فردایکرمان – گروه جامعه: مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در مورد روند آمایش رشتهها در دانشگاههای غیردولتی کشور و احتمال حذف برخی کدرشتهمحلها یا حتی تعطیلی واحدهای دانشگاهی کمرونق غیردولتی توضیح داد: «در حال حاضر مشکل دانشگاههای غیردولتی صرفا مشکل رشتهها نیست؛ تعداد تقاضاهایی که از حدود ۸۲ موسسۀ غیردولتی داخل کشور دریافت میکنیم، بسیار کم است. بنابراین دانشگاهها و موسسات غیردولتی در گذشته مجوز تدریس کدرشتهمحلهایی را دریافت کردهاند، اما امروز میزان تقاضا برای این کدرشتهمحلها فرق کرده و به همین دلیل است که بحث ساماندهی آموزش عالی برای ما هم بسیار جدی است».
سیدرسول عمادی اضافه کرد: «بر اساس فاکتورهایی از قبیل نبود متقاضی برای برخی کدرشتهمحلها یا تغییر در ساختار سنی ایجاد شده در مناطق گوناگون و کل کشور، تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی غیردولتی دچار کمبود دانشجو شدهاند و حتی خیلی از دانشجویان صرفا دنبال رشتههایی هستند که بازار کار داشته باشند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایلنا، وی در ادامه یادآور شد: «موسسات آموزش عالی غیردولتی، همۀ نکاتی که در مورد تحولات کلی در نظام آموزش عالی در معاونت آموزشی وزارت علوم بررسی میشود را در نظر دارد و میخواهیم موسسات آموزش عالی غیردولتی نیز با تحول پیش رو همراه شوند، ضمن اینکه لازم است بتوانیم از اصل ۳۰ قانون اساسی و کفایت آموزش بهرهگیری کنیم تا موسسات دانشگاهی غیردولتی نیز تقویت شوند».
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: «باید خانوادههایی که میخواهند فرزندانشان با هزینههایی آزاد، در موسسات غیردولتی درس بخوانند، این امکان را برای خودشان فراهم ببینند. ما از این افراد حمایت میکنیم و این حمایتها هماکنون مشهود است و با دو شعار حمایت و ساماندهی کار را پیش میبریم».
عمادی تاکید کرد: «تمامی موسسات آموزش عالی غیردولتی که اکنون در حال فعالیت هستند و در کار آنها جدیت و عدم تخلف قابل مشاهده است، مورد حمایت ما قرار میگیرد و ساماندهی که در خصوص این دانشگاهها خواهیم داشت، در حد طرح تحولات کلی است و مطمئنا با سابقۀ ۳۷ سالهای که موسسات غیردولتی در آموزش عالی ایران دارند، نیاز است که در شرایط جمعیتی روز و در حالی که موسسات ما به دلیل کاهش دانشجو دچار مشکلاتی شدهاند، آنالیزی از سوی ما انجام شود و ببینیم چطور میتوانیم در طرح ساماندهی آموزش عالی نقش درستی ایفا کرده و از کمیت و کیفیت دانشگاههای غیردولتی دفاع کنیم».
وی با بیان اینکه اگر نیاز باشد با توجه به مطالبات منطقهای، میتوان تغییراتی در کدرشتهمحلهای فعلی ایجاد کرد، توضیح داد: «در تحولات پیش رو، نیازهای منطقهای را باید در نظر داشت و متناسب با این نیازها، میتوانیم رشتههایی را طراحی، تقویت و احیا کنیم که هم به اشتغال منطقه کمک کند و هم اگر قرار بود هزینههایی برای آموزشهایی متناسب با مطالبات منطقه و بوم در آموزش عالی صرف شود، حاصل این هزینههای مادی و غیرمادی، افزایش سطح دانش و علم منطقه در همان حوزهای باشد که نیازمند آن است». /پ
نظر خود را بنویسید