فردایکرمان – گروه اقتصاد: استاندار کرمان با بیان اینکه محورهای مواصلاتی استان کرمان زیر بار تردد بالایی از خودروهای سنگین حمل مواد معدنی، بار، محصولات کشاورزی و همچنین جابهجایی مسافر بهواسطۀ موقعیت جغرافیایی آن قرار دارد، گفت: «امکانات، تجهیزات، ناوگان حملونقل و ماشینآلات راهداری کرمان با ۳۰ هزار کیلومتر طول راههای استان تناسب ندارد».
محمدمهدی فداکار اضافه کرد: «کرمان استان حادثهخیزی است، سیلهای اخیر نیز خسارت زیادی به راههای استان وارد کردهاند و ناوگان حملونقل نیز باید نوسازی شود».
وی با اشاره به روکش نامناسب آسفالت محورهای رفسنجان، بم، انار، کرمان و سایر مناطق استان، افزود: «این در حالی است که کرمان محل عبور خودروهای باری و مسافری است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از پایگاه اطلاعرسانی استانداری کرمان، فداکار ۱۳ اردیبهشتماه در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، وضعیت راهها در استان کرمان را با وجود ظرفیتهای جغرافیایی و دو خط ریلی بسیار مهم دانست و ادامه داد: «نقاط حادثهخیز، سامانههای جادهای و ماشینآلات راهداری نیز با مشکل مواجه هستند».
نصب باسکول در معادن برای جلوگیری از آسیب به جادهها
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور نیز در این دیدار، کرمان را یکی از استانهای موفق و برتر در اجرای پروژههای راهداری با بیش از هزار میلیارد تومان معرفی کرد و گفت: «نگاه استاندار کرمان به سازمان راهداری بینظیر است و با اعتباراتی از معادن و سایر بخشها از راههای استان کرمان حمایت کرده و ما هم نگاهمان حمایتی است».
وی ادامه داد: «تفاهمنامۀ نگهداری راهها با ۶۰ درصد اعتبارات راهداری و ۴۰ درصد استانی را با نیمی از استانداریهای کشور منعقد کردیم که موارد اولویتدار از جمله روکش و رفع نقاط حادثهخیز در این حوزه مشخص میشود».
امانی افزود: «در حوزۀ نوسازی ماشینآلات راهداری نیز نامهای تنظیم کردهایم که دو برابر اعتبار پرداختی از سوی استان را، سازمان راهداری به این حوزه اختصاص دهد».
معاون وزیر راه و شهرسازی از ظرفیت قانون بودجه برای سرمایهگذاری بخش خصوصی جهت تقویت دوربینهای جادهای خبر داد و گفت: «محل دقیق بازگشت سرمایۀ بخش خصوصی، از محل جریمهها تعیین شده است».
امانی خاطرنشان کرد: «کرمان ظرفیتهای خوبی در حوزۀ حملونقل دارد، اما بیشتر مشکل ما با معادن است، درخواست ما این است که معادن را پای کار بیاورید که از مبدا، باسکول بگذارند تا بار ایمن و استاندارد حمل کنند».
لزوم تقویت دوربینهای جادهای
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این نشست به لزوم تقویت دوربینهای جادهای، اصلاح روکش آسفالت، نوسازی ناوگان حملونقل و ماشینآلات راهداری و ساخت راهدارخانهها در سطح استان اشاره کرد.
سیدمصطفی آیتاللهیموسوی افزود: «۷۷ نقطۀ حادثهخیز درونشهری و برونشهری استان کرمان امسال باید رفع شود که برنامهریزی آن در کمیسیون ایمنی استان انجام شده است».
احسان عراقیزاده، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای شمال استان کرمان نیز با اشاره به آسیب وارده به راههای استان به واسطۀ قرارگیری در کریدور شمال به جنوب کشور، بیان کرد: «کرمان پسکرانۀ بندرعباس و چابهار میشود و محور کرمان، بم و زاهدان یکی از محورهای شریانی و پرتصادف است که باید ایمنی آن را تامین کنیم». /پ
نظر خود را بنویسید