فردای کرمان – گروه جامعه: مدیر تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور، با اشاره به ویدئوهایی که از اشتباهات دانشآموزان هنگام آموزش در فضای مجازی منتشر میشود، گفت: «اگرچه این ویدئوها برای بزرگترها خندهدار به نظر میرسند و به زعم آنها شادیآور است اما این اشتباهات چالش بزرگی برای بچهها محسوب شده که با رسانهای شدن آنها، احساس حماقت، شرم و در نهایت کاهش اعتماد به نفس در وجود بچهها شکل میگیرد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، دکتر نازنین حبیبی ۲۷ آبانماه در آستانهی روز جهانی پیشگیری از کودکآزاری، اظهار کرد: «اینکه بزرگترها به اشتباهات دانشآموزان در حین تحصیل میخندند و آنها را دستمایهای برای شوخی قرار داده و ویدئو و یا صوت این اشتباهات را برای یکدیگر ارسال میکنند طبیعتا نوعی کودکآزاری محسوب میشود چراکه افراد در حال خندیدن به نقطهضعف کودکان و نوجوانان هستند و از سوی دیگر در حال انتشار اطلاعات و چالشهای درسی بچهها بدون اجازهی خودشان هستند».
این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: «در حالی بزرگترها ویدئو اشتباهات دانشآموزان را انتشار میدهند که شاید این کودکان تمایلی نداشته باشند که ویدئو و یا صوت آنها منتشر شود و از سوی دیگر ما نمیدانیم قرار است این کودکان و نوجوانان در آینده به چه جایگاهی برسند و شاید نخواهند ویدئو و یا صوت آنها در دست همگان باشد. اینگونه این دانشآموزان مجبورند این احساس بد مورد تمسخر واقع شدن را از کودکی تا بزرگسالی همراه خود داشته باشند».
وی با بیان اینکه نمیتوان نقش عملکرد والدین نسبت به فرزندان در دوران کودکی را در چگونگی جایگاه اجتماعی و آیندهی فرزندان نادیده گرفت، افزود: «اگرچه این ویدئوها برای بزرگسالان و والدین خندهدار به نظر میرسد و در حال انتشار و باز نشر آنها هستند اما این امر در واقع یک چالش بزرگ برای کودکان یا نوجوانانی که ویدئو آنها در حال انتشار است، محسوب میشود. این دانشآموزان به اندازهی کافی هنگام اشتباه کردن در بین همسالان و در مدرسه، حس شرم را تجربه میکنند و احساس شرم دارند که چرا نتوانستند از پس آن موضوع یا درس و یا نکته برآیند، حال آنکه اگر این اشتباهات به صورت صوت و یا ویدئو منتشر و رسانهای نیز شوند، احساس حماقت شدیدی به آنها دست میدهد».
مدیر تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور، با اشاره به دست به دست شدن ویدئوها و صوتهای یاد شده و تماشای آنها توسط اقوام و دوستان دانشآموزان، اظهار کرد: «رسانهای شدن اشتباهات دانشآموزان حس حماقتی در آنها ایجاد کرده و این حس حماقت برایشان شرم نیز به همراه میآورد. این حس شرم به ویژه در بچههایی که اختلال یادگیری نیز دارند بیشتر احساس میشود و این در حالی است که در نسل جدید، اختلال یادگیری و اختلال بیشفعالی از جمله اختلالات بسیار شایع است و در مدارس و بچه ها بسیار دیده میشود».
حبیبی یادآور شد: «تمرکز در آموزش مجازی به خودی خود برای بچهها بسیار سخت است و این موضوع برای دروسی که بچهها علاقهای به آنها نیز ندارند بیشتر هم میشود و از این رو به دلیل اینکه انگیزهی درونی برای درس خواندن در آموزش آنلاین کمتر است، چنین اشتباهاتی که به زعم بزرگترها خندهدار به نظر میرسد در آموزش آنلاین بیشتر دیده میشود».
وی با تاکید بر اینکه اگرچه بزرگترها این اشتباهات را با مزه میپندارند اما از دید دانشآموزان این موضوع تمسخر آنها محسوب میشود که در نهایت به کاهش اعتماد به نفس کودک و نوجوان میانجامد، خاطرنشان کرد: «از جمله بزرگترین آسیب این رفتار کاهش اعتماد به نفس دانشآموزان است چراکه بچهای که به خاطر اشتباهش این همه به او خندیدهایم، دیگر اعتماد به نفسی برایش باقی نمیماند. اگرچه چنین ویدئوها و صوتهایی برای ما خندهدار است اما برای بچهها شرمآور است. والدین نباید به این ویدئوها و صوتها بخندند و آنها را بازنشر کنند. حتی اگر این ویدئوها برای والدین ارسال شد نیز نباید آنها را باز نشر کنند تا این چرخه اشتباه ادامه پیدا نکند». /پ
نظر خود را بنویسید