فردایکرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان با بیان اینکه پاکستان میتواند بازار خوبی برای محصولات کرمان باشد، گفت: «هر محصولی که در کرمان تولید میشود، قابلیت عرضه و فروش در بازار پاکستان را دارد، اما مسائل موجود در این مسیر باید با رایزنیهایی بررسی و حل کرد».
محمدعلی محمدمیرزائیان در نشست کارگروه توسعه صادرات استان با موضوع معرفی بازارهای صادراتی پاکستان و جایگاه کرمان در این بازار، با اشاره به وجود نمایشگاههای دائمی در کشورهای مختلف، افزود: «اگر امکان حضور محصولات استان کرمان در نمایشگاه دائمی پاکستان فراهم شود و غرفههایی اختصاص یابد، کمک بسیاری به تجار است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان، وی با اشاره به حضور هیات تجاری اتاق کرمان متشکل از نمایندگان 11 شرکت در نمایشگاه کراچی پاکستان در سال 1401، بیان کرد: «استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت و قراردادهای مناسبی نیز منعقد شد».
محمدمیرزائیان یکی از مسائل تجاری با پاکستان را تعرفههای صادراتی دانست و خاطرنشان کرد: «برای ایجاد پاویون در نمایشگاه پاکستان و همچنین حضور شرکتهای کوچک در این نمایشگاه، اتاق میتواند پیگیریهای لازم را انجام دهد و همچنین پیشنهاد میشود شرکتهای بزرگ نیز برای حضور در نمایشگاه و دریافت غرفه اقدام کنند».
ورود به بازار پاکستان نسبت به سایر بازارها آسانتر است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیتهای کرمان برای تجارت با پاکستان، اظهار کرد: «تجارت با پاکستان بسیار مهم است و اتاق کرمان، اداره صمت، اتاق اصناف و دولت باید برای افزایش روابط تجاری با پاکستان اقداماتی انجام دهند».
امیر حسنزاده با بیان اینکه مباحث ارتباط تجاری با پاکستان در قالب یک پروپوزال تنظیم شود، ادامه داد: «دفتر نمایندگی کرمان در اتاق مشترک ایران و پاکستان باید ایجاد شود و همچنین در نمایشگاه کراچی سال جاری، برای حضور قدرتمند کرمان، اتاق کرمان در زمینۀ ایجاد پاویون در نمایشگاه محور باشد».
وی بر انجام اقدامات عملیاتی در ارتباط با تجارت با پاکستان تأکید کرد و افزود: «ورود به بازار پاکستان نسبت به سایر بازارها آسانتر است و همچنین نزدیکی به پاکستان و وجود گذرگاههای رسمی از ظرفیتهایی است که میتواند ارتباط تجاری با پاکستان را افزایش دهد».
افزایش صادرات پسته کرمان به پاکستان
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسبوکار اتاق کرمان نیز در این نشست به ارائۀ گزارشی از بازارهای صادراتی پاکستان بهعنوان یکی از بازارهای هدف پرداخت و توضیح داد: «پاکستان کشوری بسیار مصرفگرا با تراز تجاری منفی است زیرا واردات بیشتر از صادرات انجام میشود».
محمدامین عبداللهنژاد با اشاره به اینکه صادرات پاکستان در سه بخش صنعت، کشاورزی و معدن است و ظرفیت بالایی در بخش معدن دارد، یادآور شد: «ایران در رتبۀ 11 واردات پاکستان قرار دارد و از سال 1400 مبادلات تجاری ایران و پاکستان روند صعودی داشته است».
وی در ادامه به مبادلات تجاری کرمان و پاکستان اشاره کرد و گفت: «صادرات پسته کرمان به پاکستان افزایش یافته و همچنین مس، فولاد، آهن، پسته، محصولات صیفی، پلی اتیلن و مواد شیمیایی، فرش دستباف، لاستیک و محصولات سرامیکی ازجمله محصولات تولید شده در کرمان است که بازار مصرف آنها در پاکستان وجود دارد».
عبدالله نژاد در پایان به ارائۀ پیشنهاداتی برای ارتباط بهتر با پاکستان پرداخت و اضافه کرد: «استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی در فرایند فرآوری محصولات، تعیین مشوقهای صادراتی، ایجاد زیرساختهای لجستیک برای صادرات کالاهای سنگین وزن و تسهیل تشریفات گمرکی ازجمله اقداماتی است که میتوان برای ارتباط تجاری بهتر با پاکستان انجام داد».
دبیرکل اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیتهای تجاری پاکستان، گفت: «پاکستان ظرفیت و بازار بسیار خوبی برای صادرات است؛ بیشترین تجارت این کشور به دلیل تجارت آزاد با چین است که این موضوع باید در ایران نیز مورد توجه باشد».
فهیمه دامرودی برگزاری نشستهای متعدد برای ارتباط بهتر تجاری با پاکستان را مهم دانست و افزود: «برگزاری نشست B2B از سوی اتاق کرمان پیشنهاد شد که هماهنگیهای لازم آن انجام شده تا تجار بتوانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند».
گفتنی است، در این نشست که با حضور مدیرکل صمت کرمان و جمعی از فعالان تجاری همراه بود، بازارهای صادراتی پاکستان و جایگاه کرمان در این بازارها مورد بررسی قرار گرفت.
توجه به تعرفههای گمرکی، تقویت شرکتهای مدیریت صادرات(EMC)، ورود شرکتهای صنعتی کرمان برای صادرات به پاکستان، ایجاد سکوی گوشت در کرمان، توسعۀ زیرساختهای حملونقل و حل مشکلات این بخش، ایجاد نمایشگاه مجازی از توانمندیهای کرمان در پاکستان و… ازجمله مباحث مطرح شده در این نشست بود. /پ
نظر خود را بنویسید