فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: تراکم ترافیک در شهر کرمان در حال وخیمتر شدن است. این گزارهای است که طی یک سال اخیر، بارها از زبان کارشناسان و مسئولان شنیده شده است. اینبار، پلیس این پیشبینی را مطرح میکند: «چه بخواهیم و چه نخواهیم در شهر کرمان در دو، سه سال آینده با مشکلات بیشتر ترافیکی مواجه خواهیم شد».
پیش از این، دکتر نوید ندیمی ـ دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان که در حوزۀ مطالعات حملونقل و ترافیک فعالیتهای گستردهای داشته در پاسخ به فردایکرمان این پیشبینی را کرده بود که وضعیت ترافیک شهر کرمان وخیمتر میشود و لااقل تا سه سال آینده نباید انتظار بهبود وضع ترافیکی شهر را داشته باشیم.
مهندس محمدحسین انجمشعاع ـ کارشناس ترافیک نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، معاون پیشین حملونقل و ترافیک شهرداری و عضو شورای ترافیک استان کرمان نیز به فردایکرمان گفته است: «شک نکنید ترافیک در حال وخیمتر شدن است».
شهروندان کرمانی از این وضعیت خیابانها به ستوه آمدهاند. آنها در شهر وسیعی که چندان هم پرجمعیت نیست انتظار حرکتهای سپر به سپر خودروهایشان در بسیاری از ساعات روز و شب را ندارند. آیا ممکن است پیشبینی وخیمتر شدن ترافیک درست از آب در نیاید؟ به نظر نمیرسد اشتباهی رخ داده باشد چرا که شهرداری بهعنوان یکی از نهادهای مهم و نقشآفرین در این زمینه، راهکارهای اصولی از جمله توسعۀ حملونقل عمومی را چندان جدی نمیگیرد و همچون گذشته تمرکز و بودجههای خود را صرف ساخت تقاطعهای غیرهمسطح میکند تا به اذعان کارشناسان، ترافیک را از یک نقطه به نقطۀ دیگر جابهجا کند! البته این پلها و زیرگذرها اگر برای جلوگیری از وخیمتر شدن ترافیک شهر چندان نفعی نداشته باشد به مسئولان کمک میکند کنار روبان افتتاحشان عکسهای پرجمعیت خوبی را ثبت کنند!
از ویژگیهای ترافیک شهر کرمان بهخصوص در محدودۀ غربی (از فلکۀ آزادی به سمت فرودگاه) نقطهای بودن تراکمهاست به گونهای که مثلا در حالی که شاهدیم در شعاع پیرامونی فلکۀ آزادی، سمت خیابان استقلال، خودروها گیر افتادهاند در سمت شمالی میدان، تردد روان و آزاد و گاهبهگاه است. یا در خیابان هزارویکشب، در بسیاری از ساعات شب و روز ترددها بیوقفه ادامه پیدا میکند اما از بعد از چهارراه ویلا تا خروجی خیابان به سمت فلکۀ کوثر، مسیر با حضور ماشینها قفل میشود. مورد دیگر، پشت چراغ چهارراه شفا به سمت فرودگاه است که در آنجا در بسیاری از اوقات، صفی بلند از خودروها تشکیل شده در حالی که در لاین دیگر بلوار جمهوری از چهارراه شفا به سمت آزادی حرکت روان و بیوقفه است.
مهندس علیرضا حکاکزاده کارشناس ترافیک دربارۀ چرایی این وضعیت به فردایکرمان میگوید: «نقطهای بودن ترافیک در این معابری که اشاره کردید دلایل متفاوتی دارد. مثلا ضلع جنوبی میدان آزادی، بهدلیل نقص طرح هندسی میدان و زاویۀ کوچک (۱۵ درجهای) بین دو محور ورودی به میدان آزادی یعنی جاده تهران و بلوار جمهوری، همیشه حجم متراکم تداخل دایرهای درون میدان را شاهدیم در حالی که این نقص در شمال میدان وجود ندارد».
