فردایکرمان ـ گروه جامعه: عضو هیات علمی و رئیس مرکز مطالعات محیطی شهر و روستای دانشگاه آزاد کرمان در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع «بررسی طرح کرمان 1404 با رویکرد گردشگری» گفت: «گردشگری طی شش دهۀ گذشته به یکی از بزرگترین بخشهای اقتصادی در جهان تبدیل شده و با وجود شوکهای گاه به گاه، تقریبا بدون وقفه و به مرور رشد کرده که نشاندهندۀ قدرت و انعطافپذیری این بخش از اقتصاد است».
دکتر مریم فداییقطبی افزود: «درآمدهای گردشگری بینالمللی که از طریق مقصدهای جهانی به دست میآید از دو میلیارد دلار در سال ۱۹۵۰ به ۱۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است».
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهانگردی بهترین گروه صادراتی است، اظهار کرد: «سهم استان کرمان با وجود توان بالقوهای که دارد از این بازار تقریبا صفر است! این در حالی است که رونق گردشگری استان افزایش درآمد ناخالص خانوار، کاهش فقر، توزیع متناسب درآمد حاصل از گردشگری، کاهش بیکاری، مهاجرت معکوس و رونق صنایع کوچک را به دنبال دارد».
عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: «تاکنون در کرمان اقداماتی در زمینۀ رونق گردشگری اتفاق افتاده ولی وقتی رصد میکنیم میبینیم گردشگری کرمان به جای رشدخطی معمول بیشتر رشد سینوسی داشته و بالا و پایین شده است، همچنین به جای اینکه در یک برنامۀ عملیاتی دنبال شود قائم به فرد و مدیر بوده نه به یک سیستم و همین باعث شده با تغییر مدیران گردشگری افول و فرود داشته باشد».
وی تصریح کرد: «این شرایط نیاز به یک برنامۀ عملیاتی در حوزۀ گردشگری را نشان میدهد».
وی با اذعان به اینکه در استان توان کافی برای اینکه بهطور جدی وارد بازار گردشگری بشویم، تاکید کرد: «به یک مدل برنامهریزی بومی توسعۀ گردشگری استان نیاز داریم که دقیقا مختص کرمان بوده و با الگوهای مشابه دیگر تفاوتهایی داشته باشد».
وی در ادامه برخی از مهمترین ضعفهای گردشگری استان در مقیاس خرد و کلان را برشمرد و توضیح داد: «در مقیاس کلان ضعف در بازاریابی گردشگری، توسعهنیافتگی منابع انسانی، شکست در جذب سرمایهگذار بخش خصوصی، کیفیت و کمیت زیرساخت، تسهیلات و تجهیزات گردشگری، فقدان برنامه برای افزایش ماندگاری و وفاداری گردشگران و عدم وجود برنامۀ راهبردی میانمدت توسعۀ گردشگری برخی از مشکلات این حوزه در استان است».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی 29 مهرماه در این نشست که با موضوع ارائۀ طرح گردشگری کرمان 1404 برگزار شد، در ادامۀ اظهاراتش بیان کرد: «در مقیاس خرد هم ضعفهایی داریم که مهمترین آن این است که خودمان آثار تاریخی خودمان را نمیشناسیم، بستههای متنوع گردشگری نداریم، تورگردانی ما خیلی قائم به فرد است، خدمات متناسبی در قیاس با بازارهای رقیب ارائه نمیدهیم، جاذبههای گردشگری در سطح استان پراکنده است و شبکه دسترسی به آن ضعیف است و بین ارزشهای گردشگری زنجیرۀ مناسبی ایجاد نشده است».
وی افزود: «این ضعفها با یک برنامۀ میانمدت توسعه و برنامۀ عملیاتی کوتاهمدت قابل بررسی و رفع است».
فداییقطبی سپس تاکید کرد: «چرخ گردشگری کرمان اگر در ریل درست خود قرار گیرد ضمن حرکت و حرکت تصاعدی میتواند به مرور خودش را هم بزرگتر کند. کاری که ما باید انجام دهیم این است که چرخ را در مسیر درست خود قرار دهیم و نگاه مسئلهمحور به گردشگری داشته باشیم و واقعبینانه آنچه داریم را نشان دهیم و هدف را هم مشخص کنیم».
وی در ادامه با اشاره به اینکه چندین سند بالادستی مشخص از جمله سند چشمانداز گردشگری 1404 را داریم، افزود: «این اسناد نواقصی دارند و هنوز به نتیجه نرسیدهاند. بنابراین باید در خود استان کاری بکنیم».
وی ادامه داد: «هدف را باید بر میزان درآمد گردشگری بگذاریم».
عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه به برنامۀ بومی توسعۀ گردشگری استان نیاز داریم به طرح گردشگری کرمان 1404 اشاره و خاطرنشان کرد: «ماموریت طرح این است که برنامۀ کوتاهمدت عملیاتی فراگیر 18 ماهه با تکیه بر زیرساختهای موجود داشته باشیم و هدف آن است که از بین تمام فاکتورهایی که در نتیجۀ گردشگری رخ میدهد که معمولا تعداد گردشگرها بیان میشود به درآمد حاصل از گردشگری برسیم».
وی اضافه کرد: «اگر طرح تصویب و اجرا و نتایج آن در 18 ماه مدنظر رصد شود و به رشد معقولی که انتظار داریم برسیم میتوان نتایج مطلوبی از طرح گرفت».
فداییقطبی بیان کرد: «شاید درآمدهای ناشی از گردشگری در مقایسه با سایر مزیتهای استان رقمی کلان نباشد اما موضوع مهم این است که سود گردشگری به سفره عامۀ مردم میرود و هیچ صنعتی نتوانسته چنین کاری بکند، ضمن اینکه درآمدهای گردشگری توزیع متوازنی دارد».
وی تاکید کرد که در استان به مدل برنامهریزی بومی توسعۀ گردشگری استان نیاز داریم. / الف
نظر خود را بنویسید