فردای کرمان – گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اولویت با آموزش حضوری دانشآموزان است، توضیح داد که آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته زمانی شروع شد که دوسوم سال تحصیلی طی شده بود و معلمان شناخت کافی نسبت به دانشآموزان داشتند، اما امسال اگر از آغاز، آموزش به صورت غیرحضوری انجام شود، این فرآیند با مشکلاتی مواجه میشود تا ارتباط برقرار شود، بنابراین اصل بر این است که تعامل معلم و دانشآموز برقرار شود. حاجیمیرزایی گفت که تصمیم بر آن است بازگشایی مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، قرمز اعلام شده، به صورت حضوری باشد.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایرنا سراسری، محسن حاجیمیرزایی روز گذشته (10 شهریورماه) در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: «روز شنبه سال تحصیلی آغاز میشود. آغاز سال تحصیلی همواره یک رویداد مهم فرهنگی بوده که جریان زندگی خانوادهها را متفاوت میکند و همهی جامعه این روز را حس میکنند».
وی افزود: «بازگشایی مدارس امسال با محدودیت و مشکلاتی روبهرو بوده، اما همهی تلاشها بر آن است که آموزش با کیفیت به همهی دانشآموزان ارائه شود، از این رو هیچ معلمی نمیتواند دانشآموز را از تحصیل محروم کند».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولویت با آموزش حضوری برای دانشآموزان است، ادامه داد: «هیچ آموزشی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود، کارکردهای مدرسه در توسعهی ارتباطات و شکلگیری شخصیت دانشآموزان و تقویت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با هیچ روشی نمیتواند جبران شود، اما تنها موضوعی که توانسته موجب محدودیت آموزش حضوری شود، رعایت پروتکلهای بهداشتی است».
وی گفت: «تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده، به صورت حضوری باشد».
حاجیمیرزایی با بیان اینکه آموزش مجازی امسال با سال گذشته متفاوت است، خاطرنشان کرد: «آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته زمانی آغاز شد که دوسوم سال تحصیلی طی شده بود و معلمان شناخت کافی نسبت به دانشآموزان داشتند، اما امسال اگر از آغاز آموزش به صورت غیرحضوری انجام شود، این فرآیند با مشکلاتی مواجه میشود تا ارتباط برقرار شود، بنابراین اصل بر این است که تعامل معلم و دانشآموز برقرار شود».
وی یادآور شد: «مسئولیت حفظ سلامت دانشآموزان مسئولیتی مشترک میان آموزش و پرورش و خانوادهها است. سعی شده محیطی امن و مناسب در مدارس برای دانشآموزان آماده شود، البته در این زمینه خانوادهها نیز باید با آموزش و پرورش همراه باشند».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس با آغاز سال تحصیلی باید در فرآیند آموزش فعال باشند، اظهار کرد: «معلمان در این فرآیند نقش متمایز و پیچیده دارند، آنها سالها در کلاسهای درس به دانشآموزان آموزش میدادند، اما امسال در شرایط متفاوت کار خود را دنبال میکنند».
آغاز آموزش تلویزیونی از ۱۵ شهریور
وی با اشاره به نقش صدا و سیما در فرآیند آموزش دانشآموزان افزود: «تلویزیون با پوشش گسترده میتواند آموزش و پرورش را در این اقدام یاری کند، از ۱۵ شهریور آموزش تلویزیونی برای تمام دروس و پایهها از اول تا دوازدهم اجرایی میشود».
حاجیمیرزایی ادامه داد: «محتوای درسی از آغاز سال تحصیلی در سامانهی شاد بارگذاری میشود و کمک موثری برای دانشآموزان و خانوادههاست».
وی یادآورشد: «در موضوع آموزش حضوری تراکم کلاسها باید به گونهای باشد که فاصلهی اجتماعی رعایت شود، از این رو دانشآموزان گروهبندی میشوند. برخی دروس که باید به صورت حضوری باشند و بخشی دیگر به تمرین و تکرار نیاز دارد که به صورت غیر حضوری ارائه میشود. بستههای آموزشی و آموزش تلویزیونی در کنار همهی تمهیدات وجود دارد و سعی شده در این مدت هیچ دانشآموزی از تحصیل عقب نماند».
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ۳۵ درصد مدارسی که کمتر از ۵۰ دانشآموز دارند، میتوانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهی اجتماعی در طول هفته برنامهی حضوری برگزار کنند. اما شرایط در سایر مدارس متفاوت است و دانشآموزان باید به صورت حضوری در گروههای مختلف تقسیم شوند.
حاجی میرزایی ادامه داد: «تاکید بیشتر رعایت پروتکلهای بهداشتی برای دانشآموزان پایهی اول ابتدایی است که حتی میتوانند به صورت محدود دو نفر، دو نفر در کلاس درس حاضر شوند تا تعامل با معلم داشته باشند».
وی همچنین دربارهی رایگان شدن اینترنت در فضای شاد اظهار کرد: «ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیتهای متشکل از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و آموزش و پرورش ماموریت داده که این موضوع را بررسی کنند».
وزیر آموزش و پرورش گفت: «پیشنهاد شده یکسوم هزینهی اینترنت استفاده از شبکه شاد پرداخت شود که البته قابل تجدید نظر است و امید است به زودی تصمیمگیری لازم برای هزینههای مربوط به شاد انجام شود».
حاجی میرزایی دربارهی ارائهی تبلتهای دانشآموزی گفت: «برای ارائهی تبلت ارزان کارهایی انجام شد، اما امکان واردات کم است و تامین منابع مالی مشکلاتی دارد و تولید داخل هم کافی نیست. تعدادی از دانشآموزان که به تلفن هوشمند دسترسی ندارند به طرق دیگری تحصیل آنها را جبران میکنیم که با مشکل مواجه نشوند».
وی یادآور شد: «آموزش رسمی از طریق بستر شبکهی شاد پیش میرود. ظرفیت شبکهی شاد هم توسعه پیدا کرده است، اما برای آموزش تکمیلی اگر قرار باشد مدرسهها از پلتفرم دیگری استفاده کنند، باید در چارچوب مشخص باشد». /پ
نظر خود را بنویسید