فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: آنطور که چناریان میگوید اوضاع مالی شهرداری بر وفق مراد است. با این حال، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای شهر کرمان صحبت دربارهی تحقق بودجه در نیمهی اول سال را موکول میکند به نیمهی آبان.
حسین چناریان در این گفتوگو، دربارهی برخی مسائلی که مرتبط با حوزهی مسئولیت او در شورای شهر است، در پاسخ به سوالاتم توضیحاتی داد که البته، بهدلیل کمبود وقت، بسیاری دیگر از سوالاتم بیجواب ماند. اظهارات او را بخوانید.
آقای چناریان، با وجود درخواست مکرری که از شهرداری داشتیم، جزییات بودجهی امسال را روی سامانهی شفافیت منتشر نکردند و ما فقط میدانیم که بودجهی شهر، حدود یکهزار و 300 میلیارد تومان است. لطفا بفرمایید در شش ماه اول امسال چهمیزان از این بودجه محقق شد و اوضاع مالی شهرداری چگونه است؟
گزارش تحقق بودجه در حال آمادهسازی است اما لازم میدانم یادآوری کنم که در این دوره، در جریان یک کار هماهنگ بین شورا و شهرداری، برای اصلاح زیرساختهای منابع پایداری که بر مبنای کار کارشناسی و قانونی، در شهرداری امکان ایجاد آن وجود داشت بهویژه در سال دوم و سوم، خیلی وقت گذاشتیم. مثلا در کمیسیون برنامه و بودجه، حدود 100 جلسه در سال 97 برای این منظور برگزار کردیم و این شاید در هیچ دوره از تاریخ شوراها اتفاق نیفتاده باشد که برای یک موضوع، 100 جلسه برگزار کنند. این اقدامات اما، نه قابل مانور بودند و نه اعتقاد داشتیم چیزی از آن گفته شود. به هر حال، این تصمیمات، باعث تغییراتی در عوارض و مبناها و لوایح میشد و شاید باعث میشد که موضعگیریهایی شود و مثلا مردم بگویند میخواهند نرخها را افزایش دهند. با این وجود، این اصلاح لوایح در پی کارهای کارشناسی صورت گرفت و نتیجهی خوبی هم داشت که همانطور اشاره کردید بودجه به بیش از یکهزار و 200 میلیارد تومان رسید.
منظورتان از مانور، مانور رسانهای دربارهی اصلاح بودجه است؟
بخشی از آن، مانور رسانهای است. برخی نمیخواستند موفقیتهایی کسب و مبناها و زیرساختهای کارشناسی ایجاد شود تا شهرداری کرمان بهعنوان یک شهر مهم و تاریخی در کشور، به جایی برسد که شان آن است.
یعنی عدهای شما را تحت فشار میگذاشتند تا این تغییر در عوارض رخ ندهد؟ اینها که بودند؟
نه که ما را تحت فشار گذاشته باشند بلکه برخی، چندان طالب نبودند تا این اتفاق بیفتد.
