فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه رسانه حق دارد درخواستهای بهحق مردم را از مسئولان پیگیری کند، گفت: «همه باید به نقش مطالبهگری رسانه در جامعه توجه داشته باشند و این حق رسانهها را به رسمیت بشناسند».
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی با اشاره به اینکه به دنبال تقویت تعامل بین دستگاه قضایی و رسانهها هستیم، تاکید کرد: «رسانهها را یار دوازدهم دستگاه قضایی میدانم و بر این موضوع باور و اعتقاد دارم و به هیچ وجه رسانه گریز نیستم».
وی ادامه داد: «حرف محرمانهای از مردم نداریم و رسانهها نیز مورد اعتماد دستگاه قضایی هستند و از این رو تلاش میکنیم که ارتباطات رسانهای دادگستری کل استان کرمان توسعه یافته و زمینۀ حضور اصحاب رسانه در جلسات بهصورت مستمر و بیش از پیش فراهم شود».
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری استان کرمان، وی در جمع خبرنگاران و اعضای هیات اندیشهورز سازمان بسیج رسانه سپاه ثارالله استان کرمان بیان کرد: «باید باور داشته باشیم که رسانهها در داخل کشور راه ارتباط صحیح با مردم بوده و دلسوز نظام و انقلاب هستند و در حقیقت دنبالکنندۀ آرمانهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند».
حمیدی خاطرنشان کرد: «رسانهها می توانند کمککننده و یار مدیران باشند و این مهم در تمامی دستگاهها صدق میکند».
وی اصحاب رسانه را سخنگوی مردم و طرحکنندۀ خواستههای بهحق مردم از دستگاه قضایی و سایر دستگاهها دانست و گفت: «سختگیری برخی مدیران در رابطه با رسانهها موجب شده که مردم حرفهای خود را در کف خیابان مطرح کنند و زمینۀ سوءاستفادۀ رسانههای معاند فراهم شود زیرا زمانی که راه قانونی برای طرح مطالبات و درخواستهای مردم بسته شود، راه برای رسانههای معاند باز میشود».
رئیس کل دادگستری استان کرمان بر پرهیز از خودسانسوری نیز تاکید کرد و افزود: «باید از ظرفیت رسانه برای تبیین خدمات انجام شده در جامعه و در بین مردم استفاده شود و از این رو رسانهها یار و مددکار دستگاهها برای تبیین خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار میروند».
وی اظهار کرد: «باید خدمات انجام شده به مردم گفته شود زیرا امروز دشمن به دنبال آن است که مسئولان و نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد و از این رو رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع جهاد تبیین را مورد تاکید قرار دادهاند».
حمیدی گفت: «جهاد تبیین به معنای آن است که مدیران با استفاده از ابزار رسانه عملکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی را به مردم اطلاعرسانی کنند و باعث توسعۀ امید در جامعه شده و در مقابل سیاهنمایی دشمنان ایستادگی کنند».
وی، اعتمادسازی را اصلی مورد تاکید برشمرد و ادامه داد: «آسیبشناسی اقدامات انجام شده و دلایل نارضایتی مردم از برخی خدمات نیز باید با همکاری رسانهها مشخص شود».
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: «امروز کار مهم دستگاه قضایی این است که اعتماد عمومی را با عملکرد، رفتار و گفتار خود به جامعه برگرداند و در این رابط قضات، روسای دادگستریها، دادستانها و ... باید پای کار بیایند و اعتماد مردم به دستگاه قضایی را ترمیم کنند».
وی تاکید امام راحل بر طرح صادقانه موضوعات به مردم را مورد اشاره قرار داد و گفت: «امروز توسعۀ دادرسیهای الکترونیک افتخاری برای دستگاه قضایی است و بر این اساس مردم میتوانند امورات قضایی خود را از منزل پیگیری کنند و اگر در این رابطه اطلاعرسانی لازم به جامعه صورت گیرد، در افزایش رضایتمندی مردم موثر خواهد بود».
حمیدی افزود: «کاستیهای موجود در روند رسیدگی به پروندهها نیز باید با طرح دلایل به مردم اطلاعرسانی شود؛ به عنوان نمونه اگر مردم بدانند که دستگاه قضایی با افزایش ورودی پروندهها روبهرو است؛ دلایل اطالۀ دادرسی را درک میکنند و البته در کنار این موارد دستگاه قضایی نیز باید تلاش کند که این مسائل در اسرع وقت برطرف شود».
وی، مطالبهگری رسانهها در حوزههای اقتصاد و معیشت و توسعه اقدامات حوزۀ پیشگیری از وقوع جرم را در کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی موثر دانست و اضافه کرد: «مدیران نباید انتظار داشته باشند که رسانهها کم کاریهای آنها را توجیه کنند اما باید با اطلاعرسانی صحیح، اقدامات منطقی انجام شده را با وجود نیروی انسانی و امکانات موجود به مردم اعلام کرد».
حمیدی گفت: «رسانهها را امانتدار میدانیم و بر این اصل معتقدیم که رسانهها حرف مردم را به طور دقیق به دستگاه قضایی و اقدامات دستگاه قضایی را نیز به شکل دقیق در جامع مطرح میکنند؛ مگر آنکه خلاف این موضوع به اثبات برسد».
وی اظهار کرد: «اصل مطالبهگری در جامعه صحیح و مورد قبول است اما اینکه افرادی مسائل شخصی خود را به عنوان مطالبات عمومی مردم مطرح کنند، پذیرفته نیست».
حمیدی با تاکید بر انتقادپذیری مدیران، افزود: «انتقاد باید منطقی و سازنده باشد و بر این اساس نقد سالم و دلسوزانه یکی از وظایف رسانهها به شمار میرود».
وی با تاکید بر اینکه انتقاد نباید به مشکلات عمق ببخشد و باید سازنده و همراه با ارائۀ راهکار باشد، گفت: «در دستگاه قضایی از انتقادات سازندۀ رسانهها نیز استقبال کرده و تلاش میکنیم که مشکلات را برطرف کنیم و در هر کجا که امکان رفع مشکلات نباشد نیز دلایل آن را به رسانۀ منتقد اعلام خواهیم کرد». /پ
نظر خود را بنویسید