فردایکرمان – گروه اقتصاد: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر ۶.۵ میلیون خودرو از ۲۵ میلیون دستگاه خودروی سواری شمارهگذاری شده و همچنین ۱۰ میلیون موتورسیکلت از ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت شمارهگذاریشده در کشورمان فرسوده هستند، گفت: «این در حالی است که طبق قانون، ما هر سال باید ۲۰ درصد خودروهای فرسوده را از رده خارج میکردیم، اما در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۹ هزار خودروی فرسوده در ایران اسقاط شدند و این آمار نشان میدهد که سرعت از رده خارج کردن وسایل نقلیۀ فرسوده در کشورمان بسیار پایین است».
داریوش گلعلیزاده، یکی از دلایل سرعت پایین فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده در کشور را افزایش شدید نرخ خودرو در سالهای اخیر و پایین بودن مبلغ تسهیلات اسقاط خودرو بیان کرد و افزود: «بخش دیگری از این مساله نیز در جلوگیری از واردات خودرو در چند سال گذشته ریشه دارد؛ زیرا ما در گذشته تصویب کرده بودیم که به ازای هر خوردروی وارداتی باید بسته به حجم موتور، دو یا سه خودرو اسقاط شود، اما متاسفانه متوقف کردن واردات خودرو عملا باعث از کار افتادن این مصوبه شد و آمار اسقاط خودروی فرسوده در کشور را به شدت پایین آورد».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایلنا، وی دربارۀ مهمترین گرههای حل نشدن مسالۀ آلودگی هوا و تداوم این معضل در دهههای اخیر در شهرهای بزرگ کشور توضیح داد: «متاسفانه تاکنون در کشورمان به اندازۀ اهمیت موضوع آلودگی هوا، به این مساله پرداخته نشده است؛ یعنی اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای راهکارهای لازم برای مبارزه با آلودگی هوا تخصیص داده نشده و در سالهای گذشته، عمدتا برنامه جامعی با پیشبینی بودجه مورد نیاز برای مقابله با این پدیده اجرا نشده است».
وی افزود: «بیشتر برنامههایی که تاکنون در حوزۀ مبارزه با آلودگی هوا مطرح شده، صرفا روی کاغذ مانده و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آن تامین نشده است. همین مساله نیز باعث شده که این برنامهها که اغلب بهصورت قانون، آییننامه یا بخشنامه رسمی تدوین شده است، عملا به نوعی به توصیهنامه تبدیل شود و تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور نداشته باشد».
اغلب تکالیف قانون هوای پاک به درستی اجرا نشده است
گلعلیزاده با تاکید بر اینکه اغلب تکالیف اصلی قانون هوای پاک (مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی) به درستی اجرایی نشده است، گفت: «تکالیف قانون هوای پاک که میتواند باعث کاهش میزان آلایندگی هوای کلانشهرها شود، کاملا معلوم است؛ از جمله این تکالیف نیز میتوان به توزیع سوخت استاندارد در سراسر کشور، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، توسعه و بهروزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی از طریق گسترش نیروگاههای تجدیدپذیر و مواردی از این دست اشاره کرد که در سالهای گذشته، اقدامات انجام شده برای اجرای آنها کافی نبوده است».
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: «در چند سال اخیر برخی اقدامات پیشبینیشده در قانون هوای پاک اجرایی شده، اما نحوه اجرای این اقدامات به گونهای نبوده است که بتواند تاثیر زیادی روی بهبود کیفیت هوای کلانشهرها بگذارد. به طور مثال، در فرآیند شمارهگذاری خودروهای تولید داخل یا خودروهای وارداتی، شرکتهای بازرسی مربوطه، نظارت مناسبی روی رعایت استانداردهای آلایندگی تعیین شده توسط سازمان محیط زیست دارند، اما کارایی کاتالیست، کنیستر و سایر قطعات مربوط به آلایندگی بسیاری از این خودروها، مدتی بعد از تردد آنها در سطح شهر یا جاده از دست میرود و چون رانندگان، این قطعات را به موقع تعویض نمیکنند، عملا خوردوهای در حال تردد، استاندارد آلایندگی خود را مدتی بعد از شمارهگذاری از دست میدهند».
بیش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ایران فرسوده است
وی در ادامه تاکید کرد: «علاوه بر خودروهای بنزینی، بخش مهمی از آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از تردد خودروهای دیزلی آلاینده است که نقش زیادی را در انتشار ذرات معلق آلاینده کوچکتر از ۲.۵ میکرون به عنوان مهمترین شاخص آلودگی هوا دارند و اساسا وقتی فیلترهای جاذب دودۀ خودروهای دیزلی به موقع تعویض نمیشود، آلایندگی این خودروها تشدید میشود».
گلعلیزاده با بیان اینکه ناکارآمد بودن سیستم حمل و نقل عمومی کشور باعث تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها شده است، اضافه کرد: «متاسفانه همین حالا بیش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر در ایران فرسوده است. همچنین ما در سیستم حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ با کمبود شدیدی مواجه هستیم و همین مساله باعث میشود که شهروندان ناچار باشند بیشتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و این مساله به افزایش ترافیک و تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها دامن میزند».
وی با تاکید بر اینکه شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی است، گفت: «متاسفانه ۹۴ درصد پایه تولید انرژی در کشورمان، احتراق سوختهای فسیلی است و این مساله باعث میشود که اثرات تجمعی ناشی از مصرف بالای این سوختها به افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها دامن بزند». /پ
نظر خود را بنویسید