فردایکرمان - گروه جامعه: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی، مکمل موسسات آموزش عالی دیگر است تا خلاءهای این دانشگاهها را پُر کند، گفت: «یکی از مهمترین خلاءیی که وجود داشته، عدم وجود مهارت کافی در فارغالتحصیلان دانشگاهی است، آمار نشان میدهد بیش از ۴۰ درصد بیکاران، فارغالتحصیل دانشگاه هستند».
مسعود ایرانمنش از برگزاری دورههای کوتاهمدت با هدف مهارتافزایی نیروهای بخشهای مختلف خبر داد و افزود: «۳۰ درصد محتوای این آموزشها نظری و 70 درصد عملی است که میتواند برای فارغالتحصلان دانشگاهی نیز برگزار شود».
وی همچنین با اشاره به مشکل بهروز نبودن دورههای تحصیلی، متناسب با نیازهای شغلی جامعه، گفت که دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس شغلهای جدیدی که قرار است در سالهای آینده ایجاد شود، رشتههای جدید طراحی میکند.
ایرانمنش تاکید کرد که شرط اصلی دانشگاه علمی کاربردی برای توسعۀ مراکز، تضمین شغلی فارغالتحصیلان است و تقریبا ۷۰ درصد فارغالتحصیلان دانشگاه علمی کاربردی مشغول به کار میشوند.
وی در یک نشست خبری که ظهر 11 دیماه برگزار شد به اهداف شکلگیری دانشگاه علمی کاربردی و همچنین برنامههای این دانشگاه در راستای اشغال و کارآفرینی اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، ایرانمنش با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی ماموریت تربیت نیروهای ماهر و آموزش اشتغالمحور را برعهده دارد، اظهار کرد: «این دانشگاه در حال حاضر با ۱۳ مرکز در استان فعالیت دارد و بالغ بر ۷ هزار دانشجو و ۴۰۰ مدرّس در مراکز علمی کاربردی استان فعال هستند».
وی گفت: «هشت مرکز علمی کاربردی در شهر کرمان، دو مرکز در سیرجان، دو مرکز در شهربابک، یک مرکز در زرند و یک مرکز نیز در بم فعال هستند».
ایرانمنش با بیان اینکه پراکندگی مراکز علمی کاربردی استان در شمال و شمالغرب استان است، ادامه داد: «در جنوب کرمان مرکز فعال نداریم که یکی از برنامهها این است حداقل یک مرکز را در جنوب استان راهاندازی کنیم».
بهروز نبودن دورههای تحصیلی متناسب با نیازهای شغلی جامعه
وی با اشاره به فلسفۀ وجودی دانشگاه، توضیح داد: «دانشگاه جامع علمی کاربردی، مکمل موسسات آموزش عالی دیگر است تا خلاءهای این دانشگاهها را پُر کند».
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان افزود: «یکی از مهمترین خلاءیی که وجود داشته، عدم وجود مهارت کافی در فارغالتحصیلان دانشگاهی است، آمار نشان میدهد بیش از ۴۰ درصد بیکاران، فارغالتحصیل دانشگاه هستند».
وی بیان کرد: «بهروز نبودن دورههای تحصیلی متناسب با نیازهای شغلی جامعه از دیگر دلایل شکلگیری دانشگاه علمی کاربردی است».
ایرانمنش با بیان اینکه جامعه به سمت مهارتافزایی پیش رفته است، گفت: «سال گذشته بعد از کنکور، تقریبا ۸۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاهها داشتیم و ۴۰ درصد داوطلبان، انتخاب رشته نکردند و این نشان میدهد هم خانوادهها و هم نسل جوان به این نتیجه رسیدند که صرفا رفتن به دانشگاه و گرفتن مدرک، مشکل اشتغال را برطرف نمیکند و باید به سمت مهارتافزایی بروند».
ضعف فرهنگ کار در کرمان
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در استان کرمان ضعف فرهنگ کار است، یادآور شد: «رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به نیازی است که امروزه در جامعه احساس میشود اما بسیاری هنوز نسبت به آن شناخت ندارند».
وی توضیح داد: «یکی از مراکز علمی کاربردی استان، مرکز زغالسنگ است و رشتهای به نام مهندسی آتشکاری در آن داریم. کرمان را همه با عنوان بهشت معادن میشناسند. ما در زمینۀ استخراج، اکتشاف و فرآوری معادن نیازمند مشاغلی هستیم و رشتههایی مانند مهندسی آتشکاری باید جزو رشتههایی باشد که در کرمان از آن استقبال زیادی بشود اما سال قبل تنها سه تا چهار نفر داوطلب داشتیم».
ایرانمنش با بیان اینکه کرمان بهشت کار برای شهرستانهای دیگر است، گفت: «به عنوان مثال، بسیاری از فعالان ما در صنعت ساختمان غیربومی هستند».
وی با اشاره به یکی دیگر از مواردی که نشاندهندۀ ضعف فرهنگ کار در استان کرمان است، بیان کرد: «یکی از نشانههای قوت یا ضعف فرهنگ کار، میزان درآمد سرانۀ مردم است، آمار نشان میدهد درآمد سرانۀ مردم کرمان سالانه ۷۰ میلیون تومان است و این در حالیست که درآمد سالانۀ کل کشور ۱۲۰ میلیون تومان است».