چرا؟
بهانهشان این بود که با این اصلاحات، نرخها تغییر میکند اما واقعیت این بود که اتفاق خوبی برای شهرداری میافتاد که چنین هم شد. ما افزایش نرخ عوارض نداشتیم بلکه نرخ واقعیسازی شد. آنچه در گذشته انجام میشد شاید با نگاه خیرخواهانه به یکسری اقشار بود آن هم بدون توجه به منافع کلی شهر و شهرداری. من خواهش میکنم این را منعکس کنید که در دورهی شورای پنجم این اتفاق خوب افتاد. وقتی ما دورهی پنجم شورا را شروع کردیم درآمدهای شهرداری به 320 میلیارد تومان میرسید که شاید حدود 270،280 میلیارد آن، هزینههای جاری بود و در واقع، شهرداری، با 50،60 میلیارد تومان میخواست کار عمرانی بکند؛ همان زمان حدود 700،800 میلیارد هم بدهی داشت و این، با هیچ منطقی برابری نمیکرد. ما در این شرایط، تصمیم گرفتیم کار اساسی انجام دهیم و نتیجه این شد که درآمد حداکثر 320 میلیاردی را در سال 98، به 800 میلیارد تومان رساندیم آن هم در دورهای که رونق اقتصادی نبود و تورم و رکود بود و بیماری هم که آمد و اوضاع را سختتر کرد. شاید اگر شرایط عادی بود میگفتیم این افزایش بودجه، اتفاق خاصی نبوده است اما الان میگوییم در شهرداری تحولی رخ داده است و منجر به آن شده که نگاهها و مبناهای برنامهریزی شهری تغییر کند و در حالی که در هزینههای جاری و ثابت شهرداری تغییری ایجاد نشد و یا در نهایت از 280 میلیارد به 300 میلیارد رسید؛ ولی درآمد مازاد بر هزینههای جاری از 50،60 میلیارد به 400 میلیارد تومان رسید و این، یک نقطهی قدرت است. البته، نمیگوییم کار ما کاملا بدون اشکال بوده؛ در برخی عوارض کارشناسیها، فرصت لازم را نداشت و منطقی انجام نشد ولی باز هم فرصت داده شد تا در سال 98 این ایرادات رفع شود که با پیشنهاد بودجهی هزار میلیاردی در سال 99 مواجه شدیم که شاید در نگاه اول، این هم منطقی به نظر نمیرسید چون درآمدهای محققشدهی قبلی را در حد 320 میلیارد تومان داشتیم. ولی روند حرکتی ایجاد منابع پایدار و تغییر دیدگاه که استفاده از مشارکت بخش خصوصی و ورود سرمایهگذاران را در اولویتهای جدی داشت، باعث شد شهرداری به سازمانی تبدیل شود که در جیبش پول داشت و وقتی این شرایط پیش آمد، سرمایهگذاران هم رغبت بیشتری برای مشارکت پیدا کردند چرا که با یک سازمان بیپول مواجه نبودند. در مجموع، باید بگویم که شهرداری در یک روند مناسب رشد و بلوغ افتاده ولی از نگاه منطقی شاید مبلغ بالای 1200 میلیارد تومان بودجهی سالانه، با شرایط همخوانی نداشت از طرفی شرایط اقتصادی فعلی هم خاص است. اما، اتفاقاتی مثل رشد خوب در قیمت ملک و زمین و تحولات در حوزهی ساختوساز را هم داشتیم که بر کار شهرداری اثر نسبتا مثبت داشت و شهرداری باید پیشبینی و براساس این تغییرات خود را برای آینده آماده کند.
ما با بودجهی بالای هزار و 200 میلیاردی سال 99 موافقت کردیم. حالا اینکه در نیمهی اول امسال چه رخ داده است؛ منتظر گزارشی هستیم که 15 تا بیستم آبانماه آماده و معلوم میشود که وضعیت تحقق برنامهها و بودجه در این شش ماه چگونه بوده و آیا روند رو به رشدی که پیشبینی میشد، رخ داده است؟ که اگر اینگونه شود من این نوید را به مردم کرمان میدهم که اتفاقات خوبی در شهر میافتد.
برآوردی هم ندارید که مشخص شود اوضاع در این شش ماه چگونه بوده است؟
در جریان گزارشگیریهای مقطعی، مشخص است که مشکلی نداریم. پروژهها در حال اجراست و حقوقها هم بهموقع پرداخت میشود و مشکل خاصی تاکنون مشاهده نشده است. هیچ پروژهای که در سیاستهای ابلاغی امسال بوده، معطل نمانده؛ تسریع در پروژههای قبلی، آسفالت معابر، ساماندهی آبهای سطحی، تقویت ناوگان حملونقل عمومی و پروژهی آرامستان جدید و سرعتدهی به تکمیل پروژهی سردار سلیمانی که جزو اولویتهای اساسی امسال ما بوده، الان هیچ گزارشی نیامده که دچار مشکل شده باشند ضمن اینکه گزارشهای تقریبا مثبتی هم از این پروژهها میآید مثلا آسفالت بیش از آنچه که در بودجه پیشبینی کرده بودیم، قرار است تا پایان امسال انجام شود. دیگر پروژهها هم در حال انجام است. مثلا، برای ناوگان عمومی در ده سال گذشته کاری انجام نشده بود ولی 20 دستگاه اتوبوس نو بهزودی به شهر وارد میشود؛ آن هم در شرایطی که اتوبوس تولید نمیشد. این اقدامات، علائم خوبی برای شهر است.
