فردای کرمان – گروه جامعه: فعالیت مدارس از 15 شهریور آغاز میشود و بسته به شرایط شیوع کرونا در هر منطقه، آموزشها بهصورت حضوری یا مجازی انجام خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش گفته است اگر بتوانیم پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم اولویت با حضور دانشآموزان در مدارس است و حتی ممکن است آنها را به سه گروه تقسیم کنیم. به گفتهی حاجیمیرزایی بسته به تعداد دانشآموزان و فضایی که باید در آن کلاس برگزار شود اگر تعداد دانشآموزان زیاد باشد، به دو دسته تقسیم میشوند، عدهای روزهای زوج و عدهای روزهای فرد به مدرسه میآیند و بخشی از آموزش هم از طریق تلویزیون یا سامانهی شاد ارائه میشود.
به گزارش فردای کرمان به نقل از تسنیم کرمان، محسن حاجیمیرزایی در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به اینکه، 15 شهریور آغاز سال تحصیلی است، اظهار کرد: «با اطمینان عرض میکنم که از روز شنبه 15 شهریور فعالیتهای آموزشی در سراسر کشور آغاز خواهد شد که وضعیتهای مختلف را در نظر گرفتهایم».
وی افزود: «آموزش از حقوق مردم و جزو تکالیف دولتهاست که باید این حق را ایفا کنند از سوی دیگر حق دیگر شهروندان موضوع سلامت و ایمنی است که باید رعایت شود بنابراین در آموزش و پرورش تلاش میکنیم بین این دو حق شهروندان، تعادل مناسب ایجاد کنیم».
حاجیمیرزایی گفت: «تمام تلاش ما این است که فردی از آموزش محروم نشود و سلامت افراد هم در مخاطره قرار نگیرد، هماکنون در وضعیت غیرمعینی هستیم و نمیدانیم که روزهای آینده چه وضعیتی خواهیم داشت بنابراین شرایط مختلف را پیشبینی کردیم و سه حالت سفید، زرد و قرمز را در نظر گرفتیم».
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در وضعیت سفید، دانشآموزان میتوانند در کلاس درس حضور یابند و محدودیتی وجود ندارد، اضافه کرد: «وضعیت دوم شرایطی است که دانشآموزان میتوانند به کلاس درس بروند اما نه هر تعدادی، یعنی 10 تا 15 نفر میتوانند به کلاس بروند براساس پروتکلهای وزارت بهداشت تعیین میشود. مساحت کلاسهای درس نیز متفاوت است، در دورههای مختلف مساحت کلاسهای مدارس تغییر پیدا کرده بعضی از مدارس که مساحتشان کمتر است تعداد دانشآموزان کمتری حضور مییابند و باید با رعایت فاصلهای که وزارت بهداشت اعلام میکند کلاسهای درس را برگزار کرد».
وی بیان کرد: «ورود و خروج دانشآموزان را باید در ساعات مختلف قرار داد که اجتماع دانشآموزان هنگام ورود و خروج و در حیاط مدرسه اتفاق نیفتد در این صورت ما ناگزیر هستیم اگر تعداد دانشآموزان زیاد است برای رعایت پروتکلها، آنها را به دو دسته تقسیم کنیم و عدهای روزهای زوج و عدهای روزهای فرد به مدرسه بیایند، در این شرایط بخشی از آموزش که الزاماً باید حضوری باشد را دریافت خواهند کرد و بقیهی آموزش از طریق تلویزیون یا سامانه شاد ادامه مییابد».
حاجی میرزایی گفت: «در شرایطی هم ممکن است که در زمانهایی و در مقاطع کوتاهی اجازه نداشته باشیم که افراد را تحت هر عنوانی به مدرسه بیاوریم».
لازم باشد دانشآموزان را به سه گروه تقسیم می کنیم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در کلاسهای درس پرجمعیت به خصوص در کلانشهری مانند تهران چگونه میتوانید فاصلهی اجتماعی را رعایت کنید، بیان کرد: «در دورهی ابتدایی، متوسط دانشآموزانی که در کلاس هستند در کل کشور در مقایسه با دورهی متوسطه بالاتر است. 35 درصد از مدارس ما در مناطقی هستند که تعداد دانشآموزان آنها کمتر از 50 نفر است که این مدارس قطعا مشکلی نخواهد داشت اما در شهرهای بزرگ مانند تهران به خصوص در دورههایی که تعداد دانشآموزان بیشتر است به مشکل برمیخوریم در این صورت حتی ممکن است برای رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان را به سه نوبت تقسیم کنیم یعنی هدف این است تا جایی که امکانپذیر است دانشآموزان را از حضور در مدارس محروم نکنیم».
حاجیمیرزایی ادامه داد: «سال گذشته ما در شرایطی به سمت فعالیتهای مجازی رفتیم که دوسوم کلاس درس را پشت سر گذاشته بودیم و معلم دانشآموزان را میشناخت و به سطح توانمندیهای آنها دست یافته بود بنابراین ادامهی وضع از طریق فضای مجازی انجام شد. امسال باید کلاسهای درس شکل بگیرد و معلم درک و تصویر روشنی از دانشآموزان داشته باشد مگر اینکه با شرایطی مواجه باشیم که حتی با رعایت پروتکلها و حضور 10 نفر در کلاس درس باز هم وزارت بهداشت معتقد باشد امکانپذیر نیست و در آن صورت آموزشها از طریق تلویزیون و شاد ارائه میشود».
