فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با بیان اینکه قرنطینهی دو سالهی دانشآموزان رشد جسمی و روانی آنان خصوصا رشد اجتماعی، شناختی و هویتیابی آنها را با مخاطره مواجه کرده است، با انتقاد از جایگاه فعلی مشاوران و روانشناسان در مدارس، گفت: «آسیبهای روانشناختی وارده بر دانشآموزان در دوران پاندمی کووید ۱۹ بزرگترین نگرانی ما است و این مساله به قدری جدی است که بهتر بود وزیر آموزش و پرورش از میان روانشناسان انتخاب میشد تا از این گذر تاریخی عبور میکردیم».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، دکتر محمد حاتمی ۲۰ آبانماه اظهار کرد: «وزارت آموزش و پرورش باید با حساسیت جایگاه روانشناسان و مشاوران را در مدارس درک کرده، جایگاه فعلی آنها را ارتقاء دهد و اینگونه نباشد که به عنوان یک زنگ تفریح به مباحث مشاوره و روانشناسی در مدارس نگاه شود».
وی با انتقاد از نقش کمرنگ مشاوران و روانشناسان استخدام آموزش و پرورش و با اشاره به سابقهی فعالیت خود در این وزارتخانه ادامه داد: «شرایط فعلی در آموزش و پرورش به گونهای است که مشاوره به عنوان یک کار جنبی، حاشیهای و به عنوان رفع تکلیف تلقی میشود، به طوری که در حالی حدود ۲۰ هزار مشاور در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند که رشتهی تخصصی بخشی از این نیروها اصلا مشاوره و روانشناسی نیست اما به عنوان مشاور مدرسه در استخدام وزارت آموزش و پرورشاند. بعضا رشتههای تخصصی در علوم پایه داشته و به هر دلیلی در رشتهی تخصصی خود تدریس نکرده و برای ادامهی کار در آموزش و پرورش به عنوان مشاور مدرسه استخدام شدهاند».
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه مشاوران در استخدام آموزش و پرورش نیاز به توانمندسازی دارند، ادامه داد: «اینها نیاز به آموزش دارند تا بتوانند وظیفهی خود را با دقت انجام دهند. باید سطح علمی و تخصصی مشاوران و روانشناسان وزارت آموزش و پرورش ارتقاء یابد. شرایط 1.5 سال اخیر بحرانی بوده و این بحران در سبک زندگی، روابط اجتماعی و تمام ابعاد روانشناختی زندگی اثر گذاشته و خواهد گذاشت. تا ۱۵ سال آینده اثرات روانشناختی کووید ۱۹ بر زندگی افراد ادامه دارد و از این رو باید متخصصین امر امور را به دست گیرند».
به گفتهی وی مسالهی سلامت روان دانشآموزان به دلیل پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه یک سال و نیمهی دانشآموزان به قدری جدی است که باید سلامت روان دانشآموزان در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گنجانده شود.
حاتمی همچنین از نمایندگان مجلس خواست تا مسالهی سلامت روان دانشآموزان را لحاظ کرده و این امر را در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی کنند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: «اگرچه مشاوران مدارس در گذشته نقش بسیار کم رنگی داشتهاند اما در شرایط فعلی جامعه هدف آنها تمام دانشآموزان هستند و از این رو باید تمام دانشآموزان را به صورت روزانه دیدهبانی کرده و در حوزهی پیشگیری، مداخله و ارتقاء رفتار دانشآموزان برنامه داشته باشند».
حاتمی دانشآموزان را از جمله گروههای در معرض خطر اختلالات روانشناختی در دوران پاندمی کووید ۱۹ دانست و با اشاره به توقف حدودا دو ساله در رشد و تحول شناختی آنها، افزود: «دانشآموزان به ویژه دانشآموزان نوجوان به دلیل اینکه در سن تحول جسمی، شناختی، اجتماعی، هیجانی، رفتاری و اخلاقی هستند، در ایام پاندمی کووید ۱۹ التهابات بسیار بالایی را تجربه کردند. با قرنطینه و بسته شدن مدارس شاهد آن بودیم که تحولات رشدی و شناختی که باید در دانشآموزان ایجاد میشد با وقفه مواجه بود که اگر نتوانیم آن را هماکنون جبران کنیم، با آسیبهای جدی در دانشآموزان فعلی و بزرگسالان آینده روبهرو خواهیم شد و این مساله بزرگترین نگرانی ما است».
وی، خانوادهها، معلمان و مشاوران مدارس را بازیگران اصلی زندگی دانشآموزان دانست و با تاکید بر لزوم آگاهسازی و آموزش این سه دسته، خاطرنشان کرد: «در این راستا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش است. ما طرحی را آماده کردهایم که مطابق با آن به ازای هر ۲۰۰ دانش آموز یک روانشناس یا به ازای هر مدرسه یک روانشناس آماده خدمت باشد. در این زمینه میتوانیم از طریق ظرفیت ۴۰ هزار عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنیم تا این مشاوران و روانشناسان به صورت پاره وقت یا نیمهوقت و طبق اصولی خاص مشغول خدمترسانی در مدارس شوند و از این پس شاهد این باشیم که تمام مدارس کشور از خدمات مشاوران و روانشناسان بهرهمند هستند و اینطور نباشد که تنها مدارس معدودی دارای مشاور باشند». /پ
نظر خود را بنویسید