چند درصد از بودجهی امسال، نقدی و چند درصد غیرنقدی است؟
از نظر معیارهای بودجهای، کل عدد نقدی است.
منظورم سهم عوارض و تهاترها در بودجه است.
بخشی از بودجه، از طریق فروش و تملک زمین باید انجام شود. عوارضی مثل صدور پروانه یا عوارض خدماتی در مجموع بودجه، اعدادی جزئی هستند. بخش عمدهای از بودجهی امسال ما در قالب مشارکت بخش خصوصی تعریف شده است. یکی از اتفاقات خوب این بود که شهرداری 100 میلیارد تومان از مطالبات خود از دستگاههای دولتی را در قالب تهاتر توانست بگیرد که عدد خوبی است. تاکنون چنین چیزی نداشتیم. در جریان گزارش نهایی بودجه که نهایت تا 20 آبانماه آماده میشود همهی این موارد به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.
این صد میلیارد تومان که گفتید، مربوط به امسال است؟
بله. جزو برنامههایی بود که امسال باید اتفاق میافتاد که شهرداری آن را محقق کرده است.
کل بدهی دستگاههای دولتی به شهرداری چهقدر است؟
فکر میکنم حدود 400 میلیارد تومان باشد که امسال 100 میلیارد آن را توانستیم وصول کنیم.
صحبتی دربارهی شهرداری و شورا مطرح است که این درآمدهای خوبی که به دست آوردید، بخشی از آن، بهخاطر فروش زمینهای شهر و در واقع ذخیرههای آینده است. شما این را تایید میکنید؟
به هر حال، در بخشی از بودجه، فروش زمین دیده شده است. مثلا برای سال گذشته، 150 میلیارد تومان فروش زمین را به شهرداری مجوز داده بودیم و شهرداری بیش از این، انجام نداد. امسال هم فکر میکنم بالای 150 میلیارد فروش زمین داریم ضمن اینکه این را فراموش نکنید ما برای پروژههای نیمهتمام گذشته، قراردادی داشتیم که نصف آن از طریق فروش زمین باید پرداخت میشد. (منظور، قرارداد شهرداری با قرارگاه خاتم برای ساخت روگذرها و زیرگذر آزادی است). بنابراین، مجبوریم هرساله، بخشی از انجام تعهد قبلی را در بودجه ببینیم؛ اینکه میگویم حدود 150 میلیارد تومان پارسال زمین فروخته شد، حدود 60،70 میلیارد آن در قالب انجام تعهدات پروژههای گذشته بوده است.
پس، میگویید اگر هم زمینفروشی عدد بالایی دارد، نتیجهی تصمیمی است که دورهی قبل شورا و شهرداری گرفتند و قراردادی که با خاتم امضا کردهاند.
بخشی از آن، تعهدات گذشته است و نمیتوانیم آن را اجرا نکنیم.
اما میگویند شهرداری دارد زمین میفروشد و حقوق کارمندان را میپردازد.
