فردای کرمان ـ گروه جامعه: تشکیل «قرارگاه سلامت استان کرمان» با هدف مدیریت یکپارچه مسائل حوزه بهداشت و درمان، کنترل بیماریها، تقویت زیرساختهای درمانی و ارتقای هماهنگی میان دستگاههای مرتبط از جمله موضوعاتی است که این هفته نظر فعالان حوزه سلامت و بهداشت استان را به خود جلب کرد.
استاندار کرمان، در نخستین جلسه این قرارگاه که یکشنبه ۳۱ خردادماه تشکیل شد، با اشاره به فلسفه تشکیل این قرارگاه اظهار کرد: زمانی که از «قرارگاه» سخن گفته میشود، به این معناست که با توجه به شرایط خاص کشور و استان، قصد داریم فراتر از روالهای معمول، موضوعات مرتبط با حوزه سلامت را پیگیری کنیم.
به گزارش فردای کرمان، به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدعلی طالبی افزود: در حالی که کارگروهها و شوراهای مختلف در شرایط عادی مسئولیت مدیریت مسائل حوزه سلامت را بر عهده دارند، قرارگاه با هدف پیگیریهای ویژه و مدیریت شرایط خاص و فوقالعاده تشکیل میشود
وی با بیان اینکه موضوع دارو از حساسیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: در صورت عدم تأمین داروهای مورد نیاز مردم در مراکز درمانی و داروخانهها، جان انسانها در معرض تهدید قرار میگیرد.
استاندار کرمان ادامه داد: اگر چرخه تأمین دارو در نظام سلامت دچار اختلال شود، نخستین آسیب متوجه مردم، بهویژه اقشار آسیبپذیر جامعه خواهد بود. در این شرایط، همه بخشهای مرتبط از جمله دانشگاههای علوم پزشکی، بیمهها، بخش خصوصی، داروخانهها و شرکتهای پخش باید نسبت به ایفای مسئولیت خود احساس تعهد و پاسخگویی داشته باشند
طالبی با اشاره به لزوم همافزایی دانشگاههای علوم پزشکی استان اظهار کرد: در استانی که پنج دانشگاه علوم پزشکی دارد، مجموع ظرفیتها باید از بسیاری از استانهای کشور بیشتر باشد و انتظار دارم رؤسای دانشگاهها با همفکری و پیگیری مشترک، مسائل و مشکلات استان را دنبال کنند.
چالشهای سلامت قرارگاهی پیگیری میشود
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار کرمان در این نشست، با اشاره به مصوبه شورای تأمین استان اظهار کرد: تمامی مسائل و چالشهای حوزه سلامت از این پس بهصورت قرارگاهی و با سازوکاری منسجم پیگیری خواهد شد.
ابوذر عطاپور وزیری با تشریح ساختار اجرایی این قرارگاه گفت: پنج کمیته تخصصی شامل «بهداشت و درمان»، «پیشگیری و فرهنگسازی»، «پشتیبانی و لجستیک»، «اطلاعرسانی» و «امنیت و پدافند زیستی» برای آن تعریف شده که هر یک دارای متولی مشخص هستند.
وی، سیاستگذاری و هماهنگی در حوزه سلامت، کنترل بیماریها، پشتیبانی از زیرساختهای درمانی و بهداشتی، آموزش و اطلاعرسانی، نظارت بر عملکرد دستگاههای مرتبط و مدیریت بحرانهای سلامت را از مهمترین مأموریتهای قرارگاه سلامت برشمرد.
پیگیری راهاندازی پخش دارویی ویژه استان
عطاپور با اشاره به موضوع تأمین دارو در استان گفت: با برگزاری نشستهایی در تهران و مکاتبات صورت گرفته، راهاندازی یک شرکت پخش دارویی ویژه استان کرمان با همکاری بخش صنعت و معدن استان در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی، هدف از اجرای این طرح، کاهش مشکلات نقدینگی داروخانهها و تسهیل تأمین دارو با شرایط مناسبتر برای داروخانههای استان است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار کرمان همچنین با انتقاد از نحوه اجرای تعرفههای آزمایشگاهی افزود: پاسخهای ارائهشده از سوی شورای هماهنگی بیمههای استان در این زمینه قانعکننده نبوده و نمیتوان نسبت به نادیده گرفتن تعرفههای مصوب دولت بیتفاوت بود.
وی تأکید کرد: قرارگاه سلامت استان با جدیت موضوعاتی نظیر دارو، شیرخشک، تعرفههای درمانی و سایر دغدغههای حوزه سلامت را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.
چالش مشترک دانشگاههای علوم پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات مالی دانشگاههای علوم پزشکی استان گفت: ناترازی میان درآمدها و هزینهها، مهمترین چالش پیش روی پنج دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان است و تداوم این وضعیت میتواند بر روند ارائه خدمات درمانی تأثیرگذار باشد.
مرتضی هاشمیان با بیان اینکه سلامت موضوعی فرابخشی است، اظهار کرد: اگرچه وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی متولی اصلی این حوزه هستند، اما بخش عمده عوامل مؤثر بر سلامت در خارج از حوزه دانشگاه قرار دارد و نیازمند همکاری و همافزایی دستگاههای اجرایی است.
هاشمیان اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع را از مهمترین اولویتهای دولت چهاردهم در حوزه سلامت دانست و گفت: این برنامه که سالها در اسناد بالادستی کشور مورد تأکید بوده، اکنون در چارچوب برنامه هفتم توسعه با جدیت بیشتری دنبال میشود.
وی افزود: قرارگاه سلامت استان میتواند نقش مؤثری در فرهنگسازی، هماهنگی بینبخشی و همراهسازی دستگاههای اجرایی برای تحقق اهداف پزشکی خانواده و نظام ارجاع ایفا کند.
نظر خود را بنویسید