فردای کرمان – گروه فرهنگوهنر: با خبر شدیم بهاءالدین محمدیراد هنرمند نقاش و عضو هیات علمی گروه هنر دانشگاه باهنر در تعطیلات نوروزی امسال اقدام به برگزاری نمایشگاه انفرادی در گالری الهی رشت کرده است. امروز هفدهم فروردینماه روز پایانی این نمایشگاه است. حمید نیکنفس که فعالیتهای هنری محمدیراد را دنبال میکند با ارسال گزارشی از این رویداد برای «فردای کرمان» نوشت: این نمایشگاه که به کوشش، برنامهریزی و کارگردانی عاطفه فضلی، در فضایی کاملا حرفهای و صمیمی برگزار شد؛ علیرغم محدودیتهای بیماری کرونا، در نهمین روز امسال، افتتاحیهاش را با استقبال بسیاری از مخاطبان محمدیراد، جشن گرفت.
دوستان و شاگردان راد، از گوشه گوشهی این خاک پرگهر، برای دیدن او و آثارش به رشت آمده بودند. این نمایشگاه از نهم تا هفدهم فروردین، هنرمندان و هنردوستان بسیاری را در گالری زیبای الهی گرد هم آورد.
از همه مهمتر، ورکشاپی بود که راد، در روز پنجشنبه دوازدهم فروردین با حضور علاقهمندان طراحی و نقاشی برگزار کرد. جماعتی ماسک پوشیده، که چشم و گوش خود را به آموزشهای راد سپرده بودند، دستشان طرحهای زیبا را بر کاغذهای بزرگ تصویر میکرد. نتیجه اینکه در عرض چند ساعت، کف گالری با طراحیهای بسیار زیبایی، فرش شد تا همه برای خودشان و راد، دست بزنند.
گفتنی است، محمدیراد، متولد سنندج است. تحصیلاتش را در مجتمع دانشگاهی هنر، و بعدتر، تحصیلات تکمیلیاش را در دانشگاه هنر به اتمام رساند. راد از سال ۱۳۷۷ مستمر و پیگیر، مشغول به تدریس در دانشگاه بوده است. دانشگاههای زاهدان، الزهرا، دانشگاه هنر تهران، از این جملهاند، و اکنون نیز به عنوان عضو هیات علمی گروه هنر دانشگاه باهنر کرمان، اشتغال دارد.
راد، نمایشگاههای فراوانی در ایران و خارج از کشور برگزار کرده است. بیشترین نمایشگاههای تخصصی راد، به صورت انفرادی و در قالب طرح ـ نقاشیهای تکنیکی و فیگوراتیوهای ذهنی و نیز چاپهای دستی میباشد. گالریهای به نامی همچون سیحون، افرند، هفتثمر، لاله و ... پذیرای نمایشگاههای تخصصی و انفرادی ایشان بودهاند.
در اهمیت کیفیت آثار ایشان همین بس که؛ موزههای بسیاری نظیر کیوتو ژاپن، رژیار اربیل عراق، موزهی هنرهای معاصر کرمان، موزهی مازندران و ... آثار فخیم او را در خود جای دادهاند.
راد به معیارهای انسانی و فرهنگی در میان آداب و سنن مناطق و اقوام مختلف ایرانزمین نیز، توجه ویژه دارد. او توانسته است نقبی بزند به رسوم کهن و شکل زندگی و فرهنگ مردمان غیور و خونگرم ایران، خصوصا مردم کردستان و سیستان و بلوچستان ایران؛ و نیز توانسته است ارزشهای بصری و تصویری این فرهنگ و سنت را با طراحیهای منحصر بهفرد، مُجسم و اجرا کند.
تجسم ناب، تکنیکهای ویژه، بازی با رنگهای درخشان و استفادهی خلاقانه از رنگ فیروزهای، از مشخصات آثار راد است. /پ
نظر خود را بنویسید