من این را به این شکل قبول ندارم. گزارش شفاف عملکرد بودجه را که تا پایان آبان به مردم بدهیم، خواهید دید اینطور نیست. شهردار محترم، بیش از آنچه که در بودجه پیشبینی شده فروش زمین انجام نداده است. البته امکان دارد در پایان یک ماه، شهرداری ببیند وضعیت موجودی خوب نیست تلاشی برای فروش زمین بکند و اینطور برداشت شود که زمین میفروشد و حقوق میپردازد. در صورتی که چنین چیزی نیست. شما میتوانید از کارمندان شهرداری، نه کارمندان اداری و بخش مدیریتی بلکه کسانی که کار خدماتی انجام میدهند سوال کنید؛ فرد 20 سال خدمت کرده و میگوید در این دو، سه سال خیال خودم و خانوادهام راحت بوده که حقوق بهموقع دریافت میکنم. اینکه آقای عالمزاده و شهرداری چهطور عمل کرده که بعد از چندینسال، پرداخت حقوق نیروهای شهرداری بهموقع انجام شده؛ به نظر من یک هنر خوب مدیریتی است.
دربارهی تاخیر در پرداخت حقوقها که در این دورهی شورا و شهرداری از آن زیاد گفته میشود؛ میخواهم بدانم جز ماههای پایانی شهرداری آقای بابایی، مگر ما در دورههای دیگر تعویق به شکل بحرانی را داشتهایم؟
اینکه به صراحت بگویم حتما در اواخر دورهی چهارم شورا و زمان شهرداری آقای بابایی این تاخیر و تعویقها بوده؛ نه اینطور نیست. خود نیروهای شهرداری میگویند زمان شهرداری آقایان جلالماب و سیفالهی هم با تاخیر حقوق میدادند. یک اتفاقی افتاده و تبدیل به یک عادت در شهرداری شده بود که فکر میکردند پرداخت حقوق با سه ماه تاخیر طبیعی است.
در مورد زمینفروشی، سال گذشته همین موقع آقای مویدی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، اعتراض کرد که شهرداری دارد زمینفروشی بیرویه انجام میدهد. ایشان هم اشتباه میکند؟
ببینید؛ آقای مویدی دیدگاهی داشتند که: نباید به محض اینکه به کمبود نقدینگی برمیخوریم زمین بفروشیم که دیدگاه درستی هم هست. چون زمینی که قانونا حاصل میشود برای امکانات و تجهیزات شهری است. اما گاهی شهرداری گزارش میآورد که این مقدار زمین دارم و فعلا هم نیازی به تجهیزات شهری ندارم. وقتی چنین گزارشی به شورا میآید ما باید حمایت کنیم. آقای مویدی حرفشان این بود که قانون تعیینتکلیف کرده که زمین برای چه کاری باشد و باید همان را اجرا کنیم که بهصورت کلی، دیدگاه درستی است ولی اجرایی نیست. چرا که از طرفی، شهرداری پیشنهادی میآورد که پشت آن، یک منطق کارشناسی وجود دارد که زمین را بفروشیم. اگر قرار بود آنچه که قانون است عینا اجرا شود اصلا چه نیازی بود که شورا باشد؟ نقش شورا این است که وقتی بین نیازهای شهر و وظایف قانونی نیاز به راهگشایی و حمایت است، کار کارشناسی بکند و مصوبه بدهد و تدبیر کند که در این مدت، شورای پنجم همین نقش را برای شهرداری انجام داده است. ضمن اینکه تاکنون از طرف شهرداری پیشنهادات چندان غیرمنطقی به شورا نیامده است. بنابراین، خواهشی که دارم این است تصور نشود که زمینفروشی بیرویه داریم اما شهرداری، به محض اینکه به کمبود نقدینگی میرسد تنها راهی به ذهنش میرسد فروش زمین است. از طرفی اما، ادارهی شهر ایجاب میکند که گاهی چنین تصمیماتی گرفته شود. اگر کارمند و کارگر ما با پرداخت بهموقع حقوقش راضی باشد، خروجی آن، رضایتمندی همه است چرا که کارها را بهخوبی پیش میبرند.