نقص هرم نیروی انسانی در صنایع
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از مشکلات حوزۀ صنعت، نقص هرم نیروی انسانی در صنایع است. در صنایع پیشرفتۀ دنیا، به ازای هر مهندس باید چند تکنیسین و کارگر ماهر حضور داشته باشد اما در صنایع ما برعکس است و تعداد تکنیسینها و کارگران ماهر، بسیار کمتر از مهندسین است».
وی افزود: «یکی از اهداف ما رفع نقص این موضوع است به شرط اینکه صنایع با ما همکاری کنند و این آمادگی را داریم هم در بخش مهارتافزایی برای نیروهای موجود و هم برای تربیت نیروهای ماهر با صنایع همکاری کنیم».
ایرانمنش دربارۀ عدم همکاری صنایع، توضیح داد: «برخی مدیران صنایع، هرم نیروی انسانی را قبول ندارند و میخواهند پرسنل آنها از دانشگاه صنعتیشریف یا تهران و دارای مدرک کارشناسیارشد و دکترا باشند و متوجه نیستند دانشجویی که با آن پتانسیل از این دانشگاهها فارغالتحصیل میشود، چقدر از توانمندی خود در آن صنعت استفاده میکند. این فرد باید در جایی فراتر از آن صنعت کار کند. حداکثر پنج،شش نفر از این افراد میتوانند در آن صنعت کارایی مناسب داشته باشند و بقیه باید توسط تکنیسینها و کارگران ماهر انجام شود».
وی ادامه داد: «مهندس یعنی طراح، یک صنعت قبل از راهاندازی برای طراحی نیاز به مهندس دارد و بعد نوبت به تکنیسینها میرسد. متاسفانه مدیران صنعت ما توجیه نیستند و این در تمام کشور است».
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان بیان کرد: «صنایعی در استان داریم که بسیار وسیع فعالیت میکنند و ما در مجاب کردن آنها برای برگزاری دورههای مهارتافزایی مشکل داریم. حداقل این است که ما با برگزاری دورههای کوتاهمدت مهارتی میتوانیم توانمندی پرسنل این صنایع را تقویت کنیم مانند دورههای ضمنخدمتی که در ادارات برگزار میشود».
وی افزود: «برخی صنایع، یکسری مراکز آموزشی دارند که خودشان این دورهها را برگزار میکنند. یکسری دورههایی هم هست که ما برگزار میکنیم که آنها این دورهها را ندارند. ما اعلام آمادگی کردیم و الان هم یکی از تلاشهای ما این است که با صنایع عمدۀ استان این ارتباط را برای ایجاد مهارتافزایی برقرار کنیم».
ایرانمنش خاطرنشان کرد: «ایدهآل ما این است که آن واحد صنعتی بزرگی که در استان فعالیت میکند، در کنارش یک مرکز علمی کاربردی داشته باشد و نیروهای مورد نیازش را آنجا تربیت کند».
تضمین شغلی فارغالتحصیلان
ایرانمنش در ادامه با بیان اینکه برنامۀ جدی وزارت علوم این است که در دانشگاهها رشتههایی را توسعه بدهد که آیندۀ شغلی دانشجوها تضمینشده باشد، گفت: «یکی از برنامههای ما در دانشگاه توسعۀ مراکز است اما شرط اصلی ما برای توسعۀ مراکز، تضمین شغلی فارغالتحصیلان است».
وی خاطرنشان کرد: «مراکزی که در حال حاضر فعال هستند اگر بخواهند رشتهای را دایر کنند، اول در جامعه نیازسنجی میشود و اگر شغل برای فارغالتحصیل آن رشته وجود داشته باشد، رشتۀ جدید ایجاد میشود».
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ادامه داد: «در سالجاری دانشگاه علمی کاربردی حدود ۱۳۰ رشتۀ جدید بر اساس نیازسنجی طراحی کرده است».
وی با بیان اینکه آموزشها در دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف ایجاد اشتغال و کارآفرینی است که بر اساس نیازسنجی انجام میشود، گفت: «در مرحلۀ بعد دانشگاه نیازآفرینی میکند، یعنی بررسی میکنیم تا مشخص شود در طول سالهای آینده قرار است چه شغلهای جدیدی ایجاد شود و برای آنها برنامهریزی میکنیم و رشتههای جدید طراحی میشود».
برگزاری دورههای کوتاهمدت برای مهارتافزایی
ایرانمنش با بیان اینکه دورههای آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در دو بخش درازمدت و کوتاهمدت انجام میشود، گفت: «در بخش درازمدت، دورههای کاردانی و کارشناسی را داریم و در بخش کوتاهمدت، دورههای آزاد و تکدرس و آزاد ارائه میشود».
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان اظهار کرد: «هدف ما در دورههای کوتاهمدت بیشتر مهارتافزایی برای نیروهایی که در بخش صنعت و یا سایر بخشها فعال هستند، برگزار میشود و این آموزشها طوری طراحی میشود که ۳۰ درصد محتوای آنها نظری و 70 درصد عملی است که میتواند برای فارغالتحصلان دانشگاهی نیز برگزار شود». /پ
نظر خود را بنویسید