فردایکرمان – گروه اقتصاد: دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه در بازار آجیل کمبودی وجود ندارد، گفت: «در مدت دو سال گذشته صادرات روند کاهش داشته و پیشبینی میشود تا پایان سال صادرات خشکبار کمتر از یک میلیارد دلار باشد. این در حالی است که در سالهای قبل سابقۀ صادرات ۳.۵ میلیارد دلاری هم در بخش خشکبار رقم خورد».
زین العابدین هاشمی افزود: «امسال صادرات خشکبار بیش از ۵۰ درصد کاهش را تجربه کرد».
وی ادامه داد: «پیشبینی میشود حجم تولید سال آینده افزایشی باشد زیرا امسال صادرات افت زیادی داشت و بخشی از محصولات امسال به محصولات جدید سال آینده اضافه شده و ۱۴۰۲ سال بحرانی برای حوزۀ خشکبار خواهد بود».
به گزارش فردایکرمان به نقل از مهر، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات خشکبار ایران صادر میشود، بیان کرد: «با این وجود صادرات امسال کاهشی بود و علاوه بر این نباید فراموش کرد بین محصولات صادراتی و محصولات توزیع شده در بازار داخل تفاوت است؛ محصول بازار، آجیلی و به معنی کیفیت بالاست؛ اما چون با چند واسطه به دست مصرفکننده میرسد قیمتها نامتعارف به نظر میرسد. ضمن اینکه نمیتوان تأثیر نوسان بازار ارز را نادیده گرفت».
وی در پاسخ به آمار صادرات خشکبار از کشور گفت: «صادرات سال ۹۹، ۲.۵ میلیارد دلار بود. این عدد سال ۱۴۰۰، ۱.۵ میلیارد دلار شد. امسال هم در ۱۰ ماهۀ نخست سال ۷۹۰ میلیون دلار خشکبار از کشور صادر شد».
هاشمی دربارۀ وضعیت صادرات پسته هم توضیح داد: «صادرات این محصول استراتژیک امسال بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت. به عنوان مثال در ۱۰ ماهۀ نخست سال ۹۹، ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار پسته از کشور صادر شده بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۹ هزار تن به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار رسید اما امسال این عدد فقط ۴۶ هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار بود. بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده ضمن آنکه عنوان شد محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است». /پ
نظر خود را بنویسید