فردای کرمان – گروه جامعه: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شرکت در کلاسهای جبرانی تابستانه برای دانشآموزان اول و دوم ابتدایی اجباری نیست، گفت: «اما خواهش ما این است که خانوادهها این فرصت را جدی بگیرند».
وی با تاکید بر اینکه خانوادهها باید دورهی تقویتی را جدی بگیرند، توضیح داد که هدف این برنامهها، دانشآموزان دورهی اول ابتدایی که در درسهای فارسی و ریاضی در کارنامهی آنها "قابل قبول" و یا "نیازمند تلاش بیشتر" ثبت شده و دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی که در دروس علوم، ریاضیات و فارسی در کارنامهی آنها، "قابل قبول" و "نیازمند تلاش بیشتر" برایشان ثبت شده است، هستند.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، رضوان حکیمزاده در توضیح جزئیات برگزاری کلاسهای جبرانی تابستانه اظهار کرد: «برنامههایی برای جبران ضعف آن دسته از دانشآموزان که به هر دلیل نتوانستند مهارت لازم را در سال تحصیلی گذشته کسب کنند برای هر دو دورهی ابتدایی و متوسطه اعلام شده است».
وی با بیان اینکه بخشنامهی مربوطه را به استانها ارسال کردیم و مسئولیت اجرای برنامه برعهدهی مدیران مناطق و مدارس است، گفت: «آنها دانشآموزان را شناسایی کرده و با همراهی خانواده، از بسترهای مناسب با شرایط منطقه استفاده میکنند. در قالب تفاهمنامهای با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان اعلام آمادگی کردند تا به ما کمک کنند. از این طریق و با بهرهگیری از سایر امکانات مناطق، ۱۲ جلسهی آموزشی در نظر گرفته شده و برگزار میشود تا این ضعف در مهارتهای پایهی خواندن و نوشتن جبران شوند».
حکیمزاده در پاسخ به اینکه بنابراین دانشآموزان در این کلاسها با معلمان خودشان نخواهد بود؟ گفت: «دانشآموزان بابت شرکت در این جلسات تقویتی هزینهای نمیپردازند. معلمان هم اگر خودشان علاقهمند بودند کمک کنند، مانعی نیست ولی در عین حال اجباری هم وجود ندارد. از خانوادهها میخواهیم دوره تقویتی را جدی بگیرند، چون اگر بچهها با ضعف پایهی اول، وارد دورهی تحصیل شوند جبران آن بسیار دشوار است و اثرات نامطلوبی در طول دورهی تحصیل به همراه خواهد داشتم.
وی افزود: «شرکت در این دوره اجباری نیست، ولی خواهش ما این است که خانوادهها این فرصت را جدی بگیرند».
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین دربارهی ارزشیابی مجدد و تاثیر آن روی نمرات دانشآموزان گفت: «ارزشیابی دورهی ابتدایی، کیفی است. در آخر دوره یک ارزشیابی انجام میشود تا اطمینان یابیم مشکلات رفع شده باشد. هدف جبران ضعف یادگیری به ویژه در مهارت پایهی خواندن و نوشتن است و تاثیر منفی در سرنوشت تحصیلی بچهها ندارد».
وی افزود: «ما از همهی بسترهای آموزشی استفاده میکنیم. اختیار را به مناطق واگذار کردیم، زیرا هر منطقه شرایط متفاوتی دارد. از بستر شاد و مدرسه تلویزیونی استفاده میکنیم و در مناطقی که امکان آن وجود داشته باشد طی هماهنگی با ستاد کرونای منطقه، کلاس حضوری در گروههای کوچک هم برگزار میشود».
حکیمزاده دربارهی آن دسته از نوآموزان ورود به کلاس اول که در دورهی پیشدبستانی شرکت نکردهاند، گفت: «برای آنها که از پیشدبستانی بازمانده باشند نیز برنامهی جبرانی داریم که از خرداد ابلاغ شده است و به صورت رایگان برگزار میشود. اگر خانوادهها به منطقه مراجعه کنند میتوانند کودکان خود را ثبتنام کنند». /پ
نظر خود را بنویسید