فردایکرمان ـ گروه جامعه: شهردار فعلی کرمان هم به جمع منتقدان زیرگذر آزادی پیوست و در اینباره گفت: «انتقاد به زیرگذر میدان آزادی وجود دارد و کسی نمیتواند انکار کند».
محسن تویسرکانی در عین حال اظهار کرد: «اما میگویم اگر هیچ کاری نمیشد، بهتر بود؟».
وی افزود: «باید این طرح بهتر اجرا میشد اما همین که اجرا شده چند قدم جلوتر هستیم و در ادامه باید اصلاح لازم صورت گیرد».
به گزارش فردایکرمان، با وجود انتقاداتی که نسبت به این پروژۀ شکستخوردۀ ترافیکی در شهر کرمان وجود دارد تاکنون اقدامی برای بهبود وضعیت آن صورت نگرفته است.
پروژۀ ساخت زیرگذر آزادی در سال 94 و در زمان شهرداری علی بابایی شروع شد و حدود چهار سال بعد، سیدمهران عالمزاده که شهردار شد آن را تمام و افتتاح کرد. پس از افتتاح، عالمزاده به فردایکرمان گفت که این زیرگذر، مشکلی را حل نکرد!
شهردار بعدی یعنی سعید شعربافتبریزی نیز در سال 1402 از این پروژه انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه اتفاق و مداخلۀ ترافیکی در طراحی میدان آزادی در سال ۹۵ نهتنها مسئلۀ ترافیک را حل نکرده بلکه بر معضلات ترافیکی اطراف آن افزوده است. میدان آزادی با طرح موجود، کاربری مردمی ندارد و تبدیل به نقطۀ اجبار شده است».
وی اضافه کرد: «زیرگذر آزادی در حداقل شرایط ممکن باید بلوار جمهوری را به شریعتی متصل میکرد و بعضی از تعریضها در کنار آن اجرا میشد».
بهجز شهرداران، تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان نیز از ناکامی این پروژه سخن گفتهاند.
بهعنوان مثال میتوان به اظهارات دکتر رضا ناصری ـ معمار و مدرس دانشگاه اشاره کرد که اسفندماه سال 98 و تنها یک سال بعد از بهرهبرداری از این زیرگذر، در گفتوگویی با فردایکرمان اذعان کرده است که زیرگذر آزادی تاکنونی مشکلی را حل نکرده است.
او در اینباره گفت: «مسیرهایی که برای زیرگذر انتخاب کردند که این مسیرها مشکل خاصی را نتوانستند حل کنند. البته من حدس میزنم این مسیرها را بر مبنای این انتخاب کردند که شدنی بود؛ چرا که این، تنها مسیری بود که براساس عرض معبر، ساخت آن شدنی بود و در دیگر جهات اگر میخواستند آن را اجرا کنند بهراحتی نمیشد. دربارهی ترددشماری و آمارگیری هم بهنظرم آنچه که ملاک عمل قرار گرفته، خیلی صادقانه نبوده است».
وی در بخشی از اظهاراتش با هشدار نسبت به انجام تملکها که برخی آن را گرهگشای مشکلات زیرگذر آزادی ذکر میکنند، اظهار کرد: «به نظر من تملکها اگر انجام شود وضعیت در میدان آزادی بحرانیتر هم میشود». وی در اینباره توضیح داد: «هرچه ارزش عبوری میدان آزادی افزایش پیدا کند، حجم ترافیک و این کلاف سردرگم ازدحام و در هم پیچیدگی ترددها بیشتر میشود. بسته بودن مسیر بهمنیار باعث میشود که مردم مسیرهای جایگزین انتخاب کنند. هرچه این مسیر برای تردد هموارتر باشد وضعیت میدان آزادی بحرانیتر میشود».
ناصری همچنین دربارۀ اثرات مخرب شهرشناختی که این پروژه داشته است، توضیح داد: «این پروژه، یکی از مراکز عمدۀ حضور پیادۀ مردم را دچار مسئله کرد و طی سه، چهار سال، کسبوکارهای اطراف خودش را تحت تاثیر منفی قرار داد و حتی برخی را، با وجود اینکه چندین سال در این محدوده فعالیت میکردند را مجبور به جابهجایی کرد. ضمن اینکه این محدود، یک بافت مسکونی متراکم و قدیمی با ساکنان سالخورده داشت که اکنون در ترددهای روزمره دچار مشکل شدهاند. وقتی دربارۀ زیرگذر آزادی صحبت میکنیم، این مسائل را هم باید لحاظ کنیم. ضمن اینکه این پروژه از لحاظ اقتصادی خسارتهایی به شهر زد. با این پول، چه کارها که در این شهر نمیشد انجام داد. با دلار سه هزار و خردهای این پروژه شروع شد، 120 میلیارد تومان هزینهی پیمانکار شد و تملکهای آن هم منابع مالی خیلی بالایی نیاز دارد. با این هزینه میشد مثلا خط تراموای اروپای غربی در خیابان شریعتی احداث کنیم یا ارزش افزودههای خیلی بزرگتری در شهر ایجاد کرد این کارها را انجام ندادیم و رفتیم پروژهای بیفایده اجرا کردیم که شهردار کرمان یکبار دربارهاش گفت اگر این پول را در دریا ریخته بودیم بهتر بود».
همچنین، در یک نظرسنجی که از سوی اتاق بازرگانی کرمان دربارۀ برخی از شاخصهای زیست مطلوب در شهر کرمان انجام شده است، یکی از سوالات این بوده که در شهر کرمان کجا زیبا نیست؟ میدان آزادی، خیابان شریعتی و ورودیهای شهر در صدر قرار گرفت.
و حالا محسن تویسرکانی سومین شهرداری است که از این پروژه انتقاد میکند.
شهردار کرمان که روز 18 مردادماه در بخشی از اظهاراتش در گفتوگو با ایرنا کرمان گفته است که کسی نمیتواند انتقادات به زیرگذر آزادی را انکار کند و این طرح باید بهتر از این اجرا میشد. / الف
*عکس مربوط به مراسم افتتاح زیرگذر آزادی است.
نظر خود را بنویسید