صورت گیرد و اگر قرار است اجرا شود، بهجای خیابان سپه، در معابری که عرض بیشتری دارند اجرا شود.
این مسیر، در محدودهی شهرداری منطقه سه و در فاز اول، از چهارراه بهداری تا تقاطع فردوسی ایجاد شده و در فازهای بعدی، قرار است تا پارک مطهری ادامه پیدا کند.
حسین چناریان هم خطاب به شهردار با بیان اینکه در بهرهبرداری از این مسیر شتاب نکنید، پیشنهاد داد تا شهرداری دو مسیر دوچرخهسواری در بلوارهای جمهوری و 22 بهمن را اجرا کند و هر سه مسیر با هم مورد استفاده قرار گیرد. شهردار کرمان اما با یادآوری این موضوع که مسیر دوچرخه در خیابان سپه طبق طرح جامع ترافیک شهر اجرا شده، گفت که در خیابان سپه، در عرض مسیر سواره تغییری نسبت به گذشته ایجاد نشده بلکه در جایی پروژه را اجرا کردهاند که خودروها پیش از این، پارک خلاف مقررات انجام میدادند. سیدمهران عالمزاده همچنین اظهار کرد: «دو مسیر دوچرخه در بلوارهای جمهوری و 22 بهمن را هم اجرا خواهد کردند. در دیگر مناطق شهر از جمله بافت تاریخی نیز این طرح اجرا میشود».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی دربارهی پیشینهی این تصمیم توضیح داد: «برنامهریزی کردهایم که امسال در شهر 20 کیلومتر مسیر ایمن و استاندارد دوچرخه در مناطق پنجگانهی شهرداری ایجاد کنیم. شهرداری منطقه سه، بعد از هماهنگی با پلیس شهرستان کرمان، مسیر خیابان سپه را شروع کرد که قرار است تا پارک مطهری ادامه یابد. کار که روی زمین اجرا شد اما پلیس استان ایراد گرفت و گفتند که باید در کارگروه و شورای ترافیک مصوب شود در حالیکه ما طبق طرح ترافیک شهر که پیش از این مصوب شده است این مسیر را اجرا کردهایم و نیازی به تصویب مجدد پروژههایی که از دل این طرح خارج میشود نیست. با این وجود، چون پلیس نگرانی داشت موضوع را به کارگروه و شورای ترافیک بردیم تا موضوع بررسی شود».
منصور ایرانمنش، عضو شورای شهر کرمان اما با اشاره به اینکه کم شدن عرض خیابان سپه با اجرای این مسیر، برای رفتوآمد مردم مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت که اگر معبر دیگری برای اجرای این طرح جایگزین شود بهتر است.
عالمزاده اما در پاسخ به او توضیح داد: «اینجا که الان مسیر دوچرخه ایجاد شده، قبلا خودروها بهصورت خلاف پارک میکردند. به تعداد جای پارکی که هم در طول خیابان سپه وجود داشت، پارکینگ در نظر گرفتهایم. آنقدر هم موضوع بغرنج نیست».
او افزود: «در بلوارهای جمهوری و 22 بهمن و دیگر مناطق شهر هم مسیر دوچرخه ایجاد خواهد شد اما قرار شد کل مسیرهایی که در نظر داریم اجرا کنیم به شورای ترافیک ببریم تا با حساسیت کارشناسان این شورا، پروژهها بهتر اجرا شود اما آنچه که ما انجام میدهیم در هماهنگی با طرح جامع ترافیک شهر است».
حسین چناریان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اما تاکید کرد که شهرداری در استفاده از مسیر خیابان سپه عجله نکند چون اولین تجربه در شهر است و ممکن است حواشیای ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، عالمزاده شهردار کرمان، در نشست خبری روز یکشنبه نیز در پاسخ به یکی از خبرنگاران که گفت مسیرهای دوچرخه در دیگر شهرها از جمله تهران با شکست مواجه شده است، چه تضمینی وجود دارد در کرمان اینگونه نشود؟ اظهار کرد: «قرار است چند کیلومتر در هر منطقه از شهر مسیر استاندارد دوچرخه ایجاد شود. اینکه فایده دارد یا نه بستگی به عملکرد شهروندان دارد. در شهری مثل تهران بُعد مسافت برای جابهجایی زیاد است، مشاوران ترافیک در کرمان اما میگویند چون میزان جابهجایی در شهر، بین پنج تا 10 کیلومتر است کاملا منطقی است از دوچرخه استفاده شود».
وی با بیان اینکه امیدواریم برای استفاده از دوچرخه در شهر فرهنگسازی شود، افزود: «اپیدمی کرونا هم نشان داد که استفاده از وسایلی مثل دوچرخه میتواند نقش موثری بر اجرای فاصلهگذاری داشته باشند. دنیا هم در این زمینه قدم برداشته و به نتایج مثبتی رسیده است و نیاز است ما هم در این مسیر گام برداریم».
عالمزاده اضافه کرد: «اگر همهی شهروندان اهتمام ویژه داشته باشند و ایمنی دوچرخه در شهر رعایت شود به نقطهی ایدهآل میتوانیم دست یابیم». / الف
برای مطالعه دربارۀ اتفاقاتی که پیش از این حول مسیر دوچرخهسواری در کرمان رخ داده میتوانید بر روی این دو لینک کلیک کنید:
*با مخالفت پلیس مسیر ویژۀ دوچرخهسواری در کرمان به افتتاح نرسید / دوچرخهسواری در گام اول متوقف شد
نظر خود را بنویسید