فردای کرمان – گروه جامعه: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه اینکه امروز مهمترین راهکار در رفع آسیبهای اجتماعی توجه به کتاب، مطالعه و علمآموزی است، گفت: «مطالعه و کتابخوانی، مهمترین عوامل پیشگیری از آسیبها و جلوگیری از تهدیدات اجتماعی است».
به گزارش فردای کرمان به نقل از شبستان کرمان، سیدمهدی قویدل، ۲۴ آبانماه در دیدار با مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کرمان که در محل کتابخانه مرکزی انجام شد؛ جایگاه والای علم و کتاب در احادیث و روایات را مورد تأکید قرار داد و فرمایشات رهبری را نیز یادآوری کرد.
وی مطالعه و کتابخوانی را از مهمترین عوامل پیشگیری از آسیبها و جلوگیری از تهدیدات اجتماعی دانست و اظهار کرد: «آسیبهای اجتماعی نشان از این است متولیان فرهنگی و نهادهای مردمی که وظیفهی فرهنگسازی دارند، در این مسئله ورود جدی نداشتند».
معاون دادگستری استان کرمان با تأکید بر اینکه امروز مهمترین راهکار در رفع آسیبهای اجتماعی توجه به کتاب، مطالعه و علمآموزی است، یادآور شد: «نگاه ما فرهنگسازی و ترویج مهارتهای زندگی و آموزشهای پیش از ازدواج است تا روستاها و جوامع آسیبپذیر را توانمند کنیم».
وی با برشمردن آسیبهایی ازجمله خشونت علیه زنان، ازدواجهایی با اتباع بیگانه و بدون تحقیق انجام میشود و نتایج بسیار سوء دارد و ... بیان کرد: «در هر یک از حاشیههای شهر که ورود کنیم، پایگاه پیشگیری و انسجامبخشی اجتماعی ایجاد میکنیم و به این فکر افتادیم جای کتابخانه و کتاب در این حاشیهها خالی است».
قویدل ادامه داد: «شاید در بعضی از مساجد، کتابهایی باشد اما ممکن است اقناعکننده نباشد و یا اطلاعرسانی نشده باشد که ما باید از تکتک خانوادهها بخواهیم که به سمت مطالعه بروند».
وی افزود: «وظیفه داریم در بحث اطلاعرسانی و استفاده از ابزارهای نوین علمی برای ارتقا سواد خانوادهها زمینههایی ایجاد کنیم که نتیجهی آن کاهش آسیبها و جرایم در سطح جامعه است».
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه امروز نگران ماهیت اجتماعی پروندهها هستیم که باید قبل از ورود به دستگاه قضایی برای آن چارهجویی شود، گفت: «در پروندههای فرهنگی اجتماعی باید اقدامات فرهنگساز در ابعاد مختلف انجام شود که علت چیست و کدام دستگاه دولتی و اجرایی و فرهنگی کوتاهی کرده است».
وی ادامه داد: «پس از این، سهم هر کدام از دستگاهها مشخص و دعوت میشوند تا برای این مسئله چارهجویی شود و ما حتی کودکان فاقد هویت، بازماندگان از تحصیل و ... را شناسایی میکنیم و درصدد هستیم تا با آموزش مهارتهای زندگی، فرهنگسازی و بالا بردن سرانهی مطالعه و استفاده از مربیان آموزشی و ظرفیت خیرین، در حاشیهی شهرها اقداماتی انجام دهیم». /پ
نظر خود را بنویسید