فردایکرمان ـ گروه جامعه: زمان زیادی از اجرای طرحی با عنوان ساماندهی ترافیکی میدان بیرمآباد در شهر کرمان نگذشته بود که اعضای شورای شهر و پلیس، نسبت به طرح ایراداتی گرفتند و خواستند تا بازنگری شود.
به گفتۀ معاون عمرانی استاندار کرمان، هفتۀ گذشته طرح بازنگریشده در شورای ترافیک استان به تصویب رسید و اکنون در حال اجراست.
دکتر رضا ناصری معمار و مدرس دانشگاه اما روز گذشته، در صفحۀ شخصی خود در اینستاگرام، طرح فعلی را نامناسب و دارای ایرادات جدی دانست و با ذکر دلایل متعدد تصریح کرد: «طرح در دست اجرا، تاثیر محسوسی در کاهش میزان تصادفات نخواهد داشت».
وی معتقد است: «طرح در حال اجرا، بیهودهکاری و تنها وانمود کردن به انجام کار است و ضعف جدی بدنۀ کارشناسیِ دولتی را نشان میدهد».
در ادامه، متن کامل توضیحاتی که وی نوشته را میخوانید.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، ناصری در اینباره نوشت: «میدان بیرمآباد کرمان، زیبا و پر از پتانسیل است، البته در شرایط اکنون با مسائل متعددی روبهروست، از جمله تداخل، بیانضباطی و آشفتگی خطرآفرین و مرگبار سواره با سواره و سواره با پیاده، که منجر به حوادث پرشماری در این سالها شده است».
وی افزود: «دلیل اصلی موضوع این است که در تمام شهر کرمان تسریع حرکت سواره اولویت بدون رقیب بوده و انبوهی از ضوابط ایمنی و انباشتی از سایر شئون شهر در پای تسريع حرکت سواره سر بریده شده است».
وی در توضیح بیشتر در اینباره نوشت: «در دورهای نسبتا طولانی و مخرب، مدیر شهری احساس میکرد مشکل ترافیک با گشادی معابر حل میشود. پیادهرو و فضای سبز و ایمنی و درخت و میراث تاریخی و... همه را در هم میریختند و تا جای ممکن جدولها را به اطراف هل میدادند تا خودروی شخصی عرصۀ بیشتری برای جولان داشته باشد. پس شما با انبوهی از میادین، تقاطعها، خیابانهای گل و گشاد روبهرو هستید که با ابتداییترین اصول و استانداردهای هندسۀ معابر همخوانی ندارد. میدانهایی در کرمان هست که برای عبور از آنها نه تنها به کاستن از سرعت نیازی نیست، بلکه ممکن است حتی فرمان خودرو ذرهای منحرف نشود. میدان بیرمآباد هم با همین ایده در این سالها تا میشده گل و گشاد شده بود».
وی ادامه داد: «حالا مدیریت شهری منفعل و واکنشی کرمان، پس از انبوهی حادثه در این نقطه، ناگزیر شده تا مداخله کند. اینکه باید کلیت میدان را از تمام جوانب و مسائلش را با هم میدیدند و در یک اقدام یکپارچه مورد مداخله قرار میدادند، درست. مثلا باید جدارهها را هم اصلاح میکردند، برای ایستگاههای تاکسی فکر میکردند، معماری میدان را سر و شکل میدادند و... فعلا تصمیم گرفتهاند به طریقی تنها میزان حوادث و تصادفات را کاهش دهند، اما خیالی باطل را پروریدهاند: طرح در دست اجرا، تاثیر محسوسی در کاهش میزان تصادفات نخواهد داشت».
وی در ادامه، دلایل خود را ذکر کرد:
«اول ـ چون بیانضباطی و آشفتگی موجود، حاصل موضوعات متعدد و دارای جنبههای گوناگون است و تنها زمانی نتیجۀ مطلوب حاصل میشود که اغلب آنها دیده شده باشد. مثلا آشفتگی، جنبهای ادراکی و ذهنی دارد که تا جدارهها و معماری میدان سر و شکلی نگیرد، بهسامان نمیشود.