چون این موضوع زمینفروشی در این دوره از شهرداری خیلی مهم و اسباب نگرانی است، اجازه دهید این را هم بپرسم: اینکه میگویند شهرداری کرمان از فروردینماه تا خردادماه امسال، و در روایتی دیگر، از فروردین تا تیرماه، 15 مزایدهی فروش زمین برگزار کرده، درست است؟
اینکه مزایده برگزار کرده را قبول دارم ولی تعداد 15 تا را دقیق نمیدانم. میتوانم بپرسم و اطلاع دهم ولی ببینید، الان هفت ماه از سال گذشته است. شهرداری، در یک تا یکونیم ماه، حداکثر یک مزایده بیشتر نمیتواند برگزار کند. مزایده، دارای تشریفات اداری مفصلی است، تا کار نهایی شود و اقدامات قانونی صورت بگیرد و سازمانهای نظارتی بررسی و نتیجه نهایی شود شاید یک ماه طول بکشد. پس، میتوانم بگویم قطعا برگزاری 15 مزایده درست نیست.
پس، جمعبندی صحبتهای شما این است که زمینفروشی در شهر داریم اما منطقی است نه بیرویه.
زمینفروشی بیرویه نداریم.
آقای چناریان، یکی از نیازهای جدی شهر تکمیل روگذر و زیرگذرها بود. در مورد پروژههایی مثل آزادی و باغملی در این دوره، چهارراه احمدی در دورههای قبل، بخشی از کار انجام شد ولی تملکهای اطراف این پروژهها صورت نگرفت. میگویند تعلل شورا و شهرداری در انجام تملکها، بهویژه در مجاورت آزادی که همزمان با افزایش زیاد قیمت زمین در شهر رخ داد، خسارتی است که شما در این دوره به شهر زدهاید. این را میپذیرید؟
کلیت موضوع را اگر بخواهیم قضاوت کنیم، شاید درست باشد و طبیعی هم هست. پروژهای مثل زیرگذر آزادی زمانی پروژهی ترافیکی و اقتصادی و منطقی میشود که کامل اجرا شود ولی الان ناقص است و نقصهای اساسی دارد که کل سرمایه را زیر سوال برده است. خوب میشد اگر از همان ابتدا، این پروژه کامل اجرا میشد. حالا، اینکه تاخیر در تملکها، این ضرر و زیان را به شهر تحمیل کرده یک واقعیت است و ما هم باید بپذیریم ولی اینکه چرا این اتفاقات افتاده شاید یک دلیل این باشد که از همان ابتدا، وقتی پروژه را طراحی و اجرا میکردند در قالب طرحی کامل و جامع با پیوستهای اقتصادی و اجتماعی نبوده است. وقتی هم، پروژهای را بدون داشتن تمام ابعاد و پیوستها اجرا میکنیم نتیجه میشود این. در زمان شروع و اجرای پروژه، اگر تملک انجام میدادیم چنانچه هزینهی آن، بهعنوان مثال 30 میلیارد میشد، امروز به 100 میلیارد رسیده است. این پروژه، مربوط به شورای پنجم نبوده و در شورای چهارم مصوب شده و اینکه آن زمان هم به دلیل مشکلات مالی نتوانستند کامل اجرایش کنند، امروز بخواهیم اجرایش کنیم، ضرر و زیان اقتصادی مضاعفی دارد.
پس شما حرفتان این است که همان زمان که زیرگذر آزادی شروع شد باید تملکها را هم انجام میدادند تا این وضعیت پیش نیاید.
بله. باید پروژه با یک طرح کامل شروع میشد که مثلا اینقدر ارزش اقتصادی و این میزان اعتبار نیاز دارد و همهی این شرایط وجود دارد، پس، مصوب و اجرا کنیم ولی متاسفانه، بدون پیشبینی این مسائل، پروژهها شروع شد و در جریان اجرا، با چنین مشکلاتی مواجه شدیم. ناگفته نماند که بهویژه در یک سال اخیر، یکی از تاکیدات جدی ما این بوده که تملکهای پروژههای آزادی و چهارراه احمدی و پل ایثار در بزرگراه یادگار امام با سرعت صورت گیرد چون بدون انجام تملکها، این پروژهها کارکرد اصلی خود را ندارند. زیرگذر آزادی، تا وقتی که تملکهای بهمنیار صورت نگیرد یک پروژهی ناقص است. همچنین، بقیهی پروژههای فوق همین وضعیت را دارند.