وی دربارهی نگرانی خانوادهها برای حضور فرزندانشان در مدارس افزود: «من هم پدر هستم و احساس نگرانی نسبت به فرزندانم دارم، ما نمیخواهیم با سلامت فرزندان خود ریسک کنیم و در شرایطی که میگوییم دانشآموزان میتوانند به مدارس بیایند، شرایطی است که اگر فرزندم میخواست به مدرسه برود انجام میدادم. هماکنون در شرایطی هستیم که هیچ تصویر روشنی نداریم و متناسب با شرایط اقدام میکنیم اما اصولی را تعیین کردیم که ثابت است و اختیاراتی را به هر مدرسه تفویض کردیم که شورای مدرسه متناسب با شرایط در چارچوب ضوابطی که ما ابلاغ میکنیم تصمیمگیری خواهد کرد».
وی دربارهی تعداد دانشآموزانی که به شبکهی شاد دسترسی ندارند، گفت: «3.5 میلیون نفر از دانشآموزان عضو شبکهی شاد نیستند بنابراین ما این را درک میکنیم که ممکن برای خانوادهها امکان تهیه ابزار هوشمند میسر نباشد یا بعضاً در مناطقی زندگی کنند که دسترسی به اینترنت نداشته باشند بنابراین افرادی که امکانات ندارند هیچ الزامی برای پیوستن به شاد نیست و ما متعهد هستیم که آموزش را ارائه دهیم، ماموریت آموزش به تمام دانشآموزان است هر فردی را که بتوانیم از طریق آموزش حضوری و اگر میسر نبود از طریق آموزش تلویزیون و شاد آموزش میدهیم از طریق این دو روش نیز امکانپذیر نبود، بستههای آموزشی خودآموز را تهیه میکنیم و در اختیار دانشآموزان قرار خواهیم داد به همهی مدیران مدارس در سراسر کشور ابلاغ کردیم که لازم است برای تکتک دانشآموزانشان طرح آموزشی لازم را داشته باشند و بدون اینکه فشاری متوجه فردی بشود باید خدمات آموزشی را با کیفیتهای مختلف و متناسب با دسترسی دانشآموز در اختیار قرار دهند».
ارتقای امکانات شاد به 11 سرویس
وزیر آموزش و پرورش دربارهی مشکلات شبکه شاد بیان کرد: «شاد در سال تحصیلی گذشته مشکلات فنی داشت که ما تلاش کردیم این مشکلات را برطرف کنیم، در سال گذشته ناگزیر در فاصلهی کمتر از یک ماه شاد را فعال کردیم و امکان اینکه بتوانیم آن را تست و در جمع محدودتری اجرا کنیم، وجود نداشت اما امسال شبکهی شاد توسعه یافت یعنی از چهارسرویس در دسترس معلم و دانشآموز به 11 سرویس افزایش پیدا کرد و امکان آزمون گرفتن، امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، برگزاری کلاس زنده بین معلم و دانشآموزان برقرار شده است و ما تلاش کردیم تا امکان اختصاص صفحهی ویژه به معلم را برای بارگذاری مطالب مختلف ویژهی دانشآموزانش فراهم کنیم، نکتهی دیگر این است که از پایه اول تا پایه دوازدهم از صفحهی اول هر کتاب تا صفحهی آخر به صورت مجازی تولید محتوا کردیم و بر روی شبکهی شاد گذاشتیم یعنی الان دانشآموزان و معلمین میتوانند از ظرفیت استفاده کنند».
رایزنی برای اینترنت شاد و سیم کارت دانشآموزی
وی افزود: «بخشی از مشکلات خارج از محدوده ماموریتهای وزارت آموزش و پرورش است مثل پهنای باند که وزارت ارتباطات وظیفه دارد، جلساتی هم داشتیم که میزان ترافیک مورد نیاز شاد در شرایط پیک مشخص و اختصاص یابد همچنین تمام مدارس طبق قانون برنامه باید تا ابتدای شهریور به شبکهی ملی اطلاعات دسترسی پیدا کنند و اسامی مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند استخراج و به وزارت ارتباطات منتقل شده است تلاشمان این است که شرایط را هموارتر کنیم اما معتقد نیستم که این کار را بدون هیچ مشکلی پیش ببریم بنابراین همچنان پیشبینی میکنیم که عدهای دسترسی به ابزار هوشمند و اینترنت نداشته باشد اما جای نگرانی نیست ما متعهد هستیم که به همه آموزش بدهیم».
وی دربارهی اینترنت رایگان شبکه شاد متذکر شد: «ما در شبکه شاد یک محیط کاملا ایمنی را فراهم کردیم اما ممکن است وقتی دانشآموز به اینترنت وصل میشود دسترسیهای دیگری هم داشته باشد و مخاطراتی ایجاد شود، تلاش بر این است که اپراتورها سیم کارت مخصوص دانشآموزی را تامین کنند و در اختیار دانشآموزان قرار دهند که اینترنت ایمنی را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و خانوادهها نگرانی نداشته باشند این مسئله و هزینهی اینترنت شاد در کمیتههای وابسته به ستاد ملی کرونا طرح شده و موفقیتهایی به دست آمده است که امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف شود». /پ
نظر خود را بنویسید