دوم ـ در همان موضوع اصلاح هندسۀ معبر، دوباره قرار است یک تغییر غیراستاندارد و خیلی محافظهکار جایگزین شود. قرار است تنها در نقاطی از میدان که اساسا از سیرکلاسیون و دبی عبوری اصلی میدان خارج است، با جدولگذاری از سطح سرویس سواره کاسته شود؛ سطحی کاسته میشود که همین حالا هم زیر سرویس نیست.
سوم ـ البته این طرح برخی حرکتهای خارج از سیکل اصلی را کنترل و محدود میکند و تا حدی باعث تنگ شدن معبر میشود و از این جهت مثبت است، اما همین کاهش عرض معبر را هم بسیار محدود انجام میدهد و به هیچ وجه وارد محدودۀ اصلی سطح سرویس میدان نمیشود.
چهارم ـ تصادفها و اضطراب عبور و مرور در این میدان به صورت عمده به این دلایل است: سرعت زیاد سواره، زوایای برخورد غیر استاندارد، تداخل حرکت سواره با پیاده، پارکسوارهای غیر اصولی، معماری آشفتۀ جدارهها، وضوح پایین فضا، عدم خطکشی و علامتگذاری ترافیکی.
وی سپس با طرح این پرسش که راهحل چیست؟ مواردی را برشمرد: «بازنگری در تعداد ورودی و خروجیهای سوارۀ میدان و تلاش برای کاستن از تعداد آنها با پیشنهاد معابر جایگزین، افزایش شعاع جزیرۀ میانی تا حد ممکن به منظور اصلاح زوایای برخورد و افزایش فاصلۀ بین نقاط اتصال میدان به معابر منتهی به میدان، کاستن از شعاع فیلت برخورد میان معابر و محیط میدان؛ ورودیها و خروجیهای میدان باید تا حد امکان عمود بر میدان باشند و نه مثل وضع موجود مماس بر دایرۀ بیرونی و تنگ کردن گلوگاه اتصال معابر و میدان به جای تعریضهای غیراصولی موجود از جمله برخی راهکارهاست».
وی در ادامه نوشت: «همچنین، رژیم دادن معبر گرد میدان تا حد ممکن، نصب دوربینهای نظارتی کنترل سرعت در معابر منتهی به میدان و در فاصلۀ کمی از میدان، احداث speed table (میز کاهندۀ سرعت) استاندارد و خطکشی عابرپیاده در گلوگاه اتصال معابر به میدان، نصب علائم و چراغهای هشداردهندۀ عبور عابر پیاده، بررسی امکان نصب چراغ قرمز بر یک یا تعدادی از ورودیهای میدان، خطکشی ترافیکی اصولی و نصب علائم هشدار و آشکارساز کافی، افزایش روشنایی میدان و فضای اطراف آن، طراحی اصولی پارکسوار و ساماندهی جایگاه تاکسیها و اتوبوسهای حملونقل عمومی، احداث پیادهرو و طراحی گذر ایمن عابر از عرض معابرسواره، طراحی معماری میدان و اصلاح منظر جدارهها بهمنظور افزایش خوانایی و بهبود ادراک و انسجام فضا نیز از دیگر راهحلهاست».
وی در پایان تصریح کرد: «طرح در حال اجرا، بیهودهکاری و تنها وانمود کردن به انجام کار است و ضعف جدی بدنۀ کارشناسیِ دولتی را نشان میدهد».
ناصری اضافه کرد: «مدام انجام کارهای اصولی به تعویق میافتد و سرمایه و زمان با طفره رفتن به هدر میرود».
وی نوشت: «اینها را نوشتم تا در ماههای آینده و با مراجعه به آمار تصادفات، پیشبینیِ عبث بودن طرح در حال اجرا را بیازماییم». / الف
نظر خود را بنویسید