بله؛ شما بر تملکها تاکید میکنید، در متمم بودجهی سال 98 هم این را آوردید، ولی کاری که انجام نمیشود. زیرگذر آزادی واقعا مایهی دردسر بزرگی برای شهروندان شده است.
کاری را که چندماهی در شورا شروع شده این است که در جریان اجرای پروژههای مهم، افرادی از شورا بر کار شهرداری نظارت و بررسی داشته باشند. برای این موضوع تملکات هم که جزو اولویتها بوده، مسئول داریم.
مسئول این کار، آقای کامیاب، رئیس کمیسیون عمران هستند؟
بله. در جلسهی اخیر کمیسیون عمران هم به شهرداری تکلیف شد که تملکها، بهویژه در پل ایثار و زیرگذر آزادی را شروع کند.
تا آخر این دوره از شورا در اینباره اقدامی میشود؟
به احتمال زیاد، تملکهای پل ایثار انجام و کار آزادی شروع میشود. مشکل ما الان در جریان تملکات این است که برخی مالکان حاضر به همکاری نیستند و در این مواقع، به یک فرایند قانونی وارد میشویم که خیلی هم زمانبر است.
آقای چناریان، با وجود اینکه این پروژهها تکمیل نشده و شهرداری هم طرحی آماده کرده که با تغییراتی در وضع موجود، مشکل سهراهی شرفآباد فعلا حل شود، تصمیم به ایجاد تقاطع غیرهمسطح در سهراهی شرفآباد گرفتید که با هزینهی بالایی اجرا شود. چهقدر این تصمیمی که برای شرفآباد گرفتید سیاسی است؟
یکی از تاکیدات ما در این دوره، تسریع در تکمیل رینگ دور شهر، براساس طرحهای بالادستی بوده و سهراهی شرفآباد جزو نقاطی است که در این رینگ باید هرچه زودتر تعیینتکلیف شود. برای این منظور، سه طرح بود؛ اول اینکه این سهراهی، در لیست طرحهایی بود که میخواستند همزمان با دیگر پروژهها از سوی قرارگاه خاتم اجرا شود. ولی چون برآورد اعتباری که خاتم داشت بالا بود از دستور کار خارج شد. از سال گذشته که بر تسریع تکمیل رینگ شهر تاکیدات بیشتری شد، مقرر شد این سهراهی و سهراهی جوپاری و چهارراه نیکزاد و تقاطع اللهآباد تعیینتکلیف شوند که اولویت هم، بر سهراهی شرفآباد گذاشته شد. بعد از این، شهرداری پیشنهاد داد که در قالب همسطحسازی و بهطور موقت مشکل سهراهی شرفآباد حل شود. در کمیسیون عمران که مطرح شد، دوستان گفتند شش، هفت میلیارد هزینه کنیم برای یک دورهی موقت؟ چرا با 40،50 میلیارد کار اساسی انجام ندهیم؟ مدتی بین شورای ترافیک و شورای شهر این موضوع همسطحسازی یا غیرهمسطحسازی مورد بحث بود که در نهایت به این نتیجه رسیدند که تقاطع غیرهمسطح اجرا شود.
گفتید برخی معتقدند هزینه کردن هفت میلیارد برای یک طرح موقت، مناسب شهر نیست؛ اما موضوع مهم مدیریت منابع محدودی است که داریم. در شهر، دهها مشکل دیگر وجود دارد که معطل بیپولی است. یک مورد آن، همین تملکهای اطراف زیرگذر آزادی است که واقعا مردم با این پروژه گرفتار شدهاند. در حالی که چنین مشکلاتی در شهر وجود دارد، تمام تمرکز بر پلسازیهای جدید است. بماند که عدهای هم میگویند این تصمیم در سهراهی شرفآباد سیاسی است و چون به انتخابات نزدیک شدهایم، شورای پنجم میخواهد استفادهی تبلیغاتی از این پروژه که ابعاد فیزیکی بزرگی دارد داشته باشد.
