فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: شب گذشته، فعالان گردشگری کرمان با استاندار و جمعی دیگر از مقامات استان در هتل وکیل جلسهای برگزار کردند و نام آن را «شب گردشگری کرمان» گذاشتند.
در این جلسه، صندلی خبرنگاران، نه که خالی باشد؛ صداوسیما بر آن نشسته بوده اما از رسانههای بخش خصوصی کسی در این جلسه شرکت نکرده، چون دعوت نشده بودند!
آنقدر به گردشگری استان کرمان، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی انتقاد وارد هست که دعوت نکردن از خبرنگاران در چنین جلسهای شاید چندان چشمگیر نباشد؛ اما از این بابت نادیده گرفتن خبرنگاران را، بهانهای برای نوشتن این یادداشت کردم که باری دیگر ندانمکاری و بیبرنامگی استان در امر گردشگری را یادآور شوم.
کرمان برای اینکه بتواند یک اقتصاد پویا در حوزۀ گردشگری داشته باشد، به اندازۀ کافی ظرفیت دارد اما نهادهای متولی دهههاست جز وعدههای بیسرانجام و شلختگی و فرصتسوزی و اهمالکاری در شکوفا کردن این ظرفیتها چیزی از خود بروز ندادهاند و اگر مردم کرمان بخواهند تا سالهای سال از این بابت طلبکار مسئولان باشد؛ حقشان است اما آیا رسانه نمیتواند برای حل این چالشها و عقبماندگیها نقشآفرینی کند؟ حتما که میتواند. قطعا که میتواند.
تکلیف مقامات دولتیِ رسانهگریز که مشخص است اما سوالم این است چرا اتاق بازرگانی کرمان و کمیسیون گردشگری اتاق و سایر فعالان بخش خصوصی به غیبت خبرنگاران در این جلسه تن دادند؟
با مسئول روابط عمومی اتاق کرمان در اینباره صحبت کردم؛ گفت که «جلسۀ دیشب فورسماژور بوده و صبح روز سهشنبه به ما گفتند برای یک نشست صمیمانه با فعالان گردشگری برنامهریزی کنید. نمیدانستیم قرار است مباحث جدی هم مطرح شود، برای همین خبرنگار دعوت نکردیم».
این در حالی است که روابط عمومی استانداری و روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی نیز که برای اغلب برنامهها خبرنگاران را دعوت میکنند هم خبری ندادند.
این مراسم آنقدر چراغ خاموش برنامهریزی و برگزار شد که این پرسش را ایجاد کرده که مگر قرار بود چه بگویند؟ یا چه تصمیمی بگیرند که خبرنگاران نباید حضور میداشتند؟
مطابق خبری که روابط عمومی اتاق کرمان منتشر کرده و اظهارات چهار سخنران شامل استاندار و معاون عمرانی وی و رئیس اتاق و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان در آن آمده است، همان حرفها و وعدههای تکراری و کلیشهای مطرح شده؛ اینکه کرمان کمبود گردشگر دارد، کرمان به پرواز خارجی نیاز دارد، گردشگری کرمان زیر سایۀ معدن و کشاورزی مورد غفلت قرار گرفته و طرح جامع گردشگری باید تهیه شود.
اگرچه همۀ این موارد، کمابیش درست است اما موضوع این است که پیشینیان هم، از این حرفها زیاد گفتهاند و گوشمان را پُر کردهاند و بعد که رفتند دیدیم ما ماندیم با کلی وعدۀ پوشالیِ توخالی و فرصتهایی که دود هوا شد.
از این روست که نقش رسانه را در شرکت در چنین جلساتی و وظیفۀ مقامات در اطلاعرسانی و پاسخگویی در برابر آنچه برای گردشگری انجام میدهند را پررنگ میدانیم چرا که استان پیش و بیش از همۀ اتفاقات، نیاز به شکلگیری گفتمانهای گردشگری و توسعه دارد و این را از طریق گفتوگو با رسانهها میتوان شکل داد. بنابراین، همۀ آنها که مسئولیتی دارند، چه در بخش خصوصی و چه در دولت، باید سهم خبرنگاران فعال و مستقل نهادهای رسانهای بخش خصوصی را جدی بگیرند. / الف
نظر خود را بنویسید