فردای کرمان – گروه جامعه: شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته بسیاری از کلاسهای درس را به فضای مجازی کشاند و دانشآموزان و معلمان مجبور شدند با استفاده از امکانات فضای مجازی درس را پیش ببرند و حتی امتحانات پایان سال بسیاری از پایههای تحصیلی با استفاده از هم این روش برگزار شد اما به گفتهی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانشآموز به دلیل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسی به گوشی و تبلت امکان استفاده از آموزشهای مجازی را نداشتند. او گفته است که این نگرانی جدی وجود دارد که تعدادی از دانشآموزان که به این امکانات دسترسی ندارند و محروم هستند به جمعیت بازماندگان از تحصیل افزوده شوند.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، رضوان حکیمزاده با بیان اینکه جلسهی شورای ارتقای شاخصهای آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعهیافته روز یکشنبه با محوریت موضوع کاهش شکاف فاصلهی برخوداری از فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: «نمایندهی بانکها، شرکتهای پتروشیمی، شرکتهای بازرگانی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و میزبان کمیته امداد بودند».
وی افزود: «این موضوع که با هر تبلت میتوانیم یک مدرسه برای دانشآموزان بسازیم در این جلسه مطرح و مورد بحث قرار گرفت».
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد دانشآموزانی که عضو شبکه شاد نیستند و از بین آنها آن دسته که عدم دسترسی به ابزار هوشمند و امکان استفاده از فضای فناوری را برای تداوم جریان آموزش ندارند به تفکیک همهی استانها و مناطق احصا و در این جلسه ارائه کردیم گفت: «پیشنهاداتی را مطرح کردیم و امیدواریم به سرانجام خوبی برسد».
حکیمزاده ادامه داد: «این امری ملی است. در عین حال که کرونا یک تهدید است اما از سوی دیگر فرصتهایی را ایجاد کرده است».
وی بیان کرد: «همهی کسانی که علاقهمند هستند در امر ادامهی تحصیل کودکان مساعدت داشته باشند میتوانند با صرف هزینههای بسیار کمتر از ساخت یک مدرسه، با خرید یک تبلت به نوعی مدرسه را در دست دانشآموز بگذارند».
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «این نگرانی جدی وجود دارد که اگر این اتفاق نیفتد ممکن است تعدادی از دانشآموزان که به این امکانات دسترسی ندارند و محروم هستند به جمعیت بازماندگان از تحصیل افزوده شوند که اینها عمدتا در مناطق محروم هستند و امید است دستگاهها و سازمانها با احساس مسئولیت اجتماعی در رابطه با این امر ملی مشارکت داشته باشند».
وی دربارهی راهاندازی این پویش ملی گفت: «امیدواریم این پویش ملی که استارتش خورده سراسری بشود و ما شاهد مشارکت جدی دستگاهها و شرکتهای تجاری باشیم. هزینهی ساخت یک مدرسه زیاد است اما یک تبلت دانشآموزی با یک و نیم میلیون تومان هزینه میتواند آموزش با کیفیت را در اختیار یک دانشآموز محروم قرار دهد و او را به مدرسه برگرداند. حتی کمکهای خرد مردمی میتواند بسیار موثر باشد».
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانشآموز را به تفکیک منطقه و مدرسه شناسایی کردیم که به دلیل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسی به گوشی و تبلت، امکان استفاده از آموزشهای مجازی را نداشتند که اگر تامین شود تحول بزرگی در نظام آموزشی اتفاق میافتد اظهار کرد: «علاوه بر این دانشآموزان اتباع هم هستند که به این آمار اضافه میشوند و امیدوارم کمیسیاریای عالی پناهندگان نقش خودش را ایفا کند و شرایط این دانشآموزان را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند». /پ
نظر خود را بنویسید