واقعا اینطوری نیست و اصلا بحث سیاسی نیست. اختلافنظر در انجام یک اقدام در سهراهی شرفآباد بود و برای همین پروسهی تصمیمگیری طولانی شد و به الان رسید. من شخصا، از همان روز اول با تقاطع غیرهمسطح در این سهراهی موافق بودم. دربارهی طرح همسطحسازی شهرداری، وقتی کار کارشناسی و فنی صورت گرفت، اعلام شد که این کار، از لحاظ اجتماعی هم تبعاتی دارد از جمله اینکه تعداد زیادی درخت باید قطع میشد.
بیشتر از درختانی که در جریان ساخت روگذر امیرکبیر از بین برده شد؟
بله. خیلی بیشتر. چون این طرح تا نزدیک سهراهی 24 آذر و شهرک ولایت ادامه داشت و تغییرات زیادی باید در آن محدوده اعمال میشد. شورا هم وقتی دید این همه کار انجام شود که پنج سال دیگر، بیایند بگویند جوابگو نیست؟ بنابراین، گفتیم نه طرح اولیهی قرارگاه خاتم و نه طرح دوم؛ مشاور بیاید نظر بدهد. مشاور مطالعه کرد و پیشنهادی داد. منطقیترین پیشنهاد هم، اجرای تقاطع غیرهمسطح با سازهای خاص بود. این، پیشنهاد مشاور است و نظر شخصی کسی نیست. از مردم کرمان خواهش میکنم این را مورد توجه قرار دهند که هیچ اقدامی را در شورای پنجم، بدون بررسی فنی و کارشناسی توسط مشاور انجام نمیدهیم. ما داریم اثرات کارهای غیرکارشناسی گذشته را میبینیم و بابت آن هزینههای سنگینی داریم میپردازیم. خواهشی دارم این است که شما از کارگروه فنی سازمان ترافیک شهرداری پیشنهادات مشاور را بگیرید که برای سهراهی شرفآباد ارائه کرده است.
قرار است قرارگاه خاتم در سهراهی شرفآباد غیرهمسطحسازی را انجام دهد؟
مدتی پیش جلسهای برگزار شد و حرف این بود که این پروژه، بهصورت ترک تشریفات به یکی از پیمانکاران داخلی استان واگذار شود که از نتیجهی کار اطلاع جدیدی ندارم. نه، اصلا این پروژه به خاتم داده نمیشود. فکر میکنم در نهایت از طریق مناقصه، به پیمانکاران داخلی استان واگذار شود.
پروژهی دیگری که شورای پنجم از اجرای آن حمایت کرده است، روگذر امیرکبیر است. حتما از اعتراضاتی که بهدلیل اجرای رمپی در نزدیکی یک اثر میراثی است، خبر دارید. نظر شما در اینباره چیست؟
اخیرا این موضوع بررسی شد و آنچه شهردار محترم گزارش داد این بود که ایجاد رمپ خیلی آسیبی به سردر دانشکده فنی نمیرساند.تاکید ما این بود که رمپ طوری اجرا شود که به این ارزش میراثی آسیبی وارد نشود که شهردار اخیرا گفت هیچ مشکلی ایجاد نمیشود.
نظر شخص شما دربارهی این موضوع چیست؟
شخصا نظر خاصی ندارم. درخواست شورا این بود که موضوع بررسی شود که در نتیجهی بررسیها، آقای عالمزاده اعلام کردند رمپ مشکلی برای سردر ایجاد نمیکند.
اما همچنان اعتراضات زیادی نسبت به این پروژه وجود دارد.
بله. منم دیدم و شنیدم. ولی شورا گفت که بررسی کنید تا اگر مشکل ایجاد میشود، این طرح تغییر کند که پاسخ دادند مشکلی ایجاد نمیشود.
