فردایکرمان – گروه اقتصاد: معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: «حدود ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده در محدودۀ شهری در کشور داریم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ناپایدار در آن قرار دارد».
فرزانه صادقمالواجرد به رانتهای ایجاد شده در تراکمفروشیها طی سنوات گذشته اشاره کرد و افزود: «اگر میخواهیم بافت فرسوده را نوسازی کنیم باید حداقلها را در نظر بگیریم تا معضل ناپایداری ساختمانها حل شود».
وی ادامه داد: «سود سرمایهگذار در بافت فرسوده قابل مقایسه با دیگر نقاط شهر نیست لذا میزان تسهیلات بانکی و صدور پروانه میتواند برای سرمایهگذار بهصرفه و جذاب باشد».
به گزارش فردایکرمان به نقل از مهر، وی 25 بهمنماه با حضور در برنامۀ خبری میز اقتصاد با بیان اینکه تعریف بافت فرسوده و چگونگی تعیین محدوده این بافتها از جمله مواردی است که مصوبۀ شورایعالی شهرسازی را دارد، اظهار کرد: «به جهت اهمیت بافتهای فرسوده ما در چند مصوبه به جمعبندی رسیدیم که آخرین مورد آن این است که در شهرهای ما، انواع بافتها با مخاطراتی همراه است که باید توجه ویژهای به آنها شود».
صادقمالواجرد با بیان اینکه چهار گونه مخاطره در بافتهای فرسوده وجود دارد، ادامه داد: «نخست بافتهایی است که با ساخت و ساز در مجاورت حریمهای طبیعی مانند رودخانهها و گسلها انجام شده است».
وی افزود: «بخش دوم مربوط سکونتگاههای غیررسمی هستند که در محدودۀ خارج از شهر قرار دارند و مسالۀ ویژهای که باید به آن توجه کرد و بخش سوم را تشکیل میدهد، بافتهای تاریخی است».
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در تشریح بخش چهارم مخاطرات در بافتهای فرسوده گفت: «بافتهای فرسوده بخش ناکارآمد داخل محدودۀ شهر هستند که دارای مالکیت شخصی هستند و ساخت و سازهای انجام شده در آن به علت وجود ریزدانهها، با ناپایداری ساختمانها در این محدوده همراه است».
وی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن بیان کرد: «یکی از بندهای این قانون اشارهای به بهسازی بافتهای فرسوده داشت که بر اساس آن، بعد از دو ماه از ابلاغ این قانون، شورایعالی شهرسازی مصوبهای را درباره اینکه شرکت بازآفرینی شهری و وزارت کشور آسیبشناسی در خصوص این بافتها داشته باشند، ابلاغ کند».
صادقمالواجرد اضافه کرد: «صرفاً با یک بستۀ کالبدی نمیتوان نوسازی بافت فرسوده را طلب کرد لذا یکی از موضوعاتی که در آسیبشناسی به آن رسیدیم تسهیل در نوسازی بافت فرسوده است».
وی با تاکید بر اینکه در بستۀ تشویقی ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی به محلهمحوری توجه ویژهای شده است، گفت: «با تجمیع ریزدانهها میتوان یک بلوک شهری را تشکیل داد که در این بلوک شهری میزان ساخت و ساز تا دو طبقه میتواند تشویق داشته باشد».
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ورود حد نصاب تفکیک به پروسه تجمیع جهت ساخت و ساز اعلام کرد: «بستر تسهیلگری در شهرها مهیا بوده لذا حدنصاب تفکیک به تشخیص کمیسیون ماده ۵ آن شهر است که میتوانند نسبت به متراژ زمین مجوز تراکم طبقات را بدهند».
وی در ادامه گفت: «در بافتهای فرسوده پلاکهایی داریم که امکان تجمیع با محیط پیرامون خود را ندارد لذا در پیشنهاد آخر بسته تشویقی ابلاغی به این موضوع اشاره شده است که پلاک مذکور بنا بر میزان قدرالسهم خود بتواند از کمیسیون ماده ۵ مجوز ساخت و ساز بگیرد».
صادقمالواجرد با اشاره به عرض معابر موجود در بافتهای فرسوده گفت: «عرض معابر نمیتواند کمتر از ۶ متر باشد».
وی در خصوص سازندگان بافتهای فرسوده اظهار کرد: «این بستۀ تشویقی دارای تنوع است و در آن هم مالک میتواند سازنده باشد و هم سرمایهگذار، لذا بافتهای فرسوده دارای زیربنای خوبی برای ساخت است».
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به ناپایداری ساختمانها توجه ویژهای داشت، تصریح کرد: «قطعاً بستۀ پیشنهادی تسهیلگر در ساخت و ساز است و میزان صدور پروانه در سراسر کشور مشخصکنندۀ تأثیر این بسته تشویقی خواهد بود و در چند ما ه آینده میتوان در رابطه با آن گزارش ارائه کرد». /پ
نظر خود را بنویسید