وی میافزاید: «در خصوص چهارراههای امام جمعه و شفا به دلیل چهار زمانه بودن چراغ راهنمایی، زمان قرمز بودن چراغ برای مسیرهای شرق به غرب و بلعکس طولانی شده و همین، منجر به تراکم زیاد پشت چراغ قرمز در این مسیر میشود».
وی ادامه میدهد: «در زمان سبز شدن این چراغها که مدت آن به نسبت خیلی کوتاهتر از زمان قرمز است، فقط بخشی از ترافیک متراکم آزاد میشود و مجدد آن مسیر قرمز شده و بر تراکم قبلی افزوده میشود».
دبیر سابق شورای ترافیک استان کرمان توضیح میدهد: «تراکم انتهای خیابان هزار و یکشب هم بهدلیل اشباع ترافیک در بخش جنوبی میدان کوثر ایجاد میشود. این مشکل بهدلیل نقص هندسی میدان کوثر یعنی نامتقارن بودن خیابانهای منتهی به میدان و قرارگیری چهار خیابان در قسمت جنوبی میدان و فقط یک خیابان در شمال میدان کوثر به وجود آمده است».
به گزارش فردایکرمان، صداوسیمای مرکز کرمان هفتۀ گذشته طی گزارشی از وضعیت نابسامان ترافیک انتقاد کرد. در بخشی از این گزارش بر نقش پلیس در سروسامان دادن به ترافیک تاکید شد. موضوعی که برخی اعضای شورای شهر کرمان هم آن را مطالبه کردهاند.
در گزارش صداوسیما، سرهنگ اسماعیل خوشوقت ـ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان در پاسخ به مطالبۀ حضور بیشتر نیروهای پلیس در خیابانها برای گرهگشایی از ترافیک میگوید: «استفاده از روشهای سنتی مثل استقرار مامور در چهارراهها و تقاطعها امری منسوخ شده است». وی تصریح میکند: «برای کنترل ترافیک نیاز به تجهیزات هوشمند داریم».
او سپس اظهار میکند: «چه بخواهیم و چه نخواهیم، با این حجم ترددی که در شهر کرمان داریم در دو، سه سال آینده اگر در زمینۀ تجهیزات هوشمندی اقدامی نشود با مشکلات بیشتر ترافیکی مواجه خواهیم شد».
وی با بیان اینکه تعداد نیرویی که نیاز باشد در مواقعی که مقدورات پلیس اجازه بدهد در طول بلوار (جمهوری) و تقاطعها خواهیم داشت، ادامه میدهد: «دغدغۀ پلیس برخورد با تخلفات و کسانی است که هنجارشکنی میکنند. به همین دلیل طرحهایی که اجرا میکنیم در راستای همین موضوع است».
حکاکزاده ـ کارشناس ترافیک در پاسخ به فردایکرمان که آیا واقعا مانع اصلی پلیس در نقشآفرینی در ساماندهی ترافیک، ابزار و تجهیزات است؟ میگوید: «متاسفانه در پلیس راهور کرمان، نیروهای آموزشدیده و باتجربه به اندازۀ کافی وجود ندارد در حالی که استفاده از تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک، نیاز به یک سیستم (سامانه) منسجم و هماهنگ آموزشدیده دارد».
او میافزاید: «بنده چند دوره به نیروهای راهنمایی و رانندگی کرمان برای آموزش کاردانی فنی تصادفات دو درس تدریس میکردم اما راندمان آموزشها، آنطور که انتظار داشتم نبود».
وی ادامه میدهد: «نیروهای فعلی از لحاظ کمیت و کیفیت برای مدیریت و کنترل ترافیک بههمریخته و آشفتۀ کنونی کافی نیستند. در این وضعیت، اگر بهترین تجهیزات هوشمندسازی هم در شهر نصب شود، راندمان بهتری حاصل نخواهد شد چرا که اساس کار، حتی در پیشرفتهترین جوامع و با در اختیار داشتن بهترین تجهیزات، نیروی انسانی متبحر آموزشدیده است».