ولی معترضان به پروژه، هنوز توجیه نشدند.
حتما میگویم که نتایج بررسیها در اختیار مردم قرار گیرد.
نتایج به مردم اعلام شده، آنچه که گفته میشود توجیهپذیر نیست.
من خودم بیش از این، بررسیای نکردم.
قصد ورود به این موضوع و دغدغهی معترضان را ندارید؟ با توجه به اینکه شما هستید که در کمیسیون بودجه، پولهای شهر را به سمت این نوع پروژهها هدایت میکنید.
حتما در جلسهی کمیسیون فنی هفتهی آینده آن را مطرح میکنم.
مدتی پیش، رئیس شورای شهر سیرجان ادعا کرد از طرف شرکتهای صنعتیومعدنی سیرجان 38 میلیارد تومان به شهرداری کرمان داده شده است.
چنین چیزی که اعلام شده درست نیست.
بعد از آن، مستنداتی را هم ارائه کردند که نشان میداد پرداختهایی به سازمان همیاری شهرداریها صورت گرفته است.
مستنداتی هم که ارائه کردند، بررسینشده است. در یکی از جلسات، به آقای عالمزاده ماموریت دادیم موضوع را بررسی و مستندات را به شورا ارائه کند که معلوم شد یک ریال هم به شهرداری از این محل پرداخت نشده است. آنچه که تاکنون شهرداری بهعنوان درآمد اخذ کرده یا از محل مالیات بر ارزش افزوده بوده که قانونی است و به همهی شهرداریها و دهیاریها داده میشود. اگر ادعایی که دارند در اینباره است که درست نیست. دوم درآمدهای خود شهرداری است و سوم کمکهایی است که دولت به شهرداری دارد. با اطمینان میگویم چنین پولی که ایشان مطرح کردند، به شهرداری پرداخت نشده است.
رئیس شورای شهر سیرجان گفته شرکتهای صنعتی و معدنی چنین پولی به شهرداری کرمان دادهاند.
اگر در قالب مالیات بر ارزش افزوده باشد که قانونی است. از سوی این شرکتها، یک ریال به شهرداری کرمان داده نشده است.
در جدولی که بهعنوان مستندات این ادعاها منتشر شد، معلوم بود پولی را به استانداری و سازمان همیاری شهرداریها دادهاند.
اگر استانداری کمکهایی به شهرداری کرمان کرده عدد آن قابل توجه نبوده و جزیی است. ضمن اینکه بهازای پولی که دادهاند، مشخص هم شده برای چه کاری هزینه شود. مثلا برای آبهای سطحی یا برای ساماندهی ترافیک و عدد آن هم جزیی بوده است.
اما رئیس شورای شهر سیرجان هم که بیدلیل چنین ادعایی را مطرح نمیکند. شاید صورتجلسه یا مدرکی دیده که چنین پولهایی به اسم شهرداری کرمان داده شده است. ما میخواهیم بدانیم واقعا این پول کجا رفته است. شما بررسیای در اینباره نداشتهاید؟
ما احترام میگذاریم و حتما همانطور که شما میگویید، ایشان بدون استناد چنین موضوعی را مطرح نکرده ولی هرچه که بوده، این پول به شهرداری کرمان داده نشده است. بهعنوان مسئول کمیسیون بودجه، این قول را میدهم پیگیری کنم و به شهردار خواهم گفت که بررسی کنند و در جلسهی هفتهی آینده، نتیجه را اعلام کنند تا اگر چنین پولی قرار بوده به شهرداری داده شود، به جای دیگری پرداخت شده ماجرا چیست و ما شفاف آن را به مردم گزارش خواهیم داد.
چرا تا حالا پیگیری نکردید؟
خیلی از زمان طرح این موضوع نمیگذرد. ما گزارشی همان زمان از شهرداری خواستیم که گفتند چنین پولی پرداخت نشده است. الان هم بهصراحت میگویم اصلا چنین پولی به شهرداری کرمان داده نشده است. / الف
نظر خود را بنویسید