فردایکرمان ـ گروه جامعه: بهدنبال انتشار نامۀ سرگشادۀ 30 نفر از متخصصان کرمان خطاب به شهردار در خصوص طرحی که قرار است در میدان کوثر اجرا شود، علیرضا حکاکزاده ـ کارشناس ترافیک و دبیر سابق شورای ترافیک استان کرمان با ارسال متنی برای فردایکرمان ضمن قدردانی از این کنشگری اجتماعی، به پارهای از مشکلات مزمنی اشاره کرد که شهر کرمان را به وضعیت فعلی رسانده است. او از فقدان برنامۀ جامع شهری در کرمان سخن به میان آورد و بر ضرورت تهیۀ چنین برنامهای برای یک افق بلندمدت تاکید کرد.
وی در ابتدای این متن با اشاره به نامۀ سرگشادۀ متخصصان دربارۀ میدان کوثر نوشت: «از تهیهکنندگان نامه که اکثر آنها از متخصصان معماری هستند صمیمانه تشکر میکنم. خوشبختانه جامعۀ کرمانی، بهتدریج از سرخوردگیهای تاریخی و درونگرایی مزمن خارج میشود و به سرنوشت شهر و جامعه میاندیشد که مایۀ خرسندی و مباهات است. مطمئن هستم ارسال اینگونه نامههای سرگشاده هم در آگاهی اذهان عمومی و افزایش سطح دانش شهروندان موثر است و هم تا حدودی ممکن است یخ اذهان منجمد برخی مدیران شهری را آب کند انشالله!».
وی در ادامه افزود: «اساتید محترم در این نامۀ سرگشاده به برخی از مشکلات شهر اشاره داشتند مانند توسعه به سمت غرب و جدایی و مسافت بعید بین فضاهای مسکونی متراکم جدید غرب با فضاهای خدماتی شرقی و مرکزی؛ که منجر به افزایش حجم ترافیک بین این نواحی شده و در نتیجۀ این شرایط، معبر موجود غربی ـ شرقی پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست، همچنین معضل بسیار حاد کمبود پارکینگ در نواحی مرکزی شهر».
به گزارش فردایکرمان، وی سپس به بخشی از متن این نامه اشاره کرد: «اما دربارۀ میدان کوثر؛ بهنظرم مسئله از اول به درستی تبیین نشده است. اینکه شهرداری و شورا میخواهند میدان کاملا حذف شود تا بتوانند ۴۵ متری کوثر را امتداد دهند و بهسمت شرق پیش ببرند! و گلایۀ این اساتید که این میدان یادآور خاطرههای جمعی شهروندان است و باید باقی بماند! .... میدان در عملکرد ترافیکی به مثابه یک فیلتر عمل میکند و با کند کردن جریان ترافیک باعث میشود رانندگان روی پل کوثر تصمیم بگیرند مسیر خود را تغییر دهند و...».
این کارشناس ترافیک متذکر شد: «باید توضیح دهم در برنامۀ جامع شهری (که به اشتباه طرح جامع شهرسازی نامیده میشود) در ابتدا شبکۀ جامع حملونقل شامل شریانیها و معابر فرعی جمع و پخشکننده و دسترسیهای محلی براساس سلسله مراتب حرکت و گردش طراحی میشود و با جانمایی این شبکه مفصل، فضاهای مسکونی، تجاری، آموزشی، ورزشی، خدماتی، تاسیسات شهری، پایانهها، انبارها و ... بر مبنای آن تخصیص مییابند».
حکاکزاده توضیح داد: «برپایۀ همین شبکۀ معابر، سایر زیربناهای شهری از جمله آب، برق، گاز، ارتباطات (تلفن، فیبر نوری و ...)، فاضلاب شهری، خدمات پستی، خدمات انتظامی، خدمات توزیع کالا و . . . شبکه میشوند. هرگاه طراحی شبکۀ معابر شهری به درستی انجام نشود، هم مشکلات حملونقلی افزایش مییابد هم به دلیل غیر بهینه بودن، جابهجایی در سایر شبکههای پیش گفته هم متحمل هزینههای بسیار زیادی خواهد شد. بنابراین ملاحظه میکنید که شبکههای شهری سیال هستند و دائما باید تحت نظارت و بازنگری و برنامهریزی لازم در فاز بهرهبرداری قرار داشته باشند».
وی سپس نوشت: «با توجه به اهمیت شبکۀ معابر در شکلدهی به کل کالبد شهر، لازم است برنامه (طرح) جامع شهری برای افق بلندمدت ۲۰ تا ۲۵ ساله با ملاحظۀ همۀ ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و امنیتی ـ ایمنی، مطالعه و تهیه شود که متاسفانه بهدلایل متعدد از جمله ضعف مفرط مدیریت شهری در تبیین اهداف و راهبردها، ضعف مفرط نظارت بهدلیل انتخاب مشاورین همسو و ضعف مفرط مشاور بهلحاظ استفاده از یک تیم جامع متخصص همۀ رشتههای مرتبط محقق نشده است».
وی اضافه کرد: «با این آش شلهقلمکار، طرح جامع شهرسازی که در کرمان جایگزین برنامۀ جامع شهری شده بهتر از آن چیزی که میبینید در نمیآید!».
وی با یادآوری اینکه در همۀ مطالعات جامع شهرسازی که در کرمان انجام شده یک کارشناس حملونقل و ترافیک نمیبینید، نوشت: «لذا اینگونه برنامه (طرح) ها، کارایی لازم را ندارند و نمیتوانند به نیازهای آیندۀ شهر پاسخ مناسب دهند».
حکاکزاده ادامه داد: «با افزایش نیازها و اضافه شدن مشکلات، شهرداریهای ناتوان در مدیریت شهری و بیبنیه از لحاظ اقتصادی و فاقد سرمایه اجتماعی گهگاه دست به کار تغییراتی در نقاطی از شبکه میشوند تا بلکه مشکل را حل کنند؛ اعلام انجام اصلاحات هندسی در میدان کوثر هم از قاعدۀ فوق مستثنی نیست».
این کارشناس ترافیک یادآور شد: «با همۀ این احوالات و در وضع موجود، برای حل گرههای ترافیکی در سوارهروی دور میدان کوثر و دسترسی مناسب پیادگان به فضای سبز جزیرۀ مرکزی، انجام تغییرات اجتنابناپذیر است و مشکلات موجود با راهحلهای موقتی از جمله نصب چراغ راهنمایی در ورودیهای میدان که اساتید محترم پیشنهاد دادهاند قابل حل نخواهد بود. متذکر میشوم که با حذف میدان موافق نیستم در عین حال، اصلاح هندسی آن را مورد تاکید قرار میدهم».
*برای مطالعۀ متن نامۀ سرگشادۀ 30 تن از متخصصان به شهردار کرمان و اسامی امضاکنندگان اینجا را کلیک کنید: https://fardayekerman.ir/news/48630 اجرای طرح جامع شهرسازی در محدودۀ میدان کوثر متوقف شود / الف
نظر خود را بنویسید