فردایکرمان – گروه اقتصاد: نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان با اشاره به تاثیر ناترازی انرژی بر حملونقل گفت که قطع برق و تعطیلی کارخانهها سبب شده کارخانه ذوبآهن اصفهان توان پرداخت بدهی خود به بخش حملونقل را نداشته باشد و در نتیجه شرکتهای حملونقل استان کرمان با مشکل مواجه شدهاند.
رضا باربد از بدهی 1000 میلیارد تومان ذوبآهن اصفهان به بخش حملونقل خبر داد و تاکید کرد که بار این بدهی ابتدا بر دوش رانندگان و در درجۀ بعدی بر دوش شرکتهای حملنقل و توانمند است که کار حمل بار را انجام میدهند تا تولید کارخانهها با مشکل مواجه نشود.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی در مراسم هفتۀ حملونقل، رانندگان و راهداری که با حضور استاندار کرمان در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد، بیان کرد: «۵۵۰ هزار راننده در حوزۀ بار و ۱۰۰ هزار راننده در حوزه مسافر کشور فعال هستند».
باربد با بیان اینکه کرمان بزرگترین و مهمترین استان کشور است که به بهشت معادن مشهور است، یادآور شد: «استان کرمان حدود ۲۶ هزار راننده فعال در حوزۀ بار دارد و ۱۴ هزار راننده نیز در حوزۀ مسافر فعالیت دارند».
وی ادامه داد: «از ابتدای سالجاری تا پایان آبانماه، ۲۷ هزار تن کالا توسط شرکتهای حملونقل استان جابهجا شده است».
نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان خاطرنشان کرد: «حجم بار جابهجایی، اولویت استان کرمان را نسبت به سایر استانها مشخص میکند ضمن اینکه استان کرمان خوراک بسیاری از صنایع کشور را تامین میکند».
وی گفت: «با توجه به ناترازی عدیدۀ انرژی در کشور و تعطیلی سهچهار ماهۀ کارخانهها، بار مالی بزرگی به کارخانهها تحمیل شده، زیرا آنها از یکسو باید حقوق کارکنان خود را ماهانه پرداخت کنند و از سوی دیگر باید کرایۀ حمل بار را بهروز یا بر اساس قانون، حداکثر 48 یا 72 ساعته بپردازند، اما عدم پرداخت کرایۀ بار سبب شده شرکتهای حمل بار امسال با مشکلات زیادی مواجه شوند».
باربد یادآور شد: «ذوبآهن اصفهان هزار میلیارد تومان به بخش حملونقل بدهی دارد، 400 میلیارد تومان به بخش ریلی و 600 میلیارد تومان به بخش حملونقل جادهای و متاسفانه طی ۶ ماه گذشته پرداختها خیلی دیر انجام شده و شرکتهای حملونقل بار با بدهیهای سنگینی مواجه شدهاند که وظیفۀ آنها نیست».
وی توضیح داد: «شرکتهای تولیدی نمیتوانند بدهی خود را بپردازند و بار آن بر دوش رانندگان و در درجۀ بعدی بر دوش شرکتهای حملنقل و توانمند است که کار حمل بار را انجام میدهند تا کارخانهها با مشکل مواجه نشوند».
نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر پرداخت هزینۀ حملونقل بار در اولویت برخی کارخانجات نیست که بعضا با اعتصابات و اعتراضات بهحقی از سوی رانندگان مواجه هستیم زیرا با توجه به استهلاک، دلار 77 هزار تومان و قطعاتی که باید خریداری کنند، دچار مشکل هستند».
وی تاکید کرد: «شرکتهای حملونقل بار نهایتا تا یک ماه و نیم میتوانند رانندگان را ساپورت کنند اما در حال حاضر شرکتها 4 یا 5 ماه بدهی خود را پرداخت نکردهاند و اگر اعتراض کنیم بهسرعت یک شرکت جدیدالتاسیس را جایگزین میکنند».
باربد یادآور شد: «با توجه به ساده شدن قوانین تاسیس شرکت، افراد میتوانند با 4 دستگاه کامیون، یک هیاتمدیره و 600 تا حداکثر 1000 متر زمین، شرکت احداث کنند و شرکتها مانند قارچ رشد میکنند در حالیکه بسیاری از این افراد با قوانین آشنا نیستند و در نتیجه مشکلاتی ایجاد میشود و رانندگان متضرر میشوند که باید به این موضوع در کمیتههای کارشناسی توجه شود».
وی مشکل دیگر را مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد و توضیح داد: «از 12 دیماه 1400 با توجه به اینکه عوارض جادهای از ۴ درصد به ۵ درصد افزایش یافت، اعلام شد که از آن پس، هیچگونه ارزش افزودهای از رانندگان یا صاحبان کالا دریافت نشود و بعضا اگر شرکتهایی حتی تیک ارزش افزوده را میزدند به کمیسیون ماده 12 میرفتند و جریمه میشدند».
نماینده انجمنهای صنفی بخش حملونقل استان کرمان ادامه داد: «یک سال بعد تعبیر جدیدی از قانون ارائه شد و اعلام کردند که درست است ارزش افزوده گرفته نمیشود اما کمیسیون شامل خدمات میشود و این سبب شده شرکتها سر دو راهی قرار گیرند».
وی تاکید کرد: «ما بر اساس دستور و بخشنامۀ سازمان راهداری و حملونقل جادهای این مبلغ را دریافت نکردهایم اما دارایی مبلغ زیادی را از شرکتها مطالبه میکند و بعضا پاسخگوی آنها هم نیست. باید برای این موضوع راهکاری در استان اتخاذ شود و مدیرکل دارایی فرصت سه ماههای بدهند تا از طریق سازمان راهسازی استان این مساله پیگیری و موضوع بین دو وزارتخانه راهداری و سازمان امور مالیاتی حل شود». /پ
نظر خود را بنویسید