وی سپس اظهار میکند: «بسیاری از موضوعات و مشکلات و نابسامانیهای موجود در ترافیک امروز شهر کرمان واقعا نیاز به تجهیزات هوشمند ندارد بلکه احتیاج به اندیشههایی خلاق و طرحهای ابتکاری دارد».
وی که کارشناسی ارشد مهندسی و برنامهریزی حملونقل ترافیک شهری از دانشگاه صنعتی شریف دارد، تاکید میکند: «کنترل و مدیریت ترافیک ساکن و رفع انسداد معابری که با پارکهای دوبله مسدود میشوند مستلزم مداخلۀ موثر پلیس و حضور نیروهای پلیس است».
دبیر سابق شورای ترافیک استان اضافه میکند: «تخلیۀ خطوط ویژۀ اتوبوسرانی و تخلیۀ ایستگاههای اتوبوس از خودروهای شخصی، پاکسازی پیادهروها از خودروهای متوقف و اقداماتی از این دست، نیازمند حضور موثر افسران موتورسوار با پرستیژ است به گونهای که حضور قانون را در خیابانهای شهر به رخ بکشند».
حکاکزاده میگوید: «از طرفی، ترافیک یک موضوع بینبخشی است و برای موفقیت در مدیریت آن، به همدلی و هماهنگی حداکثری نیاز است».
به گزارش فردایکرمان، اگرچه نقش پلیس در مدیریت ترافیک شهر کرمان غیرقابل انکار است اما حل این معضل بهصورت اساسی از راهی دیگر میگذرد.
در یک دهۀ گذشته، هرجا و هر زمان که صحبت از چارهاندیشی برای ترافیک شهر بوده کارشناسان بر یک موضوع اتفاقنظر داشتهاند: توسعه و تقویت سیستم حملونقل عمومی.
در اینباره، دکتر ندیمی ـ دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان دیماه سال گذشته در گفتوگو با فردایکرمان با بیان اینکه وضعیت استفاده از خودروها در شهر کرمان «وحشتناک» شده است، گفت: «فکر نمیکنم در بسیاری از دیگر شهرهای کشور شرایط مثل شهر کرمان باشد که شهروندان برای هر انجام هر کاری متکی به خودروی شخصی باشند ولی متاسفانه در کرمان این شرایط وجود دارد که یکی از دلایل اصلی آن هم این است که زیرساخت حملونقل همگانی کامل نیست».
مهندس محمدحسین انجمشعاع ـ کارشناس ترافیک نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز در گفتوگویی که اردیبهشتماه امسال با فردایکرمان داشت، اظهار کرد: «در شهر کرمان بایستی ناوگان اتوبوسرانی توسعه یابد، اتوبوسهای سریعالسیر(بیآرتی) راهاندازی و یکسری از مسیرهای خطی نیز با استفاده از ون و مینیبوس سرویسدهی شود و بر ناوگان تاکسیرانی نیز نظارت دقیقتری صورت گیرد. چنانچه این اقدامات بهصورت عاجل و با فوریت انجام شود میتوان امیدوار بود که وضعیت ترافیک وخیمتر نشود».
راهاندازی و تقویت سیستم حملونقل عمومی در شهر کرمان آنچنان موضوعی بدیهی شده که حتی شهروندان هم از آن سخن میگویند. در گزارش صداوسیمای مرکز کرمان، یک رانندۀ تاکسی که در ایستگاه منتظر سوار شدن مسافر است خطاب به خبرنگار میگوید: «اینجا چند تاکسی میبینید؟ چند تا خودرو میبینید؟ تاکسی نداریم و همۀ خودروها تک سرنشین هستند. باید حسابوکتابی برای تردد این همه ماشین در شهر بگذارند». شهرداری کرمان اما در این زمینه چندان جدی نیست و با ادامۀ همین اوضاع، شهر میرود تا روزهای دشوارتری را تجربه کند. / الف
نظر خود را بنویسید